Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s VVSG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Advertisements

1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
Beleids- en Beheerscyclus
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Uitdagingen voor het lokaal sociaal beleid Studiedag ACW-kader Brussel, 15 maart 2012 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s VVSG.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
netwerk organisatiebeheersing
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
Slim samenwerken tussen OCMW’s
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Hoorzitting Vlaams Parlement - 9 mei Wijziging OCMW- decreet Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Organisatiestructuur en
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
VVOS-studiedag Antwerpen, 27 september 2011
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
De case Oostkamp.
Aanpak en praktijkervaring
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Zullen de OCMW’s verdwijnen ? Provinciale Trefdag Strategieën voor een lokaal armoedebeleid 27 juni 2016 Johan Vandenbussche Vakgroep Sociaal Werk en Sociale.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Samenwerking gemeente-ocmw
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Lokaal loket kinderopvang
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s VVSG Goed samenwerken tussen gemeente en OCMW Ronde tafel armoede, Ceder, 17 april 2013 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s VVSG

Opdracht gemeente en OCMW Gemeente: algemene opdracht: bijdragen tot welzijn van de burgers en duurzame ontwikkeling alle aangelegenheden van gemeentelijk belang hoe: burgernabij, democratisch, transparant, doelmatig, betrokkenheid inwoners en open OCMW= gemeentelijke instelling met specifieke opdracht: mensen in staat stellen een menswaardig leven te leiden eigen organieke wetgeving, taken en bevoegdheden aparte publieke rechtspersoon met nauwe band met gemeente

Relatie gemeente-OCMW: samenwerking Lokaal sociaal beleid: samen plannen en uitvoeren, sociaal huis Gemeenschappelijke diensten Beroep doen op elkaars personeel Overleg in de schoot van het CBS

Relatie gemeente-OCMW: toezicht CBS oefent toezicht uit (gemeentelijk belang) Burgemeester kan RMW bijwonen en dossiers doen verdagen Gemeenteraad keurt strategische beslissingen OCMW goed (MJP, oprichten diensten, toetreden tot verenigingen) Waarom: gemeente financieel mee verantwoordelijk (werkingssubsidie aan OCMW)

Relatie gemeente-OCMW Samenwerking: gelijkwaardige partners Toezicht: ongelijkwaardige partners Potentieel conflict ! Toezicht mag geen rem zijn op samenwerking

Respect voor elkaars opdracht Ook sociaal beleid behoort tot gemeentelijk beleid: eenheid van beleid sociaal beleid houdt rekening met huisvesting, ruimtelijke ordening, veiligheid, cultuur en vrije tijd, werkgelegenheid,… in alle beleidsdomeinen moet er aandacht zijn voor het sociale aspect Operationele vrijheid OCMW: heeft te maken met de opdracht, de doelgroepen (hulpvrager), netwerken, concurrentiepositie eenheid van uitvoering

Samenwerking m.b.t. beleid en beheer Lokaal sociaal beleid BBC en meerjarenplan Beheer Dienstverlening Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017

Evoluties op het terrein 3 lijnen: Meer afstemming van het beleid Bundeling van alle vormen van sociale dienstverlening naar de burger in één hand, nl. het OCMW (=taakverdeling) Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van ondersteunende diensten (vele formules)

Ondersteunende diensten Waarom samenwerken ? Inhoudelijke samenwerking vergt vaak ook samenwerking op het vlak van ondersteunende diensten Schaalvoordelen: het beste resultaat tegen de laagste kost Bereikvoordelen: verbreden van het aanbod Meer focus op de kernactiviteiten

Huidige top 5 van samenwerking* ICT: 58% Communicatie: 49% Technische dienst: 45% Personeel: 42% Interne preventie: 36% *bevraging gemeentesecretarissen, situatie 2011 Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017

Vaak bij gespecialiseerde diensten Schaalvoordelen Vaak bij gespecialiseerde diensten Betere benutting van de capaciteit Leereffecten door volume Voorbeelden: ICT-verantwoordelijke medewerker overheidsopdrachten communicatieambtenaar

Schaalvoordelen : nuanceren ! Er bestaat geen unieke optimale schaal Schaaldifferentiatie naargelang het thema Samenwerken met OCMW’s in de regio (b.v. schuldbemiddeling) Samenwerken met de gemeente Samenwerken met andere partners (CAW, SHM, PWA, Werkwinkel,…) Alleen doen

Schaalnadelen Samenwerking vergt sowieso extra mankracht (overleg, afstemming, uitvoering) Behoeften van gemeente en OCMW aan ondersteuning moeten vergelijkbaar zijn Als de behoeften van de ene zeer specifiek zijn, moet de andere teveel aanpassen Ondersteuning moet beide besturen toelaten hun dienstverlening aan hun cliënten uit te voeren en zelfs te verbeteren

Randvoorwaarden Heldere doelstellingen, vertrekkend van de kerntaken van beide besturen Politiek en ambtelijk draagvlak Helder juridisch kader

Heldere doelstellingen (1) Samenwerking is geen opslorping Samenwerking mag eigenheid en realisatie kerntaken OCMW niet op het spel zetten : Sociaal beleid als belangrijke pijler van het globale gemeentelijke beleid Professionaliteit van de individuele hulpverlening Management van de organisatie en diensten

Heldere doelstellingen (2) Lange termijndoelstellingen voorop stellen Secretarissen moeten elkaar erkennen Voldoende transparantie, b.v. registreren van prestaties, werklastmetingen, heldere facturatie of kostenaanrekening, monitoring van de vooruitgang, … Draagvlak creëren bij personeel (inspraak, betrokkenheid) Respect voor wettelijke bevoegdheden OCMW

Politiek en ambtelijk draagvlak Politiek betrekken in proces Niet enkel de meerderheid, mikken op lange termijn Secretarissen + OCMW-voorzitter + burgemeester zijn de dragers Personeel betrekken

Helder juridisch kader Samenwerkingsovereenkomst gemeente-OCMW (decreten: beheersovereenkomst) Knelpunten: Ter beschikking stellen van personeel + evaluatie, tucht, ontslag Gemeenschappelijke aankopen: aankoop- of opdrachtencentrale, raamovereenkomsten ICT: informatieveiligheid en privacy

Gestructureerd zonder feitelijke integratie Feitelijke integratie Organisatievormen Ad hoc Gestructureerd zonder feitelijke integratie Feitelijke integratie Formele overdracht Via externe verzelfstandige dienst Via externe interlokale dienst (meerdere gemeenten) Uitbesteding aan private partner Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017

VVSG-afwegingskader samenwerking ondersteunende diensten

Uitgangspunten van het instrument Effectiviteit en efficiëntie als basismotieven -> samenwerking is slechts één van de mogelijke optimale organisatievormen Goede analyse als basis van proces Effectiviteit en efficiëntie ondersteunende diensten is afhankelijk van wijze van inrichting publieksdiensten Eén ondersteunende dienst als object van instrument We moeten mijns inziens dus niet beginnen met ‘samenwerking’ of ‘fusie’ centraal en voorop te stellen in de discussie, maar wel effectiviteit en efficiëntie en zien hoe, via welke organisatievorm voor ondersteunende diensten, we daar geraken. Goede analyse: beeld vormen van huidige situatie functioneren ondersteunende dienst, gewenste situatie, hypothesen over effectievere en efficiëntere organisatievormen formuleren, toetsen en wegen van hypothesen aan de randvoorwaarden (procesmatig, juridisch, bestuurlijk), beslissen op basis van voorgaande. Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017

Welke ondersteunende dienst? Stappen Welke ondersteunende dienst? Welke producten/diensten, middelen, gebruikers? Huidige kwaliteit/effecten? Gewenste effecten/kwaliteit? Hypotheses per dienstverlening Toetsing aan juridische, procesmatige en bestuurlijke randvoorwaarden Beslissing per dienstverlening Totaalscenario per dienst Vele veranderingen gebeuren zonder voorafgaandelijke analyse: met goede redenen (opportuniteiten) maar opgelet bij: Onenigheid Omvangrijke brede oefening moeilijk omkeerbare zaken Stap 2: -> tijdsbesteding per medewerker, uitbesteding, andere diensten, werkingskosten -> kosten per product/dienst Stap 3: volgens uitvoerders en gebruikers Stap 4: weer volgens uitvoerders en gebruikers Stap 5: nieuwe processen en outpout, input bijsturen, uitbesteding, samenwerking ocmw/gem, intergemeentelijk, verzelfstandigen, .. Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017

Aandachtspunten veranderingstraject

Aandachtspunten veranderingstraject Oorzaken van falen van veranderingsprocessen Succesfactoren Gebrek aan draagvlak Gebrek aan capaciteit Te hoge tijdsdruk Onvoldoende communicatie van meerwaarde en motief van verandering Betrokkenheid creëren Iemand capabel intern/extern vrijstellen voor procesbegeleiding Tijd voorzien voor rijpen van inzichten Werken aan gemeenschappelijk perspectief Anticiperen De meest voorkomende oorzaken van het falen van veranderingsprocessen tonen ons waarmee moet rekening gehouden worden. Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017

BTW in de context van samenwerking: jan.leroy@vvsg.be Meer info? Samenwerking en personeel: katleen.janssens@vvsg.be en marijke.delange@vvsg.be BTW in de context van samenwerking: jan.leroy@vvsg.be Informatieveiligheid en samenwerking: herman.callens@vvsg.be en chris.boens@vvsg.be Bestuurlijke aangelegenheden en samenwerking: pieter.vanderstappen@vvsg.be Vorming: dirk.meulemans@vvsg.be Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017

Achtergrond Praktisch handboek voor samenwerking tussen gemeente en OCMW, UAntwerpen: http://binnenland.vlaanderen.be/verzelfstandiging-en-samenwerking/praktisch-handboek-voor-samenwerking-gemeente-en-ocmw Verzelfstandiging en samenwerking op lokaal vlak, VVSG-Politeia, Brussel, losbladig http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/samenwerking/Pages/SamenwerkingGemeente-OCMW.aspx Samenwerking gemeente-OCMW op het vlak van de ondersteunende diensten 4-4-2017