Human-Computer Interaction

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Beeldaspecten.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Informatieverwerkende systemen
Presenteren met PowerPoint
Werkervaring bij … Beschrijf hier je werkervaringen. Op vakantie naar… Beschrijf hier je vakantie/reiservaringen. Hobby’s / Favorieten Beschrijf hier je.
Door Ramòn Janssen, Tim Helwegen en Niels Killaars. Home Interaction System RJTHNK.
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Diabetes en de hersenen
… on the wild side! “The Black Panthers” Class Shoe Ware.
Kijk, dit is C.V.I..
Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC.
BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD.
Weer- raadseltjes.
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
INTERACTION DESIGN Week 6.
Informatie Zoeken en Presenteren Week 15, CMC, 09/12/03.
Computers en Visueel Gehandicapten
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Gertjan Kruiger Daan de Graaf Corrinne van der Laan Mark Assink Marijke Top.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Het geheim van de flipperkast
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Klein wit visje huilt. Het is zijn mama kwijt. Is dit de mama van wit visje? Nee, dit is een krab, en die is rood.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Presentatie Mediatheek R5
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Basisstof 6: De werking van de ogen
Natuurkunde & Scheikunde
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Quiz Start.
recipients’ impressions of senders’ likability
Het oog.
Kleurenleer Door Robert Goede.
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
rood rood rood zijn de tomaten en ook een teloefening
Waar kom ik vandaan? Open project 2010.
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
Hoofdkleuren: R: 0 G: 75 B: 149 R: 189 G: 0 B: 103 R: 245 G: 234 B: 207 R: 223 G: 224 B: 225 R: 248 G: 186 B: 136 R: 190 G: 227 B: 238 R: 193 G: 215 B:
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Eenheden van Licht Basisbegrippen
IFA Opdracht maart 2015 IFA Opdracht maart 2015.
1 Vragen en Proeftentamen OIS. Project presentaties op maandag 18 april  dit start wel om 13:15; tot +/- 16:00  iedereen is aanwezig!  zaalindeling.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Data Mining without Discrimination Valorisatiepanel 4 december – Faculty Club – Universiteit Leiden.
* Lava.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Het oog.
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Breng de brief naar de goede huiskleur
Requirementsmanagement
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Voorbereiding gebruiksonderzoek
Weerraadseltjes.
Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Welkom, Team Sportief presenteert:
Kluwer The end of Publishing
Informatieverwerkende systemen
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Alles wat je moet weten over kleur!
Onze Producten: Tailpaint
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Transcript van de presentatie:

Human-Computer Interaction Mogelijkheden en Beperkingen van de Gebruiker

Belang van grondbeginselen “Als de één op één-interactie van een systeem met zijn menselijke gebruiker niet plezierig en gemakkelijk is, vergiftigt de resulterende gebrekkigheid de prestatie van het gehele systeem, hoe geweldig dat systeem ook kan zijn in zijn andere aspecten” (Raskin, 2001) 9-9-03 CMC HC2

Mensgericht ontwerp Interfaceontwerp dient zich te onderwerpen aan universele menselijke eigenschappen User-centred design Fitting the task to the user Fitness for purpose 9-9-03 CMC HC2

Fysieke eigenschappen cognitie: perceptie en interpretatie van informatie informatie ontvangen via: zien horen proeven ruiken voelen 9-9-03 CMC HC2

Zicht Kleur (hue, brightness, saturation) Staafjes (kleur) en kegeltjes (vorm) Visueel veld: 100-120 graden Product van oog en interpretatie door hersenen Optische illusies 9-9-03 CMC HC2

Kleurcontrast 9-9-03 CMC HC2

Optische illusie 1 9-9-03 CMC HC2

Optische illusie 2 9-9-03 CMC HC2

Optische illusie 3 9-9-03 CMC HC2

Design Centrum - Periferie Focus en Refocus Warm - Koud Kleurenblind rood, groen, geel blauw Focus en Refocus rood, blauw rood, oranje, geel Warm - Koud rood, geel blauw, wit Kleurenblind rood - groen Kleurassociaties veilig gevaar VDU scherm instellingen Esthetiek 9-9-03 CMC HC2

Font Sans serif font Serif font The quick brown fox jumps over the lazy dog Serif font 9-9-03 CMC HC2

Vuistregels? Harde regels onbetrouwbaar, controversieel Kleur als ondersteuning Eenvoud en overzicht “No colour is better than too much colour” (Las Vegas-effect) zoektijd aantrekkelijkheid visualizatie van informatie (Tufte) 9-9-03 CMC HC2

Gebruik visueel systeem lange en complexe informatie terugverwijzing naar informatie informatie niet directe aandacht gehoorsysteem al overbelast gebruiker niet in beweging verbaal antwoord niet vereist belichting is goed 9-9-03 CMC HC2

Gebruik gehoorsysteem korte en simpele informatie geen terugverwijzing naar informatie direct antwoord vereist visuele systeem al overbelast gebruiker in beweging slechte verlichting 9-9-03 CMC HC2

Mentale eigenschappen het menselijk geheugen vorming (encoding) opslag (storage) terughalen (retrieval) ngihsilbup potksed Prof. Prlwitzkowski 9-9-03 CMC HC2

Geheugen: klassificatie 9-9-03 CMC HC2

Geheugenexperimenten “Digit span” (Jacobs, 1887) capaciteit korte termijngeheugen: 7 + of - 2 informatiebrokken (chunks) 051594737 vs. 051-594-737 GGNNTIHIAU vs. HUNGATING bekende vs. nonsense woorden geheugentesten (met berekeningen) “Closure” 9-9-03 CMC HC2

Geheugenoptimalizatie meerdere coderingen plaatjes vs. tekst (iconische interfaces) geen stress werkomgeving = leeromgeving alleen relevante informatie geen geheugenoverbelasting 9-9-03 CMC HC2

Richtlijnen interface Consistentie qwerty-keyboard input data: XX / XXX / XX Feedback uitvoering taak visueel of via geluid beep (bij foutmelding) bar chart (voortgang kopiëren) 9-9-03 CMC HC2

Interferentie informatiebronnen (Stroop effect) 9-9-03 CMC HC2

Online Publieks Catalogus UB 9-9-03 CMC HC2