Human-Computer Interaction Mogelijkheden en Beperkingen van de Gebruiker
Belang van grondbeginselen “Als de één op één-interactie van een systeem met zijn menselijke gebruiker niet plezierig en gemakkelijk is, vergiftigt de resulterende gebrekkigheid de prestatie van het gehele systeem, hoe geweldig dat systeem ook kan zijn in zijn andere aspecten” (Raskin, 2001) 9-9-03 CMC HC2
Mensgericht ontwerp Interfaceontwerp dient zich te onderwerpen aan universele menselijke eigenschappen User-centred design Fitting the task to the user Fitness for purpose 9-9-03 CMC HC2
Fysieke eigenschappen cognitie: perceptie en interpretatie van informatie informatie ontvangen via: zien horen proeven ruiken voelen 9-9-03 CMC HC2
Zicht Kleur (hue, brightness, saturation) Staafjes (kleur) en kegeltjes (vorm) Visueel veld: 100-120 graden Product van oog en interpretatie door hersenen Optische illusies 9-9-03 CMC HC2
Kleurcontrast 9-9-03 CMC HC2
Optische illusie 1 9-9-03 CMC HC2
Optische illusie 2 9-9-03 CMC HC2
Optische illusie 3 9-9-03 CMC HC2
Design Centrum - Periferie Focus en Refocus Warm - Koud Kleurenblind rood, groen, geel blauw Focus en Refocus rood, blauw rood, oranje, geel Warm - Koud rood, geel blauw, wit Kleurenblind rood - groen Kleurassociaties veilig gevaar VDU scherm instellingen Esthetiek 9-9-03 CMC HC2
Font Sans serif font Serif font The quick brown fox jumps over the lazy dog Serif font 9-9-03 CMC HC2
Vuistregels? Harde regels onbetrouwbaar, controversieel Kleur als ondersteuning Eenvoud en overzicht “No colour is better than too much colour” (Las Vegas-effect) zoektijd aantrekkelijkheid visualizatie van informatie (Tufte) 9-9-03 CMC HC2
Gebruik visueel systeem lange en complexe informatie terugverwijzing naar informatie informatie niet directe aandacht gehoorsysteem al overbelast gebruiker niet in beweging verbaal antwoord niet vereist belichting is goed 9-9-03 CMC HC2
Gebruik gehoorsysteem korte en simpele informatie geen terugverwijzing naar informatie direct antwoord vereist visuele systeem al overbelast gebruiker in beweging slechte verlichting 9-9-03 CMC HC2
Mentale eigenschappen het menselijk geheugen vorming (encoding) opslag (storage) terughalen (retrieval) ngihsilbup potksed Prof. Prlwitzkowski 9-9-03 CMC HC2
Geheugen: klassificatie 9-9-03 CMC HC2
Geheugenexperimenten “Digit span” (Jacobs, 1887) capaciteit korte termijngeheugen: 7 + of - 2 informatiebrokken (chunks) 051594737 vs. 051-594-737 GGNNTIHIAU vs. HUNGATING bekende vs. nonsense woorden geheugentesten (met berekeningen) “Closure” 9-9-03 CMC HC2
Geheugenoptimalizatie meerdere coderingen plaatjes vs. tekst (iconische interfaces) geen stress werkomgeving = leeromgeving alleen relevante informatie geen geheugenoverbelasting 9-9-03 CMC HC2
Richtlijnen interface Consistentie qwerty-keyboard input data: XX / XXX / XX Feedback uitvoering taak visueel of via geluid beep (bij foutmelding) bar chart (voortgang kopiëren) 9-9-03 CMC HC2
Interferentie informatiebronnen (Stroop effect) 9-9-03 CMC HC2
Online Publieks Catalogus UB 9-9-03 CMC HC2