Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans Peter Van Petegem EduBROn Universiteit Antwerpen
Kwaliteit van onderwijs = een evergreen Idem voor “Kwaliteit van Taalopleiding”? Ook voor ICT? Wie is aan zet?
Kwaliteit van onderwijs = de goede dingen doen => een wat-vraag Effectiviteit = de dingen goed doen => een hoe-vraag
Kwaliteit van onderwijs: kenmerken begrip Subjectief Evolutief Manipulatief = containerbegrip = paraplubegrip
Kwaliteit van onderwijs beoordeling = complex, niet uni-dimensioneel = waardegeladen Kwaliteit van wat? Kwaliteit van wie?
Kwaliteit: de WAT-vraag ARVO Onderwijskwaliteit is mate waarin het onderwijs erin slaagt de drie hoofdfuncties van educatie te verwezenlijken, namelijk: Algemeen culturele taak Arbeidstaak Individuele ontplooiing
Kwaliteit: de WAT-vraag Vlaamse context Eindtermen & vakoverschrijdende eindtermen Instrument Schooldoorlichting Basisonderwijs Doorlichtingsinstrument secundair onderwijs (zie bijlage 1 & 2)
Kwaliteit: de WAT-vraag Doorlichtingsinstrumenten inspectie CIPO Context Input Proces Output
Kwaliteit van onderwijs De WAT-vraag van taalopleidingen De WAT-vraag van ICT
Kwaliteit versus effectiviteit Kwaliteit: de machteloze onderzoeker? Effectiviteit: de ‘speelplaats’ van de onderzoeker?
Effectiviteit = de mate waarin (vooropgestelde) doelen worden bereikt Effectiviteitsonderzoek: Waardoor kunnen verschillen in leerlingprestaties verklaard worden? (tussen onderwijssystemen, scholen, klassen) Een zoektocht naar relevante criteria Ordening in CIPO-model
Effectiviteit: resultaten onderzoek Zie bijlage 3
Effectiviteit Effectiviteit van taalopleidingen? Effectiviteit van ICT?
Kwaliteit versus effectiviteit Wat willen we bereiken? = een keuze van doelen Wie is aan zet? Effectiviteit Afhankelijke variabele = een gegeven Effectiviteit van de taalopleiding