Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inspectie van het Onderwijs
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Van verheffen naar vereffenen(financieel afhandelen)
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Naar evenredige toegankelijkheid Voorrangsregels – 5 juli 2013.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Oefeningen sociale agogiek
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Inleiding tot management en organisaties
Van, voor én door het onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Belangenbehartiging door de VELON
Begeleiden van Praktijkonderzoek
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Aan de slag met competenties beoordelen
Leren ondernemen en ondernemend leren
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Kwaliteitszorg in archieven
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
1 Hoe kan HRM een bijdrage leveren aan het omgaan met de economische crisis? Is de crisis voorbij?
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Beter Onderwijs Nederland
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Kwaliteitszorg Het leveren van kwaliteit kost geld; het niet leveren van kwaliteit kost kapitalen’
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
POWL, Domeinspecifiek Leren
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Workshop basisonderwijs
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Kwaliteitszorg les 3.
Basiskennis Ondernemerschap
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Drie richtinggevende vragen: 1
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans Peter Van Petegem EduBROn Universiteit Antwerpen

Kwaliteit van onderwijs = een evergreen Idem voor “Kwaliteit van Taalopleiding”? Ook voor ICT? Wie is aan zet?

Kwaliteit van onderwijs = de goede dingen doen => een wat-vraag Effectiviteit = de dingen goed doen => een hoe-vraag

Kwaliteit van onderwijs: kenmerken begrip Subjectief Evolutief Manipulatief = containerbegrip = paraplubegrip

Kwaliteit van onderwijs beoordeling = complex, niet uni-dimensioneel = waardegeladen Kwaliteit van wat? Kwaliteit van wie?

Kwaliteit: de WAT-vraag ARVO Onderwijskwaliteit is mate waarin het onderwijs erin slaagt de drie hoofdfuncties van educatie te verwezenlijken, namelijk: Algemeen culturele taak Arbeidstaak Individuele ontplooiing

Kwaliteit: de WAT-vraag Vlaamse context Eindtermen & vakoverschrijdende eindtermen Instrument Schooldoorlichting Basisonderwijs Doorlichtingsinstrument secundair onderwijs (zie bijlage 1 & 2)

Kwaliteit: de WAT-vraag Doorlichtingsinstrumenten inspectie CIPO Context Input Proces Output

Kwaliteit van onderwijs De WAT-vraag van taalopleidingen De WAT-vraag van ICT

Kwaliteit versus effectiviteit Kwaliteit: de machteloze onderzoeker? Effectiviteit: de ‘speelplaats’ van de onderzoeker?

Effectiviteit = de mate waarin (vooropgestelde) doelen worden bereikt Effectiviteitsonderzoek: Waardoor kunnen verschillen in leerlingprestaties verklaard worden? (tussen onderwijssystemen, scholen, klassen) Een zoektocht naar relevante criteria Ordening in CIPO-model

Effectiviteit: resultaten onderzoek Zie bijlage 3

Effectiviteit Effectiviteit van taalopleidingen? Effectiviteit van ICT?

Kwaliteit versus effectiviteit Wat willen we bereiken? = een keuze van doelen Wie is aan zet? Effectiviteit Afhankelijke variabele = een gegeven Effectiviteit van de taalopleiding