Een schooldag van de Medische Hulpverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Let's say it's 6.15pm and you're driving home (alone of course) after an unusually hard day on the job. You're really tired, and frustrated…… Vertaling:
Advertisements

Welke functies zijn in het menselijk lichaam van direct levensbelang?
Edushock leerfestival
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
De patiënte staat recht, houdt de voeten gelijk en de schouders tijdens het meten recht. De patiënte geeft aan wanneer tijdens het meten het maximale van.
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
Gelijkmatige toename en afname
Welkom! Annemarie Zuiderent – Huidtherapeut
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Rode `ECG`draad Kwaliteitsavond CHP 14 april 2011 Monique Tjon-A-Tsien
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Samenvatting H29 Parabolen
Oefenles examen bloedsomloop Script Concordance Test
Klinische interpretatie van een patiënt in problemen Reanimatie
Vergiftiging In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Behandeling van slachtoffers met een vergiftiging Vergiftigingen via het spijsverteringskanaal.
Basic Life Support(BLS) AED
EHBSO Module voor BSM.
De Bacheloropleiding Medische Hulpverlening
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
De Grote ACS Kennis Quiz
Goedemorgen.
Eerste Hulp aan stembandlozen In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Herkennen van een stembandloze Mond-op-halsbeademing Stembandloze.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
AED Zoals nu is.
EHBO les 4 - Sonja Gerber Enkhuizer Zeevaart School - KZV.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
CASUS KEELPIJN.
Onderwijsproject: “Natuurlijk Bewegen”. Oprichter heeft in 1999 de opleiding HBO Fysiotherapie succesvol afgerond en vervolgens jaren ervaring opgedaan.
Workshop “Beoordelen”
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Klinisch redeneren en evidence based practice
Thema: Bewegen.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Het observeren van het bewustzijn.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Een 58-jarige vrouw met pijn op de borst
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
EHBO D. LANG BN D. Lang 2015.
Gespreksvaardig-heden
Shock flauwte E. Flink 2014.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Revalidatie bij reumatoïde artritis
Gnathologie Casus mevrouw De Wilde. Mevrouw De Wilde heeft in het verleden bij u in de praktijk als tandartsassistente gewerkt. Ondanks dat zij haar dienstverband.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: Skelet en houding. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken opdracht 1 t/m 7  Maken werkblad.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welke functies zijn in het menselijk lichaam van direct levensbelang?
Stevigheid & beweging.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Hoeveel vitale functies kennen wij?
Algemene ziekteleer (pathologie)
Toolbox Ongunstige werkhouding
EHBO.

Algemene ziekteleer Lymfestelsel en afweer
Goed ademhalen bij het hardlopen
Welke vijf belangrijke punten komen altijd aan de orde?


Transcript van de presentatie:

Een schooldag van de Medische Hulpverlening Symposium 16 februari 2011 drs. Jorine Juffermans, arts MPH

Onderwijs volgens didactische as Introductiecollege, hoorcollege (IC, HC) Zelfstudieopdrachten (ZSO) Werkgroepen (WG-a of WG-b) Responsiecollege (RC) Practicum (PR)  3 dagen op school + 2 dagen zelfstudie

4 leerlijnen door alle 4 jaren heen De medische leerlijn De communicatieve leerlijn De onderzoeksleerlijn (toepassen onderzoeksresultaten in de praktijk) De reflectieve leerlijn

Het medisch proces Klacht/probleem Differentiële diagnose Anamnese Lichamelijk onderzoek Differentiële diagnose Eventueel aanvullend onderzoek Diagnose Behandeling

Het eerste jaar Blok 1: het medisch proces Blok 2: van klacht naar diagnose Blok 3: vitale functies Blok 4: bewaken van vitale functies Elk blok duurt 10 weken en eindigt met een of meerdere toetsen.

E-learning Als nieuwe opleiding geen last van de wet van de remmende voorsprong. Zoveel mogelijk ‘blended learning’ met de modernste middelen. In het eerste blok: e-learning module EHBO

Blok 3: vitale functies Thema’s Ademhaling (2 weken) Circulatie (2 weken) Bewustzijn en temperatuur (2 weken) Triage (1 week)

Voorbeeld schooldag Wat Begin Eind HC 8.50 10.25 WG-b 10.40 12.15 PR 12.20 13.55 RC 14.50 15.35 Hierin alleen de medische leerlijn opgenomen.

Hoorcollege

Hoorcollege

Zelfstudieopdracht

Bespreken ZSO’s en soms een toepassingsopdracht Werkgroep-b Bespreken ZSO’s en soms een toepassingsopdracht ZSO In welk deel van het hart bevindt de elektrische prikkel zich ter hoogte van de P-top, het QRS-complex, het ST-segment en de T-top? In sommige afleidingen wijst het QRS-complex voornamelijk naar beneden en in andere wijst deze juist naar boven. Waar hangt dit mee samen? Waarvan is de amplitude (hoogte) van de toppen afhankelijk? Waaraan kun je zien of er sprake is van een geleidingsstoornis? Hoe kun je de hartfrequentie berekenen aan de hand van een ECG? Toepassingsopdracht Beschrijf en beoordeel de ECG-strookjes die jullie tijdens de WG ontvangen.

Practicum Practicum ‘onderzoek hart en ECG’ Inspecteren: kleur van de patiënt, houding, CVD, oedeem, dyspnoe. Palperen: ictus cordis. Percuteren: hartgrenzen. Ausculteren: het beluisteren van de verschillende harttonen en souffles. In tweetallen oefenen jullie in het toepassen van deze technieken. Tevens aandacht voor rapportage. LO (bij medestudent) ECG maken (bij medestudent) en beoordelen Rapportage

Responsiecollege

Toetsen Kennis (juist/onjuist + casus) Medisch rekenen Toepassing van kennis Medisch-technische vaardigheden Communicatieve vaardigheden

Toetsvragen Juist Onjuist

Toetsvraag 1 Casus Een 24-jarige man is gevallen tijdens het mountainbiken. Hij is met zijn borstkas op het stuur terecht gekomen. Door de pijn durft hij bijna geen adem te halen. Aan de hand van de pijn kan een onderscheid gemaakt worden tussen een kneuzing en een fractuur van de ribben. Juist / onjuist

Toetsvraag 2 (vervolg casus) Ribfracturen kunnen een pneumonie tot gevolg hebben. Juist / onjuist

Toetsvraag 3 Een anamnese begint meestal met een gesloten vraag. Juist / onjuist

Toetsvraag 4 Bij adductie van het been beweegt de voet zich van de mediaanlijn af. Juist / onjuist

Toetsvraag 5 Rotatie van de wervelkolom gebeurt met name lumbaal. Juist / onjuist

Toetsvraag 6 Bij het lichamelijk onderzoek van de buik hoort de auscultatie als laatste te gebeuren. Juist / onjuist

Toetsvraag 7 Casus Er ligt een man op straat. Hij beweegt niet. Je denkt dat hij bewusteloos is. Als eerstehulpverlener let je eerst op mogelijk gevaar. Juist / onjuist

Toetsvraag 8 (vervolg casus) Voordat je de ademhaling controleert, moet je eerst de pols tellen. Juist / onjuist

Toetsvraag 9 (vervolg casus) Het bewustzijn moet je controleren door het toedienen van een pijnprikkel. Juist / onjuist

Toetsvraag 10 (vervolg casus) Je komt uiteindelijk tot de conclusie dat hartmassage noodzakelijk is. Tijdens hartmassage moet je de handpalm links van het borstbeen plaatsen. Juist / onjuist

Antwoorden Juist 2 – 7 Onjuist 1 – 3 – 4 – 5 – 6 – 8 9 - 10

Om wie gaat het?

De eerste studenten Met welke motivatie ben je aan de BMH begonnen? Welke verwachtingen had je?

De eerste studenten Waarom heb je niet voor de HBO-V gekozen? Wat vertel je op een feestje als men vraagt hoe het onderwijs eruit ziet?