Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
The customer centric software company
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Wat is interactieve marketing?
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
H4: Begrijpen van de markt
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Business Marketing Sabine Vermuyten
Kostprijsberekening bij KMO
Met modellen breng je de boodschap goed over
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
Marketing Werkgroep 6.
Advergames Door: Max van Zeeland, Jeroen Hoebe, Michael Nigbur, Jesse Eikema, Rick Borgeld.
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Een dialoog met klanten opbouwen
Marketing vandaag en morgen
CRM Laura Nunes Carvalho, Jonathan Mathyssen, Jens Van den Driessche en Ruben Junius.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Business Marketing Management
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Hoofdstuk 11 Persoonlijke verkoop, databasemarketing en customer relationship management.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Ontwerpen & ontwikkelen
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Informatie management HC2
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing

Structuur hoofdstuk 5 Direct marketing en CRM Direct mail Overige vormen van direct marketing Internetcommunicatie

Leerdoelen Na de bestudering van dit hoofdstuk: kun je de verschillende vormen van directmarketingcommunicatie in een sportsponsoringcontext toepassen; kun je het gebruik van klassieke en nieuwe media in directmarketingcommunicatie bij sportsponsoring vergelijken; heb je inzicht in de verschillende fasen van een internetmarketingstrategie in de sport; kun je de marketingfuncties van een sportgerelateerde website duiden.

Direct marketing en CRM DM - Directe communicatie - Directe levering 1-t-1-benadering: behoud van winstgevende klanten Tweerichtingsverkeer Diverse tools

Schema 5.1

Schema 5.2

Schema 5.3

CRM Customer Relationship Management Oorspronkelijk IT-tool van DM, nu marketingfilosofie Klantgericht Bestaande klanten behouden Databases Naam Adres Woonplaats Gedragscomponent

CRM Relatiemarketing of loyalty marketing Durf investeren in relatiemarketing: Als 5% meer klanten kunnen worden behouden, kan de winst met 25 à 30% worden verhoogd Promotionele budgetten om nieuwe klanten te werven liggen vijfmaal zo hoog als die om bestaande klanten te binden

Schema 5.4

Sponsored magazines: multifunctionele tool Informatie Platte naamsbekendheid & image (thema) Actie - Wedstrijden - Kortingsbonnen - Spaaracties - Joint promotions Teambuilding Entertainment Platform voor interactiviteit

Sponsored magazines vs klassieke advertising Journalistiek vs copywriting Magazine lay-out vs reclamelook Complex & uitgebreid vs sloganesk en single minded Periodiek vs ad hoc Geloofwaardigheid vs “het is maar reclame” Interactief vs beperkte dialoogmogelijkheden Exclusiviteit vs hinder concurrenten

DM-actiecommunicatie in massamedia Print Direct response-advertising Televisie Direct response-commercial Infomercial

Telemarketing Inkomende telemarketing: Uitgaande telemarketing: Gebruik maken van call centers om de vraag naar tickets optimaal te behandelen Uitgaande telemarketing: Inzetten om een product/dienst te verkopen/relatie op te bouwen/persoonlijk verkoopgesprek voor te bereiden

Internetcommunicatie Voordelen van websites Onbeperkte capaciteit Hoge snelheid en flexibiliteit Interactief medium Wereldwijde toegang Betere beschikbaarheid Grote klantenondersteuning

Schema 5.10 1 Analyse 2 Planning 3 Implementatie 4 Communicatie 5 Opvolging

Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van nieuwe voorbeelden de verschillende vormen van actiecommunicatie in de sport. 2. Wat is de toegevoegde waarde van een integrale benadering van actie- en themacommunicatie in de sport? 3. Waarin onderscheidt internetcommunicatie in de sport zich van de klassieke media? 4. Vergelijk de voor- en nadelen van de verschillende klassieke media van directmarketingcommunicatie.