Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Van Dwang en Drang naar HIC
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Behandeling via het internet voor jeugdige slachtoffers van seksueel geweld Een pilotstudie.
Disclosure belangen spreker (potentiële) Belangenverstrengeling Geen
Anorexia en Boulimia Nervosa
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Symfora groep.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Psychotherapie bij ouderen
Mind-bodytherapie Mirjam Vervaeke
Palske Zandstra CPV Maxima Medisch Centrum Eindhoven
Onbegrepen lichamelijke klachten: Nijmeegse initiatieven
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Een toekomstbestendig model van GV in de GGZ?
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Voorlichting en preventie
Het hoofd boven het maaiveld De betekenis van de verpleegkundig specialist voor het verpleegkundig beroep Bas Vogel, verpleegkundige niet-praktiserend.
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Depressie bij ouderen.
Hoorcollege 3 Overgewicht Diabetes Jelle Wijma
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Philippe Delespaul UM/Mondriaan Landelijk Dag VMDB, 21 maart 2015.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Professionaliseren of deprofessionaliseren
Renate Agterhof, verpleegkundig specialist ouderengeneeskunde
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Project oriëntatie op het beroep
Verpleegkundig redeneren
Amber Gefilmd tijdens de behandeling: het aanprikken van de vap voor het toedienen van de medicatie.
Professional of niet? Nelleke Rietveld
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
De EPA-patiënt: Onderweg naar de huisarts Heerenveen 18 september 2014 Christine Weenink, Kaderhuisarts GGZ.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Deprofessionalisering in tweevoud Kring Andragologie Amsterdam 29 maart 2016 Margo Trappenburg.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Het “ABC” van dementie Alzheimer Café.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Complementaire zorg Les 5 Healthy Ageing.
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Functiedifferentiatie 2020
Psychologen in de gezondheidszorg
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
De organisatie en implementatie van IHT
KOEPELEINDTERM TAXCODE NORMEN VOOR BEOORDELING 03 De afgestudeerde kan
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Jeanet Nieuwenhuis, (beleids)psychiater VGGNet en junior onderzoeker
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Intensieve begeleiding
15 januari 2019 Tineke Vos, psychiater
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
F-ACT 27 april 2019 Adviesraad WMO.
IHT samenwerking met regionaal ziekenhuis – eerste hulp
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart! Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND Ede, 14 april 2008

Stelling Psychiatrische verpleegkunde is een zelfstandige professie met een eigen beroeps- en kennisdomein en een eigen beroepsverantwoordelijkheid.

Psychiatrie of GGZ Wat zijn we nu eigenlijk precies: psychiatrisch verpleegkundigen of GGZ-verpleegkundigen?

Beroepenstructuur in de GGZ GGZ-verpleegkundige wordt als professional erkend te midden van o.a. de GGZ-agoog, de psycholoog en de psychiater

Een professie heeft historie! The godmothers en godfathers van de psychiatrische verpleegkunde: Hildegard Peplau: Interpersonal Relations in Nursing (1952) Working in Partnership (1961) Annie Altschul Philip Barker De ontwikkeling van evidence-based nursing (in navolging van evidence based medicine)

Een professie is universitair! Onze professie is gegeven haar aard zo complex dat wetenschappelijke methoden en technieken nodig is om deze complexiteit te doorgronden. Angelsacksische landen: Opkomst van (psychiatrische) verplegingswetenschap na WO II In Nederland vanaf 1980 (Maastricht / Utrecht / Groningen) Nu wordt psychiatrisch verplegingswetenschappelijk onderzoek bedreven aan verschillende universiteiten en hogescholen

Een professie kent functiedifferentiatie! Onze professie is gegeven haar aard zo complex dat functiedifferentiatie noodzaak is om de professionele kennis goed ‘weg te zetten’ Horizontaal: psychiatrisch verpleegkundige specialismen. Verticaal: basisverpleegkundige (MBO/HBO), verpleegkundig specialist, verplegingswetenschapper

Een professie heeft haar eigen kennisdomein De psychiatrisch verpleegkundige richt zich op de gevolgen van (psychiatrische) ziekte voor de gezondheid, het welzijn en het bestaan van de patiënt. (De psychiater richt zich op de diagnostiek en behandeling van de psychiatrische ziekte zelf).

Psychiatrische ziekten In het tijdperk van de (biologische) psychiatrie: schouder-aan-schouder met de psychiater: Observatie van psychiatrische symptomen Werking en bijwerking van (medicamenteuze) therapie Begeleiding bij intensieve psychiatrische behandeling Tijdig signaleren van terugval + vroege interventie Adequate somatische zorg voor de patiënt

Ziekte .. stoornis De patiënt is ziek, dus de psychiatrische verpleegkunde mag deels ziekte-georiënteerd zijn …………… Net als de oncologie-verpleegkundige, de diabetes- verpleegkundige en de reuma-verpleegkundige Daar is niets mis mee ………….. Integendeel!!

Maar ……….. De psychiatrisch verpleegkundige is geen diagnosticus en geen behandelaar. Dus: De psychiater diagnosticeert (en de verpleegkundige reikt relevante gegevens aan) De psychiater schrijft medicatie voor (en de verpleegkundige draagt bij aan medicatietrouw en rapporteert over de effecten) De psycholoog past psychotherapie toe (en de verpleegkundige draagt bij aan generalisatie naar de dagelijkse levenssituatie van de patiënt)

DUS …… De specifieke oriëntatie op ziekte en somatiek bepaalt voor een deel het eigene van de psychiatrische verpleegkunde en is onderscheidend ten opzichte van bijvoorbeeld de GGZ-agoog

Maar …….. De patiënt is vanzelfsprekend meer dan zijn ziekte En heeft naast gezondheids- ook bestaansproblemen En wil zijn problemen soms graag overstijgen en meer zijn krachten zichtbaar maken En wil graag zo normaal mogelijk functioneren

Daar …….. Kunnen de psychiatrisch verpleegkundige en de GGZ-agoog elkaar ontmoeten en versterken. En kan de psychiatrisch verpleegkundige wellicht veel leren van de agoog!! Het normale bestaan Autonomie en empowerment Belevingsgerichte zorg

Conclusie De psychiatrisch verpleegkunde is een vak apart Met een holistische benadering (lichaam / geest / omgeving) Met specifieke aandacht voor ziekte en de gevolgen ervan (secundaire en tertiaire preventie)

De uitdaging We hebben een vak, dus ……. Laten we het inhoudelijk verder invullen Laten we het onderzoeken Laten we ons bij onze leest houden Laten we het vak professioneel en zelfbewust uitoefenen Laten we het wetenschappelijk onderbouwd uitoefenen Laten we het niet verwateren door het gelijk te schakelen met ZORG