Bedrijf Opvangteam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Advertisements

Een menswaardig levenseinde
Workshop Klachtherkenning
Cliëntenraden en Veiligheid
Bedrijfs Opvangteam.
Het tweede werkstuk.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
presentatie NPV 10 oktober 2012
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Doel: rekening met elkaar houden
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Kerk à la Hanna Vijf korte lessen. Les 1: bij elkaar gebracht Hanna uit stam Aser Hanna uit stam Aser 10 stammen los van de tempel 10 stammen los van.
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Interpreteren van data
Syncope hulpverlening.
Voor Aranka... Van Aart.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Collega’s voor Collega’s
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
BOT Bedrijfs Opvang Team
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Ouders en Verwanten van Druggebruikers
Altijd online!.
Rouw & Verlies Les 3.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden
Reportage inloophuis Sta Op Zorg Vlissingen 2015.
Praktijkinformatie ACT. Last, but not least:
ACT voor partners/ouders/vrienden/ kinderen van cliënten. Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar zijn waarden, doelen en dromen. Het idee is dat.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Het belang van voorlezen
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Hand-Out.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Onze school is een KiVa-school!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

Bedrijf Opvangteam

TRAUMA Wat is een trauma? Wat is geen trauma? Hoe herken je een trauma?

Hoe herken je een Trauma *Je ervaart extreme angst *Je voelt je machteloos *Je voelt afschuw *Het is altijd onverwacht *Je wordt geconfronteerd met je eigen kwetsbaarheid *Het ontwricht acuut je bestaan *Veelvuldige herbeleving *Vermijdingsreacties *Verhoogde waakzaamheid

Bedrijfs Opvangteam Wat is een bedrijfsopvangteam? Waarom is er een bedrijfsopvangteam? Gevraagd en ongevraagd adviezen uitbrengen

Wat mag je verwachten Geen: vervanging collega Geen: oplossingen Wel: luisterend oor Wel: procesbewaker Objectief en vertrouwelijk Doorverwijzer

Professionele Hulpverlening Bedrijfsarts Huisarts Psycholoog Etc.

Voor Wie? Alle medewerkers en vrijwilligers

Waarvoor? Agressie Fysiek Verbaal Naar medewerker zelf en anderen Automutilatie

Waarvoor? Intimidatie Overlijden pesten sexueel getint onheuse bejegening Overlijden Cliënt Collega Zelfmoord(poging) Terminaal

Waarvoor? Gevolgen van handelen: Foutieve medicatieverstrekking Weglopen Mislukte reanimatie Verbranding Verwondingen Valincidenten Verdrinking Etc.

Waarvoor? Incidenten met heftige gevolgen Brand Explosies Vuurwerkramp Ongeval Etc.

Collegiale Opvang Wat is het belang van collegiale opvang? Wanneer BOT?

DONT’s Collegiale opvang Zelf teveel praten en over eigen ervaringen uitweiden. ‘Toen ik…’ Goed bedoelde adviezen geven. ‘Als ik jou was..’ Een mening geven of oordelen. ‘Dat had je beter niet kunnen doen’. Aanmoedigen tot herstel De woorden gebruiken: waarom, toch, maar, heb je niet… Grapjes maken

DONT’s Collegiale opvang Clichés gebruiken. ‘Het hoort bij het vak’. Gevoelens proberen te temperen of weg te nemen. Zoeken naar oplossingen ‘Wroeten’ naar gevoelens. De therapeut spelen Overbezorgd of geforceerd vrolijk reageren Bang zijn om de verkeerde dingen te zeggen

Do’s Collegiale opvang Zoek een plek waar je collega zich veilig voelt en je ongestoord kunt praten Biedt praktische steun aan en vraag of je iets kunt doen Vraag ander of hij wil vertellen wat er is gebeurd. Respecteer een nee-antwoord. Stel open vragen:’Wat is er gebeurd?’ ‘Wat deed je?’ Vat af en toe in eigen woorden kort samen. ‘Als ik je goed begrijp dan…’

Do’s Collegiale opvang Sta stiltes toe Zeg of laat merken dat je meeleeft. ‘Wat erg voor je!’ Reageer op gevoelens, praat er niet overheen. ‘Machteloos?’ Informeer collega over verwerking (bijv. uitreiken brochure ‘de klap te boven’) Kom er later nog eens af en toe op terug. Neem daartoe zelf initiatief. ‘Houdt het je nog bezig?’ Of stuur een kaartje, een sms-je of een mailtje

Fobo’s telefoongegevens BOT Wat is een Fobo? Punt E: meldingsinformatie:  18: Wilt u naar aanleiding van dit incident contact hebben met het Bedrijfsopvangteam? telefoongegevens BOT Relatie Fobo en BOT Nee Ja

Wie zijn wij? Liedeke Erkelens, Marleen Gerritsen Coordinator (Enschede) (Almelo) Linda Kuipers Annette Visser (Losser) (Enschede) Marina Jan Marisca Wessels Vrielink Wessels (Losser) (Almelo) (Almelo)

Bereikbaarheid Liedeke Erkelens: Coordinator BOT : 06-20360123 Via Secretariaat P&O Bouwhuis : 088-4304320

Bedrijfs Opvangteam Dank voor je aandacht !! Vragen????