Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuurplannen Rienk Jonker
Advertisements

Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Digitaal informatie-beheer in Rotterdam
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Digitale duurzaamheid en bewaarstrategieen
Welkom bij de presentatie van het
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Informatieplattegrond
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Inleiding Jan Moelker.
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
De inhoud van het KPI – verslag aan het college
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
Informatiemanagement
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Concept Ontwerp Gemeentelijke Selectielijst 2016
Metagegevens voor records management | 13 juni 2012 Metagegevens voor records management DIV-bijeenkomst BHIC Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Delft Presentatie: Hanneke Koenen Commissie R & A
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Archiefwet? Informatiewet!
Themamiddag RGBZ en archivering Utrecht, 7 februari 2017
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Processen Knelpunten Oplossingen
Het E-depot van Rotterdam
Kwaliteitszorg les 3.
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten Frans Smit, Rotterdam, 22 mei 2012

wat, waarom, wanneer, wie normen en instrumenten voor het op orde krijgen en houden van de informatie van gemeenten aanleiding, doel en aanpak kabinetsnota Informatie op Orde uit 2007 uitwerking voor rijk, daarna voor andere overheden opdracht VNG aan KING voor baseline gemeenten verbinden met GEMMA en zaakgericht werken multidisciplinaire projectgroep versie 1.0 in 2012 vastgesteld

de zeven normen bestuur en beleid organisatie standaarden ordening en metadata duurzaamheid, toegankelijkheid en authenticiteit kwaliteitszorg digitale vervanging, verwijdering, overdracht en vernietiging

de baseline als dashboard te gebruiken door … … bestuur en management … beleidsmedewerkers … toezichthouders als instrument voor … … beleid … verantwoording … samenwerking

versie 1.0 managementsamenvatting deel 1: De Basis deel 2a: Het Denkkader deel 2b: Documentaire informatievoorziening en (digitaal) zaakgericht werken deel 3: De Praktijk bijlagen http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/13/822.html

Norm 1: Bestuur en Beleid De verantwoordelijkheden die het management namens het college van b&w draagt voor de duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid van informatie zijn belegd en beschreven Archiefverordening en Besluit Informatiebeheer Informatiebeleidsplan Informatiebeveiligingsplan Procedures WOB en WBP (privacy officer) Uitgangspunten: 9-vlak en INK-model

Norm 2: Organisatie de inrichting van organisatie, processen, personeel en hulpmiddelen is kwantitatief en kwalitatief toereikend voor de borging van duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid van informatie Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en mandaten Taakverdeling tussen primaire processen en ondersteunende processen Processen en Procedures Kwaliteitsmanagement, interne audit en control, risicomanagement, inspectie (…)

Norm 3: Standaarden voor verschillende aspecten van het informatiebeheer zijn binnen de gemeente of het bestuursorgaan standaarden gedefinieerd en in gebruik. Informatiearchitectuur: GEMMA Basisgegevens en zaakgegevens: RSGB en RGBZ Gegevensuitwisseling: STUF Duurzame en open bestandsformaten (…)

Norm 4: Ordening en metadata er is een - geprioriteerde - classificatie gemaakt van producten, processen, informatie en verantwoordelijkheden, waarbij rekening is gehouden met wet- en regelgeving. Ordeningsstructuur: ZTC, BAC Metadata: ISO23081, toepassingsprofiel Classificatie: vertrouwelijkheid, veiligheid, beperkte openbaarheid (…)

Norm 5: Duurzaamheid, toegankelijkheid, authenticiteit een - al of niet geautomatiseerd - systeem waarmee overheidsinformatie wordt beheerd, ondersteunt aantoonbaar de eisen van duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid, op het niveau van het geldende beheerregime. Informatiesysteem: gecertificeerd NEN2082, Moreq2 Duurzaam toegankelijk houden: e-depot(-s), RODIN (…)

Norm 6: Kwaliteitszorg Bij het creëren en gebruiken van overheidsinformatie worden de kwaliteitseisen voor duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid in acht genomen . Kwaliteitsmanagement, audit, control en inspectie Zelfevaluatietools: GAR, RODIN Methodieken: INK-model, BSC Referentiekaders, toetsingscriteria (…)

Norm 7: Digitale vervanging, verwijdering, vernietiging en overdracht de duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid van overheidsinformatie is tot het moment van verwijdering gewaarborgd, en de verwijdering verloopt conform vastgelegde procedures. Handboek Vervanging Machtiging tot vervanging Procedure van selectie en vernietiging Vernietiging van alle versies (incl. backups !) (…)

deel 3: praktijkvoorbeelden Besluit Informatiebeheer Amsterdam Functioneel Ontwerp Records Management B5 Draaiboek beleid digitale duurzaamheid Den Bosch en Tilburg Zelfevaluatietool kwaliteitszorg Rotterdam Toetsingskader voor archiefinspectie Almere Model Zaakgericht werken Prover

informatiebeheerplan in Almere onderdeel Besluit Informatiebeheer 2011 jaarlijks te actualiseren, bevat overzicht van: processen, procedures verantwoordelijkheden vindplaats van informatie en van metadata In gebruik zijnde informatiesystemen knelpunten en verbetertrajecten geplande overbrengingen

Landelijke wet- en regelgeving Archiefwetgeving, Archiefregeling, Selectielijst etc etc.. baseline Gemeenteraad Archiefverordening College van B&W (“zorgdrager”) Besluit Informatiebeheer Stadsarchivaris Kwaliteitseisen ICT- en informatiebeleid Dienst (“beheerder”) Beheerplan

programma Informatie op Orde ambtelijk meerjarenprogramma met als doel: informatiehuishouding effectief op orde eerste stappen voor 3 bedrijfskritische processen: beheerplannen maken kwaliteitsmanagement en toezicht inrichten opleiden van verschillende doelgroepen projectmatig uitbreiden tot gehele gemeente

hoe wordt de baseline in het programma gebruikt? alle normen verwerkt in beheerplannen referentiekader kwaliteitszorg en toezicht mede gebaseerd op baseline denkkader en praktijkvoorbeelden input voor verdere invulling van het programma

tenslotte: verbeteren en vernieuwen gebruik normen van de baseline in cyclus van besluitvorming in cyclus van verantwoording grootste kracht van de Baseline ligt in toepassing in cyclus van Plan-Do-Check-Act

Frans Smit, info@fpsmit.nl