Audiovisueel Europa: de vele gezichten van Europeanisering Hedwig de Smaele

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VAF Campus 23/09/11 - MEDIA. Bert Lesaffer VAF Campus 23/09/11 - MEDIA.
Advertisements

GENT Stefan De Prycker 26. Juni 2012.
Kris Van Heuckelom K.U.Leuven
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Olie- en gaswinning en productie 4 november 2002, Enschede 1/14 Olie en gas in Mexico en Nederland een onderzoek naar de verschillen en overeenkomsten.
Creatief Europa programma. 2 Introductie  Kaderprogramma voor culturele en creatieve sectoren  Budgetvoorstel € 1.8 miljard ( )  37% toename.
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
CMJ 2008 Promotie Adept en Bonne Aparte. Wat is CMJ/wat zijn showcases Bands spelen gratis (showcases) Publiek bestaat uit industrie (platenindustrie,
Hoofdstuk 8: Nederland en Europa.
Paragraaf 4 Europa 4.1 Bloedig Europa.
Europa.
SWOT-ANALYSE SEIZOEN 1 The Big Bang Theory
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
Into the jungle Zaterdag 18 mei 2013 Gallerie Café CHV-Noordkade Veghel 19:30 – 00:30.
Een in Nederland gesloten homohuwelijk moet in alle EU-landen worden erkend. EENS ONEENS.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Social Media Audit.
European New Towns & Pilot Cities Platform (ENTP)
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Kapitalisme  Communisme
Stefaan De Ruyck. POSITiONERING Historisch overzicht vanaf ’98, fusie BMCie/KNS tot op heden.
Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober Een praktijkgerichte vergelijking van de Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkeling.
3e klas, H5.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
SESVanderHave 30 MEI 2008.
28/11/2006 – R. Cools R. Cools – Algemeen Secretaris Vegebe INTERPOM – PRIMEUR 28 november 2006 Marktsituatie van verwerkte groenten in Europa.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
EMEG Presentatie. Zeer komische serie over een onzeker puberend meisje genaamd AWKWARD.
WP5: Architectuur voor digitale bewaring en ontsluiting Deeltaak 2: distributiemodaliteiten 16 januari 2009.
Kijk een week lang het NOS Journaal. Strengths NOS journaal vertelt je al het actuele nieuws. NOS herhaalt uitzendingen meerdere malen per dag. Het NOS.
Het Europees Parlement: is er nog iemand geïnteresseerd?
Detailhandelsmarketing
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Waardetoevoegende netwerken
Workshop 26 november 2014 Gebruik van audiovisueel archiefmateriaal in de klas.
Koude Oorlog Ine Megens/ Eigentijdse Geschiedenis RUG
Prestatie 10: Boekbespreking Bernard Lewis, “Het Midden Oosten, 2000 jaar culturele en politieke geschiedenis” 2e druk Uitgeverij Forum, Amsterdam 2001.
Natural mineral water.
Philips Launch Event Hartelijk welkom Introductie Philips Sopho IPC systeem.
EMEG-Lijst opdracht Maak een SWOT-analyse & geef daarbij advies
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Commercieel beleid 1 H3 Marktsegmentatie Filiaalmanager.
De Nederlandse houding tegenover Duitsland na 1945
Communicatie & Educatie Samen! Werkgroep Communicatie & Educatie.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Creative Europe – Media Mogelijkheden voor de professionele kunstensector oKo, 20 juni
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
International Economics
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SUBSIDIES UIT EUROPA Kansen voor gemeenten en provincies
Risico- en crisiscommunicatie in tijden van en
Lode Walgrave Emeritiforum, 30 november 2017
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Keuze voor 4 exportlanden
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Toolbox EP2019 mbo niveau 3 en 4
Toolbox Europese Parlementsverkiezingen 2019 – mbo entree en niveau 2
Thema 10 Blok 3: Nooit meer oorlog
Transcript van de presentatie:

Audiovisueel Europa: de vele gezichten van Europeanisering Hedwig de Smaele

Inhoud:  Oostwaartse uitbreiding EU  Audiovisueel beleid EU in CEE  Audiovisuele markt in CEE Strengths, weaknesses Opportunities, threats  Conclusies: Europeanisering?

EU uitbreiding  Asymmetrie & rigiditeit CEE: ‘return to Europe’ EU: eerst adaptatie  Nadruk op ‘taking on the acquis’ (‘nonnegotiable negotations’)  Verificatie-proces (monitoring)  ‘logic of control’ (Maniokas, 2004)

EU audiovisueel beleid  Afstemmen wetgeving op AV acquis Eerste golf van mediawetten ( ) Tweede golf van mediawetten ( )  ‘conformiteit’ met Europese criteria (Europeanization)  Participatie in MEDIA programma (training, productie, distributie, promotie)

EU audiovisuele markt Kenmerken:  Kleine audiovisuele markten  Beperkte taalgebieden  Culturele diversiteit  Beperkte ‘cross border’ distributie  Handelstekort vs. USA/massale aanwezigheid Amerikaanse fictie

Uitgebreide Europese AV markt  Nieuwe lidstaten voegen ‘meer van hetzelfde’ toe: Kleine AV markten Beperkte taalgebieden Beperkte cross border distributie Import USA + onvolgroeide reclamemarkten + “jonge” AV industrieën (vervanging)

Opportunities/threats voor CEE  Potentieel grotere verspreiding (binnen Europa)  Mogelijkheden tot samenwerking: co- producties Geografische, culturele, linguistische nabijheid (proximity) Asymmetrie in partnerships (minderheidsproducenten, gastlanden)  Herstel van eigen filmindustrieën/film- talenten

Opportunities/threats voor CEE  Elke kans = een bedreiging?  Europeanisering? // Amerikanisering EU mechanismen bevoordelen ‘West- naar-Oost’ eerder dan ‘Oost-naar-West’ CEE = markt voor West-Europa

Conclusies  Europeanisering als een proces van institutionele adaptatie: ja  Europeanisering als een proces van culturele diffusie: nee  Meer Europa betekent ‘meer van het zelfde’  Meer Europa = meer diversiteit  CEE = van ‘markt’ naar ‘partner’?