Audiovisueel Europa: de vele gezichten van Europeanisering Hedwig de Smaele
Inhoud: Oostwaartse uitbreiding EU Audiovisueel beleid EU in CEE Audiovisuele markt in CEE Strengths, weaknesses Opportunities, threats Conclusies: Europeanisering?
EU uitbreiding Asymmetrie & rigiditeit CEE: ‘return to Europe’ EU: eerst adaptatie Nadruk op ‘taking on the acquis’ (‘nonnegotiable negotations’) Verificatie-proces (monitoring) ‘logic of control’ (Maniokas, 2004)
EU audiovisueel beleid Afstemmen wetgeving op AV acquis Eerste golf van mediawetten ( ) Tweede golf van mediawetten ( ) ‘conformiteit’ met Europese criteria (Europeanization) Participatie in MEDIA programma (training, productie, distributie, promotie)
EU audiovisuele markt Kenmerken: Kleine audiovisuele markten Beperkte taalgebieden Culturele diversiteit Beperkte ‘cross border’ distributie Handelstekort vs. USA/massale aanwezigheid Amerikaanse fictie
Uitgebreide Europese AV markt Nieuwe lidstaten voegen ‘meer van hetzelfde’ toe: Kleine AV markten Beperkte taalgebieden Beperkte cross border distributie Import USA + onvolgroeide reclamemarkten + “jonge” AV industrieën (vervanging)
Opportunities/threats voor CEE Potentieel grotere verspreiding (binnen Europa) Mogelijkheden tot samenwerking: co- producties Geografische, culturele, linguistische nabijheid (proximity) Asymmetrie in partnerships (minderheidsproducenten, gastlanden) Herstel van eigen filmindustrieën/film- talenten
Opportunities/threats voor CEE Elke kans = een bedreiging? Europeanisering? // Amerikanisering EU mechanismen bevoordelen ‘West- naar-Oost’ eerder dan ‘Oost-naar-West’ CEE = markt voor West-Europa
Conclusies Europeanisering als een proces van institutionele adaptatie: ja Europeanisering als een proces van culturele diffusie: nee Meer Europa betekent ‘meer van het zelfde’ Meer Europa = meer diversiteit CEE = van ‘markt’ naar ‘partner’?