NOH-I: nieuwe informatica bachelor opleiding Flexibel en competent NOH-I: nieuwe informatica bachelor opleiding Flexibel en competent! José Eggink 20 juni 2011 testje!
NOH-I Voor wie? Waarom? Start ? 18 jaar en ouder (open inschrijving!) Werkzaam in de ICT (minimaal 2 jaar)..leven lang leren! Mbo-3/4 niveau of hoger Waarom? Leren waar je wilt, wanneer je wilt, met behoud van groepsbinding en met inbreng van wat je geleerd hebt Start ? September 2011 op 4 locaties
Flexibel Thematische opbouw hbo-bachelor= 8 themasemesters, student schrijft in per thema, volgorde niet vast, stapeling van themacertificaten Inbrengen verworven competenties door AVC procedure Blended Learning=mix van f2f en online leren meer controle student over wanneer en waar hij studeert inspelen op verschillen grotere toegankelijkheid tot leermaterialen wederzijdse versterking
Blended Learning Doorlooptijd themasemester 20 weken: f2f tweewekelijks (10 x), online tweewekelijks (10 x), continu online leren. F2f: aanbieden stof, groepswerk OS geroosterd: verwerken stof, jit-instructie/demo/flitscollege, groepswerk Online continu: coaching f2f Start slot (assess-ment)
Leeromgeving, tools Leeromgeving = Σ tools Elektronische leeromgeving Moodle Virtual Classroom Elluminate AVC ConnectICuT Lecture Capturing diversen Online evaluatie Moodle, Olé Samenwerking Elluminate, social software
Moodle Meer controle over wanneer en waar studeren … Bronnen: doc, ppt, map, website, video Activiteiten: Enquete, Wiki Virtuele klas: Elluminate
Elluminate Elluminate virtual classroom whiteboard video, ppt, surfen applicaties delen samenwerken sessies opnemen en afspelen
Connecticut Welke competenties moet ik aantonen? Inbrengen wat je al weet en kunt, individuele studietrajecten … Welke competenties moet ik aantonen? Welke competenties heb ik al? Hoe kan ik competenties aantonen? Procedures voor intake en AVC (digitaal ondersteund) om competenties aan te tonen
Ervaringscertificaat EVC/Intake (AVC) Na de poort Voor de poort EVC Procedure Ervaringscertificaat Inschrijven Intake procedure Themasemesters Bachelor diploma N J
AVC AVC: Assessment Verworven Competenties 1 2 3 AVC: Assessment Verworven Competenties EVC: welke NOH-i competenties kun je aantonen? Gaan we voorlopig niet inrichten! Intake: ben je geschikt voor de opleiding, zou je competenties kunnen aantonen? Themasemesters: welke thema-competenties kun je aantonen? Dit gebruiken we zowel voor als tijdens een thema !
NOH-I competenties 3 dimensies: Architectuurlagen Software levensfasen Niveaus Ontleend aan HBO-I platform
Competentieprofiel Basis voor consistent ‘toetsen’
AVC themasemester Start Mid Eind Semester part or substitute Mid term AoL Eindassessment Themadelen of vervangend werk J AVC voor semester Competenties aangetoond? N Midterm assessment Start Mid Eind
AVC (voor thema) Invullen AVCquickscan Inleveren AVCquickscan (=start workflow) Advies: positief nodig om door te kunnen gaan Bewijsstukken toevoegen (Portfolio=AVCscan) Criteriumgericht interview Advies aan examencommissie Erkenning door examencommissie
AVC (binnen thema) Eind assessment analoog aan Start Assessment (=AVC voor thema) advies aan examencommissie erkenning Bij Mid assessment geen advies naar examencommissie wel naar student mbt wat en hoe hij moet repareren
Flexibel en competent Curriculum: Studeren per module, onderbreking mogelijk Uitvoering: 1 programma, meerdere locaties Ondersteuning: Moodle en Elluminate voor flexibel leren qua plaats en tijd Aanpak aantonen competenties via AVC procedure zowel buiten als binnen thema
j.j.m.h.eggink@pl.hanze.nl
AVC /thema IS Onderwijsonderdeel Ec’s Beroepsproduct Prestatie-indicator IS in bedrijf Cijfer C1: gemiddelde van rapport (organisatieonderzoek) en tentamen 8 Profiel : functie en ambitie Beschrijving Werkplek/Bedrijf Plan van Aanpak Rapport Organisatieonderzoek Tentamen Ph1.3 Ph1.2 Mh1.1 Ph1.1-2, Mh2.1-3, Mh2.5-6, BpAn1.1-3, SoAn1.3 IS ontwerp Cijfer C2: tentamen Procesmodel Gebruikersinterface Gegevensmodel (ER, relationeel) Midterm assessment: vaststellen wat en hoe student moet herkansen BpOn1.1, SoOn1.1 GiOn1.2 SoOn1.2 IS Project Cijfer C3: rapport 6 Rapport Systeemontwerp SoRe1.1, SoRe1.6 IS bouw Professionele vaardigheden moeten voldoende zijn. Cijfer C4: rapport systeembouw Cijfer C5: tentamen Professionele vaardigheden (portfolio, evaluatierapport en reflectieverslag) Tentamen SQL Rapport Systeembouw Eindassessment Eindcijfer: (C1+C2+C3+C4+C5)/5 Mh1.1,Mh2.5-6, Sw1.1-3,Sw2.3-4,PH2.1-4, SoAn1.3, SoOn1.1,SoOn1.2
Intake/inschrijven Invullen Intakescan (vrijblijvend) Inleveren voor advies Intakegesprek Advies (geschikt?, AVC kansrijk?) Inschrijven via digitaal formulier
Intakescan
Intake workflow