Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses
Kunnen er meerdere poorten zijn naar mijn wereld? Hoe ondersteunen ze/verschillen ze van elkaar? Kunnen er meerdere poorten zijn naar mijn wereld? Hoe verschillen deze? Hoe ondersteunen ze elkaar? Is mijn wereld gebaseerd op één enkele verhaal of meerdere?
De avatar is ook een poort naar jouw wereld. Zal mijn avatar goed gevonden worden? Heeft mijn avatar iconische kwaliteiten?
Wat zijn de rollen die ze moeten vervullen? Welke personages heb ik al 'uitgevonden'? Welke personages passen bij welke rollen? Kunnen ze elk meerdere rollen krijgen? Moet ik ze wijzigen zodat ze er beter bij passen? Heb ik nieuwe personages nodig?
Zorg voor duidelijke karaktertrekken Welke trekken bepalen mijn personage? Hoe worden deze karaktertrekken geuit?
Zijn er leegtes in het grafiek? Waarom? Zijn er extremen? Zouden ze er wel moeten zijn? Zijn de vrienden van de personage in hetzelfde quadrant?
Welke gevoelens heeft elk personage t.o.v. elk ander? Zijn er verbroken verbindingen? Zijn er veel gelijkaardige connecties? Hoe kunnen ze meer verschillend zijn?
Ons gedrag verandert mee met onze status, ook t.o.v. andere mensen. Hoe is dit in mijn spel verwerkt? Wat zijn de gerelateerde statusniveaus van mijn personages? Hoe kunnen ze juiste statusgedrag tonen? Hebben mijn personages een tegenstrijdige status? Hoe verandert de status van mijn personages?
Sterke verhalen doen hun personages veranderen. Hoe verandert mijn personage doorheen het spel? Hoe beelden we deze veranderingen af? Is er genoeg verandering? Zijn de veranderingen verrassend? Zijn ze geloofwaardig?