Het ontwikkelingsperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Dit schooljaar zijn er 18 schoolverlaters
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
OUDERINFORMATIEAVOND
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
1 Trip Amsterdam Trip Amsterdam D e A r a b i e r D e A r a b i e r.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Scholing gele route ‘de Schakel’ 11 november 2013.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
1 Trip Amsterdam Trip Amsterdam D e A r a b i e r D e A r a b i e r.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
VTB Technasium Vakcollege
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
BOVO procedure
De grote sprong! VO PO.
Informatie avond groep 8
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Informatieavond VO 13 september 2010.
Individuele leerlijnen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
van schooladvies tot inschrijving
Informatieavond 13 oktober 2014
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Op naar het VO BOVO Haaglanden Tijdpad VO op de Beets
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
ZijActief Koningslust
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Morgen is groen bij AOC Oost!
Informatieavond 2014 Groep 8
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Welkom.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
PO VO traject in vogelvlucht
Transcript van de presentatie:

Het ontwikkelingsperspectief Op SBO Het Mozaïek Gepresenteerd op: 26-09-2011 Door: Janneke Poort & Johanneke Jongbloed

Wat gaan we vertellen? Didactische leeftijd Wat is het ontwikkelingsperspectief (OPP)? Voortgezet onderwijs: waar werken we naar toe? Hoe ziet het OPP eruit? Hoe stellen we een OPP vast? Gelegenheid voor vragen

Didactische leeftijd (DL) DL= het aantal maanden lesonderwijs dat een leerling heeft gehad. Eén schooljaar heeft 10 maanden We beginnen bij groep 3 Groep DL Groep 3 0-10 Groep 4 10-20 Groep 5 20-30 Groep 6 30-40 Groep 7 40-50 Groep 8 50-60

Wat is het ontwikkelingsperspectief (OPP)? OPP: waar is een leerling nu en waar denken we dat de leerling uit gaat komen Doel van het OPP: Plannend werken Hoge, haalbare doelen stellen Het maximale uit een leerling halen Toewerken naar passende plek in het VO; soepel doorstromen.

Waar werken we naar toe op Het Mozaïek? VMBO Theoretische leerweg (VMBO-T) VMBO-Overig (VMBO-O) VMBO Basis beroepsgericht VMBO Kader beroepsgericht VMBO Gemengde leerweg Eén van deze richtingen met Leerwegondersteuning (LWOO) Praktijkonderwijs (PRO)

Hoe ziet het OPP eruit?

De trap van het OPP Uitstroom

De trap van het OPP Groep

De trap van het OPP Toetsen Uitleggen dat we niet leeftijdsadequaat toetsen!

Voorbeeld 1: Rekentoets X

Voorbeeld 2: Rekentoets X

Voorbeeld 3: Rekentoets X

Hoe stellen we het OPP vast?

Het OPP tot dl = 30 Tot dl=30: lesstof horend bij VMBO-O Leerlingen die beter presteren: verdiepte aanpak Leerlingen die er onder presteren: (zeer) intensieve aanpak

Voorbeeld 1 Basis aanpak X X

(Zeer) intensieve aanpak Voorbeeld 2 (Zeer) intensieve aanpak X X X

Voorbeeld 3 Verdiepte aanpak X X

Het OPP na dl=30 Uitstroom vaststellen Bij uitzondering eerder/later vaststellen

Hoe stellen we het OPP & de uitstroom vast? (na dl=30) IQ van een leerling Prestaties van een leerling: Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen Sociaal-emotioneel functioneren Werkhouding (leren leren) Kansen & bedreigingen Welke route we voor een leerling volgen (link met trap)

Voorbeeld Ramon Ramon: 10 jaar oud Didactische leeftijd: 41 maanden

OPP van Ramon IQ Prestaties op vakken SE WH OPP Uit-stroom TL SP BL RE VMBO-T VMBO-O PRO Intensieve aanpak Intensieve aanpak TL=technisch lezen, SP=spelling, BL=begrijpend lezen, RE=rekenen SE=sociaal-emotioneel; WH=werkhouding

Trap van Ramon

Voorbeeld Marco 11 jaar oud Didactische leeftijd 51 maanden

OPP van Marco IQ Prestaties op vakken SE WH OPP Uit-stroom TL SP BL RE VMBO-T VMBO-O PRO Verdiepte aanpak Intensieve aanpak TL=technisch lezen, SP=spelling, BL=begrijpend lezen, RE=rekenen SE=sociaal-emotioneel; WH=werkhouding

Trap van Marco

Slotopmerkingen 1 en 2 november: OPP’s en verantwoording besproken met ouders Ouders ondertekenen het OPP voor gezien. OPP is in ontwikkeling!

Zijn er nog vragen?

Bedankt voor uw aandacht!

IQ en OPP Uitstroom IQ VMBO-T > + 95 VMBO-O / VMBO-T 90-95 VMBO-O 80-90 VMBO-O / PRO 75-80 PRO <75