Wat is het Megaports Initiative en wat zijn de doelstellingen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

De gegeven uit de VSA zijn gelijkaardig voor Europa.
Het Megaports Initiative te Antwerpen
Financiering en verwijdering van radioactieve afvalstoffen bij weesbrongevoelige inrichtingen.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Brandverzekering met afstand van verhaal
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
De prijs van de benzine € 1,22 per liter.
H1 Basis Rekenvaardigheden
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Deel I De algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (Testamenten & schenkingen)
NAHSA Achtergronden en details. Overzicht •Achtergrond (fysica) •Detector •Projecten.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
25/11/2008 Presentatie FANC/Bel V INES Nieuwe manual en evoluties in Belgi ë Caroline van Ertbruggen FANC.
BTW op voertuigen ingeschreven in T2.
Meting van de muskusratpopulatie
voor de zomervakantie tot
Typische kenmerken van een haven?
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Vangrail Technische specificaties ivm leuningen:
Richtlijnen op te volgen bij de detectie of het aantreffen van een weesbron in weesbrongevoelige inrichtingen in de niet-nucleaire sector.
OVERZICHT VAN DE WERKING VAN HET SUBCOMITE OPERATIONS MANAGEMENT.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
24/06/ Dienst IANBI.. 24/06/ Dienst NBI. De dienst NBI vergunt en inspecteert nucleaire, industriële installaties. In het Brussels Hoodstedelijk.
Koninklijk besluit betreffende het opsporen van radioactieve stoffen in bepaalde materiaal- en afvalstromen en betreffende het beheer van weesbrongevoelige.
WELCOME!. Situatieschets 1.FANC wordt operationeel in Oprichting Bel V, 100% filiaal van FANC in september 2007 – gevolg van aanbeveling parlement.
Kosmische Stralen Detectie NAHSA. Overzicht Wat is kosmische straling? Waarom willen we dit meten? Waar ontstaat kosmische straling ? Wat kan je op aarde.
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Jinthe Marieke Ian.
Persconferentie.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
Overleg Meetporten - 20 juni Daan Van Der Meersch1/9 ALARMDREMPEL Te streng of behouden? Overleg Meetpoorten / Concertation Portiques 20/06/2014.
Brussel-Energie Uw afval, een bron van hernieuwbare energie.
20/06/20141 FANC - Overleg meetpoorten OVMB Inleiding: Beschrijving activiteiten OVMB  OVMB heeft 3 hoofdactiviteiten: Uitbaten van een categorie.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden.
Studeren in USA: I (nternational) S (tudent) E (xchange) P (rogram)
Richtlijnen op te volgen bij de detectie of het aantreffen van een weesbron in weesbrongevoelige inrichtingen in de niet-nucleaire sector.
Nieuw reglement jeugdwerkinfrastructuur. Jeugdwerk helpen om hun werking uit te bouwen Een minimale kwaliteit van infrastructuur vooropstellen en waarborgen.
Gameplan parkeergarage zelfsturende auto’s. Met wat? 2 Parkeergarages om de 2 gebieden Den Haag en Rotterdam te faciliteren Per parkeergarage zijn er.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
1 5. Uw Algemene Administratie Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Zorgcentrale: méér dan een alarmcentrale!
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
YOUR REPUTATION IS MINE. NL FR EN. Vaak stellen we vast dat zowel bij broncontainers als bij bronkoffers (=oververpakking) de labels beschadigd, onleesbaar.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Hoofdstuk 6 Productie.
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Douanier & Bachelor shift
De gegeven uit de VSA zijn gelijkaardig voor Europa.
WEESBRONPROBLEMATIEK
Het postkantoor van windows
Energiek Dorpen Poperinge
De gegeven uit de VSA zijn gelijkaardig voor Europa.
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Kostprijsberekening Product.
De gegeven uit de VSA zijn gelijkaardig voor Europa.
Transcript van de presentatie:

Wat is het Megaports Initiative en wat zijn de doelstellingen?   Het Megaports Initiative is een initiatief dat werd genomen door een afdeling van het Department of Energy van de Verenigde Staten van Amerika, met name de N.N.S.A. (National Nuclear Security Administration). In België werd op 24 november 2004 een Memorandum of Understanding ondertekend tussen de Verenigde Staten en België. Antwerpen is de eerste Belgische haven waar het MPI wordt geïmplementeerd. Het MOU sluit de implementatie van het project in andere Belgische havens niet uit. Het heeft tot doel om in alle grote wereldhavens (vandaar "megaports") alle containers die daar behandeld worden te controleren op de ongeoorloofde aanwezigheid van radioactief of nucleair materiaal en zodoende mogelijk terroristische acties te voorkomen of inlichtingen te bekomen omtrent terreurnetwerken. Het project in Antwerpen is voor de Amerikanen het grootste dat ze tot nu toe hebben gedaan. 19 oktober 2006

19 oktober 2006 Hoe bereiken we dat doel ? Alle containers moeten worden gemeten. Dit gebeurt d.m.v. een meetpoort : de container rijdt door de poort en de detectoren die zich in de poort bevinden, meten de hoeveelheid gamma- en neutronenstraling die eventueel vanuit de container komt.  Het havengebied van Antwerpen is uitgestrekt en heeft vele tientallen “toegangen”. Bovendien worden die “toegangen” ook gebruikt door verkeer dat niet noodzakelijk havengebonden is (bijv. tewerkgesteld personeel van chemische sector of auto – assemblage). Alle verbindingen met het achterland zitten op het saturatieniveau : het omheinen van de ganse haven en het installeren van detectiepoorten op alle in- en uitgangen van het havengebied is onrealistisch. De haven van Antwerpen telt 10 containerterminals. Daarom moeten alle in- en uitgangen van deze terminals, zowel deze voor containers die vervoerd worden langs de weg als via het spoor, worden uitgerust met meetportieken. Voor wat het vervoer per binnenschip betreft, worden meetportieken geplaatst aan interne doorgangen op de terminals zelf. 19 oktober 2006

19 oktober 2006 Hoe bereiken we dat doel ? Er zijn dus meerdere meetpoorten per terminal. Per terminal worden deze poorten geconnecteerd met een lokaal alarmstation (LAS) dat zich op iedere terminal bevindt. Dit LAS wordt telkens gebouwd aan de uitgang (gate – out) van de terminals. Op hun beurt worden dan alle terminals in de ganse haven via een speciaal glasvezelnetwerk verbonden met een centraal alarmstation (CAS). Er zijn 2 centrale alarmstations : 1 op linkeroever (de nieuw te bouwen grensinspectiepost) voor alle terminals op linkeroever en 1 op rechteroever (op de scansite aan de Tijsmanstunnel) voor alle terminals op rechteroever. 19 oktober 2006

19 oktober 2006 Wie zorgt voor wat in dit project ? De Amerikaanse overheid zorgt voor de aankoop en de installatie van al het materiaal. Ze zorgt eveneens voor het onderhoud ervan en voor de opleiding van het Belgisch personeel. Met "materiaal" wordt bedoeld : de meetportieken, alle computer hard- en software, de handgedragen meettoestellen, enz …. Eens de testen afgelopen zijn en het P.V. van voorlopige oplevering is getekend, wordt alle materiaal eigendom van de Belgische Staat. De investeringen die tot op heden werden gedaan langs Amerikaanse zijde bedragen ongeveer 40 miljoen dollar. België betaalt alle BTW en andere taksen die verschuldigd zijn op de binnenlandse werken. Dit is een eenmalige kost van enkele miljoenen euro. Er zullen eveneens zo’n 100 douane-ambtenaren exclusief ingezet worden op het MPI. Tenslotte huurt de FOD Financiën een glasvezel-backbone die de verbinding vormt tussen alle meetportieken en de twee centrale alarmstations, wat een jaarlijkse kostprijs vertegenwoordigd van ongeveer 250.000 euro.   19 oktober 2006

4. De Antwerpse haven

5. Wat gebeurt er precies wanneer een container een alarm geeft ? fase 1 : De meetpoort geeft alarm. De technische meetgegevens én de videobeelden van de containers worden onmiddellijk via het glasvezelnetwerk naar het CAS doorgestuurd en de terminaloperator krijgt electronisch een bericht dat de container niet mag vertrekken, in afwachting van een beslissing van het CAS. Aan de hand van het stralingsprofiel en van de documentatie over de lading, zal het CAS beslissen of het een onschuldig alarm is of niet. Er wordt verwacht dat zo’n 5 tot 10% van de vrachtwagens een alarm zullen geven in fase 1. Indien niet, treedt fase 2 in werking : fase 2 : De container wordt door personeel van het CAS langs de buitenkant opgemeten met behulp van handtoestellen die meer informatie kunnen geven over de exacte locatie en de aard van de stoffen die straling genereerden. Deze personen zullen beslissen om hetzij de container vrij te geven, hetzij een tussenkomst te organiseren van een erkende instelling. Naar schatting zullen zo’n 2 tot 5% van de fase 1 – alarmen overgaan naar fase 2. fase 3 : De container wordt afgevoerd naar het CAS, waar de nodige los- en laadfaciliteiten zijn. Controle gebeurt door een erkend deskundige. In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de container ter plaatse moet worden geïsoleerd. Dit gebeurt op aanwijzen van het FANC. De totale hoeveelheid fase 3 – controles wordt verwacht op enkele tientallen per jaar. 19 oktober 2006