Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

in gesprek over agressie
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
115 jun 2013VVS Werkgroep Veranderlijke Sterren - Auteur : F.R. van Loo Het Purkinje effect ( bij waarnemingen van Mira sterren)
Gelijkmatige toename en afname
De Geest wil je met kracht vervullen! Philip Nunn November Nunspeet.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
CULTUUR IN BEELD 25 november 2013
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
COACH-AVOND 11 september 2013
Workshop berekeningen met schaal voor vmbo-techniek
Oranje is inspelen op Louise Meijer, Manager Marcom ING
Een manier om problemen aan te pakken
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
Experimenteel onderzoek
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Breuken en (grote) kommagetallen
Project Energiescans Sportbedrijven in Deventer
23/07/ Rye is gelegen in het Engelse graafschap East Sussex. De plaats telt inwoners. Rye werd als vestingstadje op een heuvel.
PPSX H – 658 Bezoek aan De stad Kortrijk Deel 2 Fotografie: Julia ©
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Experimenteel onderzoek
Inhoud Longlokalisatie bij ROW: Pulmonale arterioveneuze malformaties (PAVMs) Wat zijn PAVMs? Klachten? Risico’s? Behandeling? Diagnostiek? Groei? ROW.
Procenten 3 havo.
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Disclaimer.
Rekenbeleid
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Problematiek in de palliatieve / terminale zorg binnen de GGz
Rekenen.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Les 6: Procenten combineren met gegevens uit grafieken en tabellen.
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Les 4 : rekenen met tabellen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen periode 3 Meten en meetkunde les 6: Meten en meetkunde in het verkeer (Les 5 figuren slaan we over)
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Welke diagrammen er zijn
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 3: Rekenen met tabellen 1 Les 4: Rekenen met tabellen 2
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Rekenen periode 4: Verbanden
Les 7: woordformules gebruiken
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
5. Je herkent en gebruikt patronen en regelmaat
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20132

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20133

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20134

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20135

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Programma Voorbeelden uit de (groene) vakken Hoe pak je het zelf aan? Wat is er lastig? Achtergrond en didactiek Tips

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni OPGAVEN

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Bekijk de opgaven Hoe pak je het aan? Wat is er lastig? Komt zoiets voor in je eigen vak?

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni In ‘andere’ vakken Grafieken vaak als informatiebron Soms alleen als context Meestal ‘echt’: vakjargon en complex Aflezen en interpreteren; combineren; rekenen met de gegevens

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Wat is lastig? ……….. Combinatie met andere domeinen Allerlei soorten getallen Diverse soorten grootheden/eenheden Berekeningen met de gegevens (vaak %)

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni ACHTERGROND & DIDACTIEK

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni kern Het domein Verbanden gaat over het omgaan met tabellen, grafieken, formules en vuistregels waarin patronen of verbanden weergegeven kunnen zijn.

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Overlap met Taal Informatie achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Relatie met Getallen Bij de assen (aflezen) Grote getallen; decimale getallen, soms negatieve getallen Getallenlijn (interpoleren) Waarden in de tabel (aflezen) Meetwaarden (M&M) Rekenen met de waarden uit tabel (of grafiek)

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Relatie met Meten Meetgegevens Grootheid/eenheden bij de assen van diagram tijd in tabel Rekenen met gegevens Soms eenheden omrekenen

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Relatie met Verhoudingen Procenten bij de assen Rekenwerk betreft vaak verhoudingen Procentuele verandering

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Denken over.. Waarom staan deze gegevens in een tabel? Wat is ‘meerwaarde’ van een diagram of grafiek?

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Hoe leren lln dit? Gesprek erover! Expliciet aandacht besteden aan assen (grootheden, eenheid, schaalverdeling, …) Zoek ordening en regelmaat/patroon in tabel Matchen: tekst-tabel-diagram-(formule) Fouten opsporen Vragen bedenken bij grafiek/tabel Tabel of grafiek zelf laten (af)maken Globaal beschrijven (taal) ‘als …… toeneemt ……. stijgt ….’

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni TIPS

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Inpassen in onderwijs Elke les beginnen/eindigen met een activiteit rond een tabel, grafiek of diagram uit het vak Getallen - langs de assen Verhoudingen - bij percentage toename Meten als er grootheden zijn weergegeven

sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Tips Doe elke les een activiteit rond verbanden! Zorg voor afstemming rekenlessen en rekenen in de vakken Koppel rekenen aan de praktijk Koppel rekenen aan de actualiteit