sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20132
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20133
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20134
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20135
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Programma Voorbeelden uit de (groene) vakken Hoe pak je het zelf aan? Wat is er lastig? Achtergrond en didactiek Tips
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni OPGAVEN
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Bekijk de opgaven Hoe pak je het aan? Wat is er lastig? Komt zoiets voor in je eigen vak?
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni In ‘andere’ vakken Grafieken vaak als informatiebron Soms alleen als context Meestal ‘echt’: vakjargon en complex Aflezen en interpreteren; combineren; rekenen met de gegevens
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Wat is lastig? ……….. Combinatie met andere domeinen Allerlei soorten getallen Diverse soorten grootheden/eenheden Berekeningen met de gegevens (vaak %)
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni ACHTERGROND & DIDACTIEK
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni kern Het domein Verbanden gaat over het omgaan met tabellen, grafieken, formules en vuistregels waarin patronen of verbanden weergegeven kunnen zijn.
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Overlap met Taal Informatie achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Relatie met Getallen Bij de assen (aflezen) Grote getallen; decimale getallen, soms negatieve getallen Getallenlijn (interpoleren) Waarden in de tabel (aflezen) Meetwaarden (M&M) Rekenen met de waarden uit tabel (of grafiek)
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Relatie met Meten Meetgegevens Grootheid/eenheden bij de assen van diagram tijd in tabel Rekenen met gegevens Soms eenheden omrekenen
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Relatie met Verhoudingen Procenten bij de assen Rekenwerk betreft vaak verhoudingen Procentuele verandering
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Denken over.. Waarom staan deze gegevens in een tabel? Wat is ‘meerwaarde’ van een diagram of grafiek?
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Hoe leren lln dit? Gesprek erover! Expliciet aandacht besteden aan assen (grootheden, eenheid, schaalverdeling, …) Zoek ordening en regelmaat/patroon in tabel Matchen: tekst-tabel-diagram-(formule) Fouten opsporen Vragen bedenken bij grafiek/tabel Tabel of grafiek zelf laten (af)maken Globaal beschrijven (taal) ‘als …… toeneemt ……. stijgt ….’
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni TIPS
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Inpassen in onderwijs Elke les beginnen/eindigen met een activiteit rond een tabel, grafiek of diagram uit het vak Getallen - langs de assen Verhoudingen - bij percentage toename Meten als er grootheden zijn weergegeven
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni Tips Doe elke les een activiteit rond verbanden! Zorg voor afstemming rekenlessen en rekenen in de vakken Koppel rekenen aan de praktijk Koppel rekenen aan de actualiteit