Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het maken van presentaties voor op de computer.
Advertisements

Informatica-ethiek in het Secundair Onderwijs…
ICT Lessen Via onderstaande Modules worden de leerlingen
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
E1: Migreren naar MS Office 2007 Jeff Blox. Introductie •Trainer / Consultant CT&C Services •
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Basis Cursus Windows XP De leerstof. 8 lessen van 1½ uur ‘s morgens09:30 – 11:00 ‘s middags13:30 – 15:00 ‘s avonds19:30 – 21:00 ‘s morgens09:00 – 10:30.
Introductie cursussen Seniorweb Rijswijk
Het computersysteem.
Wat komt er zoal bij kijken?
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Lesdoelstellingen Op het einde van deze les ken je:
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Door Frederik, Kristof, Jens & Ewout. POSITIEFNEGATIEF  Zeer overzichtelijk  Leerlingen moeten actief zoeken naar de antwoorden  Alle nodige informatie.
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
ICT 1ste graad Kennismaken met computerconfiguratie Tijdens de eerste jaren van het secundair onderwijs, hebben jullie reeds kunnen kennismaken met de.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Het gegevensverwerkend proces
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
1 van 10 POWERPOINT Nieuw in de Wegwijsserie: Wegwijs in PowerPoint 2007 Presentatie Ambassadeursdagen Seniorweb Door: Louise Prompers.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Cursus kennismaking; Les 3
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Stichting Seniorweb Zoetermeer Cursus WEB!Pro.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Workshop Open Leercentrum
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Studiedag Dactylografie/Tekstverwerking 2de graad
Workshop evalueren Dcp
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Efficiënt samenstellen Document. Bestand: Overzicht.muziekinstrumenten Verander naam Elk nieuw instrumentensoort: op ander blad Met enter?
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
ICT-convenant tussen het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs op Walcheren betreffende de basisvaardigheden ICT waarover leerlingen moeten beschikken.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Office 2010 Word 2010 Algemeen. Het lint: tabbladen, groepen en opdrachten 1. Tabbladen. Langs de bovenkant bevinden zich acht basistabbladen. Elk tabblad.
Deel 1 3 belangrijke toetsen op het toetsenbord Volgende = → toets.
 Schakel je pc aan.  Misschien moet je ook het scherm inschakelen.  Soms moet je een gebruikersnaam selecteren en een paswoord invoeren. Informeer.
Downloaden en opslaan = bestanden van een computer op afstand overdragen naar uw eigen computer Software = Programma’s die u op uw PC kunt uitvoeren (gratis.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Vernieuwde webkaart Programma welkom en inleiding presentatie
Deze dia in uw presentatie invoegen
Deze dia invoegen in uw presentatie
Deze dia invoegen in uw presentatie
Deze dia in uw presentatie invoegen
Deze dia in uw presentatie invoegen
FSC_LES_201904A_WindowsVaardigheden
Deze dia in uw presentatie invoegen
Deze dia in uw presentatie invoegen
Introductie cursussen Seniorweb Rijswijk
Deze dia in uw presentatie invoegen
Transcript van de presentatie:

Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009

Inhoud Waarom een nieuw raamplan? Twee pijlers Wijzigingen in het nieuwe raamplan ICT-integratie Voorwaarden voor ICT-integratie ICT-beleid nodig!

Waarom nieuw raamplan? VOET ICT voor BaO en SO sept 2007 Bij instroom in SO al elementaire ICT-vaardigheden verworven ICT-vaardigheden verworven in BaO in context van leergebieden Gevolg: niet altijd op gestructureerde manier aangebracht Gevolg: grote verscheidenheid in voorkennis Vanaf september 2007 hebben zowel de basisscholen als het SO een inspanningsverplichting om de VOET ICT te bereiken. BaO al 2 jaar bezig in september 2009, dus de voorkennis van de leerlingen is groter.

Waarom nieuw raamplan? Verworven ICT-vaardigheden Computer aan-/uitzetten, los kabeltje detecteren, papier in printer steken. Vlot werken met muis en toetsenbord. Vlot werken met elementen van grafische gebruikersinterface. Elementair gebruik maken van tekstverwerker. Elementair gebruik van grafische objecten en multimediaobjecten. Elementair gebruik van internet. Geen tienvingerigblind typen Gebruikersinterface: Menu’s, menubalken, pictogrammen en werbalken voor activeren van opdrachten en programma’s Vensters verplaatsen, vergroten, verkleinen en sluiten Elementair gebruik maken van tekstverwerker Gebruik en effect ENTER-toets Vet, cursief onderlijnen Uitlijnen Elementair gebruik maken van grafische objecten en multimediabestanden Foto invoegen in tekst en grootte aanpassen Multimediabestanden (filmpjes, geluid) starten, stoppen, pauze, spoelen Afspeelveld van video vergroten en verkleinen Elementaire vaardigheden internet Weten wat webadres is en kunnen een browser gebruiken om een website te bezoeken Kunnen surfen Kunnen informatie zoeken in een gesloten systeem E-mail verzenden, ontvangen en beantwoorden

Twee pijlers ICT-diamant bekijken: verschillende lagen van het gebruik van ICT onderwijs in het onderwijs. Primair: positieve houding tov ICT en het veilig gebruiken van ICT Vervolgens basis leggen van utilitaire ICT-basisvaardigheden Dan pas kunnen ze ICT gebruiken om te oefenen, leren, communiceren, …

Twee pijlers Aanbeveling voor apart vak ICT in het 1e jaar. Daarnaast ICT-integratie in de vakken. Belangrijk: vastzetten van verworven vaardigheden. Geen of/of alle twee nodig aanleren ICT en ICT-integratie

Wijzigingen - algemeen Formulering en indeling is anders Niets staat meer cursief Praktijk staat voorop

Wijzigingen - detail Elementaire vaardigheden bij het werken met software Verworven in BaO, valt weg Gebruik toetsenbord, navigatietoetsen, muis Gebruik grafische gebruikersinterface

Wijzigingen - detail Kennismaking computerconfiguratie Valt weg: Hoofdfuncties gegevensverwerkend proces Verbindingen tussen systeemcomponenten Printer bedienen Beeldscherm afstellen Computer correct starten en afsluiten Oplossingen als programma of computer vastloopt Geen nieuwe leerstof

Wijzigingen - detail Sleutelattitudes bij het werken met software Moeten verworven worden Basishulpmiddelen spontaan gebruiken Geregeld bestanden opslaan Auteursrechten respecteren

Wijzigingen - detail Het besturingssysteem Valt weg: Verschil uitleggen tussen bestand en programma Programma’s starten en sluiten, schakelen tussen programma’s Bestanden openen en sluiten Belangrijk: goed leren werken met de Verkenner Verband tussen bestandspictogram, bestandsextensie en toepassing, beperkt tot de courante formaten

Wijzigingen - detail Tekstverwerking Valt weg: Nieuwe leerstof: Autocorrectie Instellingen van marges en tabulaties Nieuwe leerstof: Letterkleur Randen en arceringen Opsomming Eenvoudige tabellen Opmaak kopiëren Gebruik van sjablonen

Wijzigingen - detail Tekstverwerking Nieuwe leerstof: Afdrukstand Afdrukvoorbeeld gebruiken Eenvoudige normen naleven (BIN-normen): Spatiëringregels rond leestekens Gebruik van opsommingen Notatie van telefoonnummers Notatie van datum Notatie van valuta

Wijzigingen - detail Het Internet Valt weg: Belangrijk: Nieuw: Begrip Internet en mogelijkheden toelichten Functie van webbrowser omschrijven Internetadres herkennen en gebruiken Surfen en webpagina’s afdrukken Belangrijk: Kritisch en taakgericht zoeken op internet Nieuw: Zich bewust zijn van andere vormen van communicatie

Wijzigingen - detail Nieuw: Presenteren Vuistregels voor presenteren Vooringestelde diaopmaak gebruiken Verschillende vormen van diaopbouw gebruiken Dia’s tussenvoegen, verwijderen, verplaatsen en kopiëren Grafische vormen, afbeeldingen, hyperlinks, multimediale bestanden invoegen en de grootte ervan wijzigen. Presentatie afdrukken Presentatie starten en voor- en achterwaarts doorlopen

Wijzigingen Nieuw: grafische en multimediale objecten Verschillende types van grafische bestanden herkennen De afmetingen van een afbeelding kunnen aanpassen in functie van de bestandsgrootte Verschillende types van multimediabestanden herkennen Geluids- en videobestanden invoegen in andere toepassingen en afspelen Nodig voor integratie vakken

ICT moet een meerwaarde bieden ICT-integratie ICT is een middel ICT moet een meerwaarde bieden

ICT-integratie Voorbeelden/ideeën in leerplannen 1e graad Vakgebonden Vaak met specifieke software Cabri, geogebra Applets Google Earth, Google Maps Taalsoftware …

ICT-integratie Vakoverschrijdende projecten Doorbreken van vakken Verschillende ICT-toepassingen komen aan bod Voorbeelden in raamplan Projectwerk zoals in BaO gewoon zijn.

Voorwaarden ICT-integratie Leerkrachten moeten over de nodige ICT-vaardigheden beschikken Leerkrachten moeten binnen en buiten de school toegang hebben tot een computer Leerlingen moeten voldoende basiskennis hebben Infrastructuur Samenwerking

ICT-beleid nodig! Schoolniveau Toetsen- en takensjabloon Vuistregels voor een goede presentatie Leerlingen van 1e graad ook ELO laten gebruiken Eenvoudige normen naleven Vakoverschrijdende projecten Nascholing

ICT-beleid nodig Vakgroep Infrastructuur Overzicht maken van de mogelijke ICT-toepassingen per jaar Infrastructuur Computerlokalen  ICT aanleren OLC’s  drempelverlagend, ondersteuning aanwezig In vaklokalen, polyvalente klaslokalen  enkele pc’s

ICT-beleid nodig Software Algemene software Mogelijkheden van algemene software gebruiken Vakgebonden software Eenvoudige gratis programma’s Algemene software: besturingssysteem en kantoorpakketten, Office suite Mogelijkheden: grootte afbeelding, afbeelding aanpassen, filmpje maken.

VRAGEN?