Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009
Inhoud Waarom een nieuw raamplan? Twee pijlers Wijzigingen in het nieuwe raamplan ICT-integratie Voorwaarden voor ICT-integratie ICT-beleid nodig!
Waarom nieuw raamplan? VOET ICT voor BaO en SO sept 2007 Bij instroom in SO al elementaire ICT-vaardigheden verworven ICT-vaardigheden verworven in BaO in context van leergebieden Gevolg: niet altijd op gestructureerde manier aangebracht Gevolg: grote verscheidenheid in voorkennis Vanaf september 2007 hebben zowel de basisscholen als het SO een inspanningsverplichting om de VOET ICT te bereiken. BaO al 2 jaar bezig in september 2009, dus de voorkennis van de leerlingen is groter.
Waarom nieuw raamplan? Verworven ICT-vaardigheden Computer aan-/uitzetten, los kabeltje detecteren, papier in printer steken. Vlot werken met muis en toetsenbord. Vlot werken met elementen van grafische gebruikersinterface. Elementair gebruik maken van tekstverwerker. Elementair gebruik van grafische objecten en multimediaobjecten. Elementair gebruik van internet. Geen tienvingerigblind typen Gebruikersinterface: Menu’s, menubalken, pictogrammen en werbalken voor activeren van opdrachten en programma’s Vensters verplaatsen, vergroten, verkleinen en sluiten Elementair gebruik maken van tekstverwerker Gebruik en effect ENTER-toets Vet, cursief onderlijnen Uitlijnen Elementair gebruik maken van grafische objecten en multimediabestanden Foto invoegen in tekst en grootte aanpassen Multimediabestanden (filmpjes, geluid) starten, stoppen, pauze, spoelen Afspeelveld van video vergroten en verkleinen Elementaire vaardigheden internet Weten wat webadres is en kunnen een browser gebruiken om een website te bezoeken Kunnen surfen Kunnen informatie zoeken in een gesloten systeem E-mail verzenden, ontvangen en beantwoorden
Twee pijlers ICT-diamant bekijken: verschillende lagen van het gebruik van ICT onderwijs in het onderwijs. Primair: positieve houding tov ICT en het veilig gebruiken van ICT Vervolgens basis leggen van utilitaire ICT-basisvaardigheden Dan pas kunnen ze ICT gebruiken om te oefenen, leren, communiceren, …
Twee pijlers Aanbeveling voor apart vak ICT in het 1e jaar. Daarnaast ICT-integratie in de vakken. Belangrijk: vastzetten van verworven vaardigheden. Geen of/of alle twee nodig aanleren ICT en ICT-integratie
Wijzigingen - algemeen Formulering en indeling is anders Niets staat meer cursief Praktijk staat voorop
Wijzigingen - detail Elementaire vaardigheden bij het werken met software Verworven in BaO, valt weg Gebruik toetsenbord, navigatietoetsen, muis Gebruik grafische gebruikersinterface
Wijzigingen - detail Kennismaking computerconfiguratie Valt weg: Hoofdfuncties gegevensverwerkend proces Verbindingen tussen systeemcomponenten Printer bedienen Beeldscherm afstellen Computer correct starten en afsluiten Oplossingen als programma of computer vastloopt Geen nieuwe leerstof
Wijzigingen - detail Sleutelattitudes bij het werken met software Moeten verworven worden Basishulpmiddelen spontaan gebruiken Geregeld bestanden opslaan Auteursrechten respecteren
Wijzigingen - detail Het besturingssysteem Valt weg: Verschil uitleggen tussen bestand en programma Programma’s starten en sluiten, schakelen tussen programma’s Bestanden openen en sluiten Belangrijk: goed leren werken met de Verkenner Verband tussen bestandspictogram, bestandsextensie en toepassing, beperkt tot de courante formaten
Wijzigingen - detail Tekstverwerking Valt weg: Nieuwe leerstof: Autocorrectie Instellingen van marges en tabulaties Nieuwe leerstof: Letterkleur Randen en arceringen Opsomming Eenvoudige tabellen Opmaak kopiëren Gebruik van sjablonen
Wijzigingen - detail Tekstverwerking Nieuwe leerstof: Afdrukstand Afdrukvoorbeeld gebruiken Eenvoudige normen naleven (BIN-normen): Spatiëringregels rond leestekens Gebruik van opsommingen Notatie van telefoonnummers Notatie van datum Notatie van valuta
Wijzigingen - detail Het Internet Valt weg: Belangrijk: Nieuw: Begrip Internet en mogelijkheden toelichten Functie van webbrowser omschrijven Internetadres herkennen en gebruiken Surfen en webpagina’s afdrukken Belangrijk: Kritisch en taakgericht zoeken op internet Nieuw: Zich bewust zijn van andere vormen van communicatie
Wijzigingen - detail Nieuw: Presenteren Vuistregels voor presenteren Vooringestelde diaopmaak gebruiken Verschillende vormen van diaopbouw gebruiken Dia’s tussenvoegen, verwijderen, verplaatsen en kopiëren Grafische vormen, afbeeldingen, hyperlinks, multimediale bestanden invoegen en de grootte ervan wijzigen. Presentatie afdrukken Presentatie starten en voor- en achterwaarts doorlopen
Wijzigingen Nieuw: grafische en multimediale objecten Verschillende types van grafische bestanden herkennen De afmetingen van een afbeelding kunnen aanpassen in functie van de bestandsgrootte Verschillende types van multimediabestanden herkennen Geluids- en videobestanden invoegen in andere toepassingen en afspelen Nodig voor integratie vakken
ICT moet een meerwaarde bieden ICT-integratie ICT is een middel ICT moet een meerwaarde bieden
ICT-integratie Voorbeelden/ideeën in leerplannen 1e graad Vakgebonden Vaak met specifieke software Cabri, geogebra Applets Google Earth, Google Maps Taalsoftware …
ICT-integratie Vakoverschrijdende projecten Doorbreken van vakken Verschillende ICT-toepassingen komen aan bod Voorbeelden in raamplan Projectwerk zoals in BaO gewoon zijn.
Voorwaarden ICT-integratie Leerkrachten moeten over de nodige ICT-vaardigheden beschikken Leerkrachten moeten binnen en buiten de school toegang hebben tot een computer Leerlingen moeten voldoende basiskennis hebben Infrastructuur Samenwerking
ICT-beleid nodig! Schoolniveau Toetsen- en takensjabloon Vuistregels voor een goede presentatie Leerlingen van 1e graad ook ELO laten gebruiken Eenvoudige normen naleven Vakoverschrijdende projecten Nascholing
ICT-beleid nodig Vakgroep Infrastructuur Overzicht maken van de mogelijke ICT-toepassingen per jaar Infrastructuur Computerlokalen ICT aanleren OLC’s drempelverlagend, ondersteuning aanwezig In vaklokalen, polyvalente klaslokalen enkele pc’s
ICT-beleid nodig Software Algemene software Mogelijkheden van algemene software gebruiken Vakgebonden software Eenvoudige gratis programma’s Algemene software: besturingssysteem en kantoorpakketten, Office suite Mogelijkheden: grootte afbeelding, afbeelding aanpassen, filmpje maken.
VRAGEN?