Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken: vakspecifieke begeleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Dyscalculie.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Rekenen en Rekenproblemen
Taalbeleid.
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Actieonderzoek instructietafel.
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Structureel Coöperatief Leren
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
CLIL-didactiek voor Duits
Digitale mogelijkheden voor leerlingen met lees- en schrijfproblemen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Pedagogisch-didactische begeleiding In dit college wordt ingegaan op de zorgniveaus, de integrale aanpak.
Luisteren en begrijpen
Informatieavond Kurzweil (basis).
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
taal speelt een rol in alle vakken
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken: vakspecifieke begeleiding

Literatuur Krosse, de H. & Kleijnen, R. (2008). Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands

Te bestuderen paragrafen § 2.2. Vakspecifieke begeleiding (inleiding) § 2.2.1 Praktijkvakken en creatieve vakken en taalvaardigheden § 2.2.2 Automatisering en werkgeheugen: de niet-talige vaardigheden § 2.2.3 Stage: Dyslexie op de werkvloer

Vakspecifieke begeleiding (inleiding 1) Eerst sterke kanten inventariseren. Benut daarbij de opties die de praktijkvakken en creatieve vakken bieden door de diversiteit aan taken die niet gericht zijn op lezen en spellen Daarna de problemen (oplossingsgericht) aanpakken

Vakspecifieke begeleiding (inleiding 2) Onderliggende kerntekorten van dyslexie zijn van invloed op talige en niet-talige vaardigheden. Talige vaardigheden: Technisch lezen Woordenschat Strategisch lezen Niet-talige vaardigheden Rekenvaardigheden Symbolen en Formules

Hoezo dyslexie bij de praktijkvakken en creatieve vakken? Doordat leerlingen bij de praktijkvakken en creatieve vakken veel ‘handenarbeid’ verrichten, zijn docenten zich niet altijd bewust van de problemen die dyslectici kunnen ondervinden. De vragenlijst op blz. 22 – 25 verheldert voor de docent waar de struikelblokken liggen binnen zijn vak.

Taalgericht vakonderwijs (1) Taalgericht vakonderwijs zoekt naar mogelijkheden om leren en taal aandacht te geven in de vaklessen. De vakinhoud staat voorop, en daarover praat en schrijf je met elkaar in vaktaal. Aandacht voor taal betekent dan dubbele winst.

Taalgericht vakonderwijs (2) De uitgangspunten van taalgericht vakonderwijs bieden handvatten voor dyslectici: Expliciete taaldoelen Contextrijk onderwijs Interactiemogelijkheden Taalsteun

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings-mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Technisch lezen (1) Technisch lezen is de voorwaarde om te komen tot begrijpend lezen Technisch lezen vormt zo’n grote inspanning voor dyslectische leerlingen dat: het begrip van de tekst belemmerd wordt ze niet komen tot een flexibele inzet van strategieën

Technisch lezen (2) Technisch lezen speelt op meerdere manieren rol bij de praktijkvakken/creatieve vakken: Ontsleutelen van woorden Accuratesseproblemen bij tabellen, grafieken en multiplechoice vragen Ontsleutelen van andere schriftelijke informatie zoals het notenschrift

Begeleidingsmogelijkheden technisch lezen Tijd om thuis voor te bereiden en extra leestijd in de les Auditieve ondersteuning (voorlezen, Daisy-speler, mp3-speler, reading pen, tekst-naar-spraaksoftware) Overzicht geven van de hoofdpunten (ondersteuning bij begrip) Pre-teaching Bij muziek profiteren dyslectische leerlingen van specifieke hulp bij het lezen van de noten en het aanleren van het ritme

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings-mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Woordenschat (1) Woordenschat is een cruciale voorwaarde voor begrijpend lezen Dyslectici hebben vaak een achterstand in woordenschat door geringe leeservaring Dyslectici hebben problemen met uitspraak, spelling, automatiseren en oproepen uit het geheugen van nieuwe woorden

Woordenschat (2) De achterstand kan zich voordoen bij: Alledaagse woorden Schooltaalwoorden Vaktaalwoorden

Begeleidingsmogelijkheden woordenschat (1) Vier fasen bij het aanbrengen van nieuwe woordkennis (Verhallen & Verhallen): Voorbewerken Semantiseren (uitbeelden, uitleggen, uitbreiden) Consolideren Controleren

Begeleidingsmogelijkheden woordenschat (2) Extra ondersteunend materiaal: Lesfabriek, Muiswerk, Diataal, Taalatelier Als ondanks alle inspanningen de leerling toch niet komt tot automatisering  gebruik begrippenlijst

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings-mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Strategisch lezen Strategieën voor begrijpend lezen zijn een belangrijk compensatiemiddel voor het zwakke technische lezen Of en op welke manier de vakdocent begeleiding biedt, hangt af van: de hoeveelheid teksten de specifieke leesproblemen het type teksten de expertise van de vakdocent

Begeleidingsmogelijkheden strategisch lezen (1) De zorgspecialist kan aan de hand van Diataal bepalen op welk niveau de leerling vastloopt (microniveau, mesoniveau, macroniveau) Vervolgens moet de zorgspecialist helpen met het maken van een vertaalslag: welke strategieën zijn effectief voor deze leerling en hoe zijn die in te zetten in de vakles?

Begeleidingsmogelijkheden strategisch lezen (2) Strategieën hebben niet alleen betrekking op teksten, maar ook op vragen Strategieën kunnen op meerdere wijzen worden aangeleerd: Directe instructie Rolwisselend leren Methodeonafhankelijke leesmethodes

Begeleidingsmogelijkheden strategisch lezen (3) Alternatieve tekstverwerking: Woordspin Schema of tekening Mindmap Duidelijke structuur bieden bij instructies: Puntsgewijs en/of genummerd Eventueel voorzien van illustraties

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings-mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

Strategisch schrijven Dyslectici blijven steken door spellingproblemen en komen daardoor niet toe aan gestructureerd schrijven Zorgspecialisten (en talendocenten) kunnen helpen door het aanbieden van stappenplannen bij het maken en reviseren van teksten

Begeleidingsmogelijkheden voor het schrijven (1) Voor het schrijven kan de vakdocent helpen door: ervoor te zorgen dat de leerling beschikt over voldoende informatie om over te schrijven duidelijke criteria te geven waaraan de opdracht moet voldoen schrijfkaders te ontwikkelen een andere presentatievorm te accepteren

Begeleidingsmogelijkheden tijdens het schrijven (2) Tijdens het schrijven kan de vakdocent helpen door: een eenvoudige schrijfstijl en minder bladzijden te accepteren de leerling gebruik te laten maken van ICT-hulpmiddelen

Begeleidingsmogelijkheden na het schrijven (3) Na het schrijven kan de vakdocent helpen door: - de leerling aan te leren een tekst op twee wijzen te controleren

Denk bij strategisch schrijven ook aan begeleiding bij: Het zoeken van informatie op internet. Denk hierbij aan de mogelijkheid webquests in te zetten Het maken van aantekeningen

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings-mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

§ 2.2.2 Automatisering en werkgeheugen Problemen met het werkgeheugen en het automatiseren van kennis heeft ook invloed op de niet-talige vaardigheden: Rekenbewerkingen Symbolen en formules In dit kader wordt ook kort ingegaan op de rol van de motoriek bij dyslectische leerlingen

Rekenvaardigheden binnen het praktijkvak / creatieve vak Het uitvoeren van rekenbewerkingen kan problemen opleveren voor dyslectici: Ze hebben moeite feitenkennis (bijvoorbeeld de tafels van vermenigvuldiging) en oplossingsprocedures te automatiseren en vlot op te roepen. Ze hebben moeite met het uitvoeren van de bewerkingen in de juiste volgorde of het plaatsen van cijfers in de juiste volgorde Maak onderscheid tussen: - rekenproblemen ten gevolge van dyslexie - dyscalculie

Begeleidingsmogelijkheden rekenvaardigheden Gebruik meerdere zintuigen Gebruik de principes van de directe instructie (hardop voordoen en nadoen) Ga uit van bestaande kennis en bouw uit en leg linken Ga van eenvoudig naar gecompliceerd Maak gebruik van de sterke kanten van de leerling (technisch rekenen/realistisch rekenen) Laat de rekenmachine gebruiken

Symbolen en formules Losse, willekeurige feiten zijn moeilijk te onthouden voor een dyslecticus.

Begeleidingsmogelijkheden symbolen en formules De dyslecticus is gebaat bij: Betekenisvolle associaties Herhaling Oefening in precies lezen Het gebruik van symbolen of formulekaarten

Dyslexie en motoriek Relatie tussen automatisering en motorische vaardigheden? Toekomstig onderzoek zal moeten uitwijzen of, en zo ja hoe, dyslexie en motorische stoornissen met elkaar verbonden zijn Vakdocenten moeten alert zijn op comorbiditeit – het samen voorkomen van dyslexie en andere stoornissen – zoals motorische stoornissen

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings-mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?

§ 2.2.3 Stage: dyslexie op de werkvloer Bereid zowel de leerling als de mensen op de werkplek voor op de problemen die kunnen ontstaan ten gevolge van dyslexie: Bekijk of faciliteiten/hulpmiddelen ook ingezet kunnen worden tijdens de stage Bekijk samen met de leerling de mogelijke struikelblokken en zoek samen naar oplossingen Laat leerling en werkgever proefdraaien in de werkplekkenstructuur op school Evalueer met leerling en werkgever de voortgang

Vertaling naar de eigen lespraktijk Rol van de docent (niveau 1 & 2) en van de zorgspecialist (niveau 3): Vragen: Tot hoever kan jij als vakdocent gaan bij het inzetten van de genoemde begeleidings-mogelijkheden? Waar heb jij de ondersteuning van een zorgspecialist nodig?