Vakantiegebieden veranderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling van toeristengebieden
Advertisements

4.5 gevolgen van klimaatverandering
Transport en Infrastructuur
DIA 1 Blanco start KLIK voor DIA 2
Handel en marketing hoofdstuk 9
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Ontwikkelingskansen door toerisme
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Docenten dia’s laten lezen
Oostenrijk Door Caro.
De eerste Wereldoorlog
§ 1.2 Veranderend weer en klimaat
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
Thema 3 Toerisme.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
DE EUROPESE UNIE HOOFDSTUK 2A GROEP 7.
België en Turkije, een wereld van verschil?
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Initiatieven van ondernemers en de hobbels bij de overheid
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Massatoerisme en ecotoerisme
De Nederlanders en hun vakantiebestemmingen Hoofdstuk 3
Voorbereiding H14 Klas 4G.
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Spanje Door Jens De Blick.
3.7 landschappen en natuurrampen
Hoofdstuk 2 Aarde: Middellandse Zeegebied Paragraaf 5
Hoofdstuk 4, les 1: Hoe kouder, hoe kaler
5 platteland en stad.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Spanje Door Seppe en Jonas..
Toerisme in Zuidoost Azië
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Inhoud Beoordeling geluid/lucht Problemen luchtkwaliteit
Het koudste dorp op aarde
de vragen over de winter.
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Blok 3 en 4 VMBO Basis / Kader Eigen risico Het bedrag dat je bij schade zelf moet betalen Irrigatie Bewateren van grond die te droog is voor landbouw.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Waar gaan jullie zoal op vakantie?
Antwoorden herhalingsopgaven
Trans World Radio Laat het Evangelie overal horen!
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Kan een werelddeel krimpen?
H4.4 Het ontstaan van machtige staten
Hartelijk welkom! #KCKT. Opening De heer S.J. Heijning Gedeputeerde Recreatie en Toerisme Provincie Zeeland.
Het houten huis. Door: Emma Flinsenberg Ilse Strijbosch Julie Leeuwis Annemieke Thijsene Michelle Pelzer.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 6-9. Het weer in Nederland isobaren lijnen op een tussen plaatsen met dezelfde luchtdruk lagedrukgebieden: rond de.
Wereldwijs 3&4 GT § 10 Ruimtelijke gevolgen van toerisme.
De stad verandert Blok 3.
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Fashion OutleTT Assen.
Turkije H3. Islamitische wereld.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
THEMA 3  Toerisme .
Blok 1 Landen rond de middellandse Zee
Nederland en de rest van de wereld
Karpata Restaurant-Hotel
Samen sterk!.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2: Toerisme.
Samen sterk!.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Vakantiegebieden veranderen NL – VAK 1.5

Populaire vakantie gebieden Zomer gebieden Spaanse Costa’s Griekse Eilanden Turkije Frankrijk Zuid Duitsland Winter gebieden Oostenrijkse en Franse Alpen Scandinavie

Fase 1 – Geen toerisme Moeilijk bereikbare gebieden Er komen bijna geen mensen Tegenwoordig vaak gebieden met extreme weersomstandigheden Voorbeelden: Spaanse costa’s in 1950 Siberië Noordpool

Fase 2 – Kleinschalig toerisme Kleine groepjes toeristen Avontuurlijke mensen die onbereikbare plekken bezoeken en op de kaart zetten Weinig voorzieningen Moeilijk bereikbaar Vaak landelijke afgelegen gebieden Wel in ontwikkeling Voorbeeld: Portugese platteland

Het sneeuwbal effect Mensen leren door verhalen steeds meer over een gebied. Ook via tv/radio/internet wordt een gebied bekender. Meer mensen kennen het gebied Meer mensen willen het bezoeken

Fase 3 - Massatoerisme Grote groepen mensen gaan tegelijkertijd naar dezelfde populaire plek op vakantie. Er worden veel voorzieningen aangelegd Een gebied is goed bereikbaar De bevolking van dit gebied verdiend veel geld De toeristenbalans is positief! Voorbeeld: Chersonisos - Alanya

Fase 4 – De groei stopt Door massatoerisme stijgen de prijzen van dat gebied. Gebieden raken vervuild door de grote hoeveelheid toeristen Veel toeristen kiezen voor een goedkopere of schonere bestemming. Voorbeeld: Enkele Spaanse badplaatsen

Fase 5A – Nieuwe groei Gebieden die dreigen in verval te raken infesteren in nieuwe attracties, voorzieningen en het opknappen van bestaande middelen. Het gebied wordt opnieuw aantrekkelijk Voorbeeld gebied: Kos

5B- Verval Als het een gebied niet lukt om te verbeteren en te vernieuwen raakt het in verval. Er gaan nog minder toeristen naar het gebied. Er ontstaat een negatieve spiraal naar beneden. Voorbeeld: Binnenland van Spanje

Beheren van vakanties Toerisme beleid 2. Vakantiespreiding 3. Zonering Hoogseizoen Laagseizoen 3. Zonering Ecotoerisme/Duurzaam toerisme

  1 2 3 4 5