Vakantiegebieden veranderen NL – VAK 1.5
Populaire vakantie gebieden Zomer gebieden Spaanse Costa’s Griekse Eilanden Turkije Frankrijk Zuid Duitsland Winter gebieden Oostenrijkse en Franse Alpen Scandinavie
Fase 1 – Geen toerisme Moeilijk bereikbare gebieden Er komen bijna geen mensen Tegenwoordig vaak gebieden met extreme weersomstandigheden Voorbeelden: Spaanse costa’s in 1950 Siberië Noordpool
Fase 2 – Kleinschalig toerisme Kleine groepjes toeristen Avontuurlijke mensen die onbereikbare plekken bezoeken en op de kaart zetten Weinig voorzieningen Moeilijk bereikbaar Vaak landelijke afgelegen gebieden Wel in ontwikkeling Voorbeeld: Portugese platteland
Het sneeuwbal effect Mensen leren door verhalen steeds meer over een gebied. Ook via tv/radio/internet wordt een gebied bekender. Meer mensen kennen het gebied Meer mensen willen het bezoeken
Fase 3 - Massatoerisme Grote groepen mensen gaan tegelijkertijd naar dezelfde populaire plek op vakantie. Er worden veel voorzieningen aangelegd Een gebied is goed bereikbaar De bevolking van dit gebied verdiend veel geld De toeristenbalans is positief! Voorbeeld: Chersonisos - Alanya
Fase 4 – De groei stopt Door massatoerisme stijgen de prijzen van dat gebied. Gebieden raken vervuild door de grote hoeveelheid toeristen Veel toeristen kiezen voor een goedkopere of schonere bestemming. Voorbeeld: Enkele Spaanse badplaatsen
Fase 5A – Nieuwe groei Gebieden die dreigen in verval te raken infesteren in nieuwe attracties, voorzieningen en het opknappen van bestaande middelen. Het gebied wordt opnieuw aantrekkelijk Voorbeeld gebied: Kos
5B- Verval Als het een gebied niet lukt om te verbeteren en te vernieuwen raakt het in verval. Er gaan nog minder toeristen naar het gebied. Er ontstaat een negatieve spiraal naar beneden. Voorbeeld: Binnenland van Spanje
Beheren van vakanties Toerisme beleid 2. Vakantiespreiding 3. Zonering Hoogseizoen Laagseizoen 3. Zonering Ecotoerisme/Duurzaam toerisme
1 2 3 4 5