Hoe komen producten tot stand?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

niets is zeker, dát is zeker!
Asymmentrische informatie
Vandaag.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Het prijs- of marktmechanisme
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Overheidsinterventie 2
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Regels economie: Geldbedragen ronden wij af op centen. Bijvoorbeeld €2,99 -> dus twee decimalen. Andere aantallen rond je af op één decimaal. Tenzij anders.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
voor de zomervakantie tot
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Overheid beleid.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Productiefactor Arbeid
een onbetaalde rekening?
komen tot een weloverwogen keuze
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Het prijs- of marktmechanisme I
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
Welvaart Hoofdstuk 2.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
HAVO 5 Inkomen en groei Hoofdstuk 4: Inkomensverdelingen
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Lesplanning 6.5 blz. 174 t/m 177 Binnenkomst. Intro. Uitleg docent.
Hoofdstuk 3: Aan het werk
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Overheidsinterventie 1
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Overheidsinterventie 3
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welvaartsverlies bij subsidie
Stimulerende monetaire politiek
Goede tijden, slechte tijden
Structuur Hoofdstuk 4.
Samenvatting hoofdstuk 1
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme Les 2:
Vandaag.
Herhaling Hoofdstuk 1.
23. wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie Les 49: Ontstaan handelskapitalisme.
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Het geheel van vraag en aanbod
Hoofdstuk 6 Productie.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Welkom Havo 5..
3.1 PRODUCTIE.
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Schaarste en welvaart Produceren en kiezen.
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Economische kringloop
Overheidsinterventie
Vraag en aanbod.
Overheidsinterventie 2
Transcript van de presentatie:

Hoe komen producten tot stand? Het prijsmechanisme Hoe komen producten tot stand?

Een voorbeeld Milton Friedman (Amerikaans econoom) m.b.v. een potlood.

Productiefactoren BELONING Mensen die… bomen hakken werken in de mijn werken in de potloodfabriek ARBEID loon Hout Grafiet IJzererts Aardolie NATUUR pacht Graafmachines Motorzagen ‘Potloodmachines’ Enz.. KAPITAAL huur, rente Ondernemers die een bedrijf willen beginnen ONDERNEMERSCHAP winst PRODUCTIEFACTOREN PRIMAIR INKOMEN

Maar hoe komt die prijs tot stand? Prijsmechanisme Adam Smith (±1770) ‘Als iedereen zijn eigenbelang nastreeft, zullen alle inspanningen, als geleid door een onzichtbare hand, aan de gehele samenleving ten goede komen’ Eigenbelang = inkomen verdienen, status, enz.. PRIJS stuurt de inspanningen Maar hoe komt die prijs tot stand?

De vraagfunctie Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Bij een prijs van € 40.000 zijn slechts een paar mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € 30.000 zijn al wat meer mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € 15.000 zijn veel mensen bereid deze auto te kopen. Een enkeling zelfs 2! Als de auto slechts € 5.000 kost wordt de vraag naar deze auto héél groot Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. voor het (reken)gemak maken we daar een rechte lijn van

De aanbodfunctie Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 En voor € 35.000 zijn er zeer veel bedrijven bereid om de auto te maken Bij een prijs van € 25.000 zijn veel meer bedrijven bereid deze auto te verkopen Bij een prijs van € 15.000 Zijn enkele bedrijven bereid deze auto te verkopen Voor een bedrag van € 5.000 is geen enkel bedrijf bereid de auto te maken/verkopen Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. voor het gemak hebben we er nu direct een rechte lijn van gemaakt

De evenwichtsprijs Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Qv Zouden producenten tóch € 30.000 vragen, ontstaat er een aanbodoverschot Qa Om de auto’s kwijt te raken, moeten de producenten hun prijs laten dalen 18.500 Vraag en Aanbod ‘vinden elkaar’ bij (ongeveer) € 18.500 Zouden producenten € 10.000 vragen, ontstaat er een vraagoverschot Consumenten overbieden elkaar, waardoor de prijs gaat stijgen Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, het proces is voor niemand zichtbaar, vandaar ‘de onzichtbare hand’