Ruud Huirne, Wageningen UR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Oerproducent (bijv. de veehouder)
Het opzetten van een micro- zorg-verzekering Micro-zorg verzekeringen: DO’s & DON’Ts Christina de Vries.
• een overeenkomst waarbij • een partij (de verzekeraar) zich tegenover de andere partij (de verzekeringsnemer) ertoe verbindt, • tegen betaling van een.
RE 7 Non Life & Health Les 1.
Overheidsfinanciën College 2, 6 mei 2008 Robert Inklaar
Verzekeren.
Wat voor zelfstandig ondernemer u ook bent (ZZP, DGA, freelancer, andere eenmanszaak, of bv MKB) of wat voor onderneming u ook heeft... wij hebben voor.
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Business Economics Handels –en financiële technieken
Customer service en planvorming
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Risico’s en gevaren van techniek
De kredietcrisis vanuit wiskundig perspectief
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
In de vaart der volkeren
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
H3: Koopgedrag van organisaties
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
Logistiek management: begrippen en principes
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Business Marketing Management
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 3: Aan het werk
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Prijsvolatiliteit en inkomensrisico in de landbouw Prof.dr.ir. Guido Van Huylenbroeck Decaan Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen Universiteit Gent In.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Ontwikkeling en schaalvergroting binnen de melkveehouderij
Business Marketing Management
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Minor Financieel advies en ondersteuning Verzekeringen, week 6 bedrijfsverzekeringen W.H. Korthouwer Week 5 Zorg-en inkomensverzekeringen.
Management Accounting Management Control
Ster van Succes.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Het nut van Business Planning
Verkoop en marketingplan
Marketing dag 1 Naran Bekh-Ochir, Lisa Hofman, Thomas Hermans
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Zelfgemaakte wafel en appelcake Groepsopdracht “Marketing” 1 e semester.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
50.
Hoofdstuk 6 Productie.
Management & organisatie
Lesbrief Vervoer H 3.
Presentatie economische orde
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Management & organisatie
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Financiële planning (deel 2)
Beste havo 4..
Kengetallen Balans Voor een snelle beoordeling van de financiële situatie van een bedrijf berekenen we deze kengetallen.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Economische kringloop
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Nederland en de rest van de wereld
Opgaven in het sociale domein
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Ruud Huirne, Wageningen UR (ruud.huirne@wur.nl) Prijsvolatiliteit en inkomensrisico in de landbouw Hoe kunnen landbouwers zich hiertegen wapenen? Ruud Huirne, Wageningen UR (ruud.huirne@wur.nl)

Risico’s nader bekeken Risico heeft betrekking op onzekere consequenties van beslissingen, met name negatieve consequenties zoals letsel en economisch verlies Meeste mensen zijn risico-avers Risico-management: hoe omgaan met risico’s Winst is de beloning voor het nemen van risico’s

De mens … risicoperceptie Mensen onderschatten risico’s met een kleine kans van optreden Mensen onderschatten natuurlijke risico’s Mensen zijn in het algemeen optimistisch en denken dat hun eigen risico kleiner is dan dat van anderen Mensen denken dat de overheid hun bij rampen (financieel) zal ondersteunen

Problemen….intransparantie Wanneer personen met belangrijke informatie een ander belang hebben dan de beslisser, dan is het mogelijk dat zij niet volledig en eerlijk zullen rapporteren Wanneer ‘kopers’ geen goed zicht hebben op de kwaliteit van de goederen/diensten, dan is het mogelijk dat ‘leveranciers’ kwalitatief slechtere goederen/diensten zullen aanbieden

Verdere complicaties Asymmetrische informatie (intransparantie) Moral hazard en adverse selection Eigenbelang voor alles (bedrijfsleven en overheid) Hoge kosten voor monitoring Geen goede marktwerking

Bronnen van risico Financiële risico’s Bedrijfsrisico’s productie prijs en markt wet- en regelgeving persoon aansprakelijkheid objecten/onroerende goederen

Management van risico’s op bedrijf zelf Verzamelen en gebruik van informatie Preventie uitstellen van een beslissing toepassen van strikte ‘safety standards’ stapsgewijze besluitvorming Diversificatie risicoreductie door een mix van activiteiten met negatieve correlatie let op mogelijkheden van ruimtelijke diversificatie Kosten en schaalvoordelen/nadelen Flexibiliteit activa (gebouwen, machines – lage vaste kosten) producten en markten

Risico’s delen met anderen Bedrijfsfinanciering zorg voor goede solvabiliteit (hefboom-principe) en liquiditeit Contracten & termijnmarkt prijsrisico’s voor grondstoffen of voor eindproducten prijspool (aan/verkoop organisaties) afzetcontracten termijnmarkten (standaard contracten, geen feitelijke levering) Verzekeren pooling van risico’s door groot aantal deelnemers (premiebetalers) vanuit landbouwer gezien: altijd negatieve verwachtingswaarde verzekeren: alleen interessant voor risico-averse mensen en voor grotere risico’s

Tot slot: speciale aandacht voor…. Risico-overdracht kost altijd geld! Preventie Verzekeren als laatste optie Voorwaarde: prestatie stimulansen (‘performance incentives’) product productieproces Voorwaarde: gedragsverandering alle betrokkenen