Versterken van sociale netwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Resultaatgericht Samenwerken
Nederland participatieland?
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
De betekenis van nabijheid: over het uitwisselen van hulp
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
“Specialistische” zorg
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Deel anders, mijn organisatie
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Aan de slag met de BETERapp
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Patronen en Integraal samenwerken
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
MEE maakt meedoen mogelijk
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Burgerinitiatieven.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Regie over eigen leven..
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Resultaatgericht Samenwerken
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Humanitas afdeling Nijmegen en omstreken
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Versterken van sociale netwerken MEE Gelderse Poort Versterken van sociale netwerken Ervaringen vanuit de praktijk Hoe vonden jullie het? We gaan het glas heffen, maar voordat we dat gaan doen: Degenen die de workshop uitgevoerd hebben: graag even naar voren komen Dank Tevens allen die meegeholpen hebben aan het tot stand komen van deze dag ontzettend bedankt! MEE Gelderse Poort

Versterken van Sociale Netwerken Sociaal Netwerk? Laat jij je douchen door de buurman en zou jij je buurman douchen? Praktijkervaringen • Project Informele Netwerkondersteuning • Meedenkcasus adhv drieluik Wat werkt in het versterken van Sociale Netwerken? MEE Gelderse Poort

Sociaal Netwerk: Een sociaal netwerk is een netwerk van mensen of groepen mensen. Bijvoorbeeld een verzameling van mensen die elkaar kennen, of bedrijven die vaak samenwerken. (wikipedia) Mensen in onze omgeving, inclusief onze partner en familie, vormen samen ons sociale netwerk. Zo’n netwerk ontstaat geleidelijk, breidt zich uit en krimpt soms ook weer in. Het is een golfbeweging. Sociale netwerken zijn belangrijk voor ons welbevinden. Dat geldt ook voor mensen met een beperking. ( Vilans) MEE Gelderse Poort

Wat verstaan wij onder Sociaal Netwerk? MEE Gelderse Poort

Zou jij je laten douchen door de buurman en zou jij je buurman douchen? http://www.trouw.nl/tr/nl/6704/Sociale-Vraagstukken/article/detail/3440529/2013/05/13/Wie-wil-zich-nu-laten-douchen-door-de-buurman.dhtml MEE Gelderse Poort

MEE Gelderse Poort, ervaringen in het werken met sociale netwerken Projecten: Gewoon Meedoen • pro- actief, uitgaan van wat er al is, samenspel • Voorbeeld:mevrouw met vb wil koken, bewoners met vb willen meedoen aan buurtactiviteiten en bewonersvereniging zoekt hulp. Vriendenkringen voor mensen met autisme Project Informele Netwerkondersteuning MEE Gelderse Poort

Sociale Netwerk Strategie ( SNS) Werken vanuit: Sociale Netwerk Strategie ( SNS) • Het netwerk en betrokken partijen in kaart brengen • Belangrijke mensen uit het netwerk en betrokken partijen komen bijeen • Plan maken • Samenwerken in een Actieteam (informeel/ formeel) MEE Gelderse Poort

Informele Netwerkondersteuning; Welke vragen worden er gesteld? Ik wil net als andere kinderen spelen in de buurt Ik wil meedoen aan een activiteit in het wijkcentrum Ik kan mijn verhaal aan niemand kwijt Ze zeggen dat mijn huis te vies is Ik wil sporten met iemand Ik wil een oppas die op mijn kind met beperking kan passen zodat ik wat met mijn andere kinderen kan gaan doen Ik krijg mijn administratie niet voor elkaar Ik wil leuke dingen doen met andere mensen MEE Gelderse Poort 8

Casus uit de praktijk Zeno is 10 jaar,heeft autisme en een leerachterstand. Hij woont in een kinderrijke buurt. Hij zit op speciaal onderwijs, waardoor hij buiten de wijk naar school gaat. Thuis loopt het steeds vaker uit de hand, als Zeno zijn zusje slaat.Vragen van ouders: Ondernemen van activiteiten met Zeno ter ontlasting van ons als ouders Meedenken over eventuele ander ondersteuning binnen het gezin of voor Zeno MEE Gelderse Poort

\ Zeno woont bij je in de straat en je krijgt als buurtbewoner de vraag om mee te denken; Hoe kunnen we Zeno ondersteunen? Probeer functie en organisatie los te laten en als bewoner in de wijk te denken. ( adhv drieluik gaan we hier als buurtbewoners naar kijken) MEE Gelderse Poort

Zeno verveelt zich thuis Situatie nu? Plan voor de toekomst: Hoe kunnen wij… Hoe zou je de situatie over 6 maanden willen zien? Wat gun je Zeno en zijn familie? Zeno verveelt zich thuis Ouders zijn hele dag bezig om Zeno te vermaken Ouders zijn overbelast Zusje van 7 is bang voor Zeno Kinderen uit de buurt vinden Zeno raar MEE Gelderse Poort

Wat is er echt gebeurd in deze casus? Meegegaan naar het voetbalveld Contact gelegd met andere kinderen, meedoen. Contact met andere ouders gelegd zodat ze Zeno ook eerder erbij betrekken Draaiboek gemaakt voor de dinsdag, structuur=rust Dit gebruikt Zeno nu ook op de donderdag Ouders zien resultaat van draaiboek en gaan de methode van ‘ Geef me de vijf’ meer toepassen Ouders zijn op de hoogte van een oudergroep voor ouders met een kind met beperking in de wijk. MEE Gelderse Poort

Wat werkt in het werken met sociale netwerken Wat werkt in het werken met sociale netwerken? Onderzoek Elsbeth Kamphuis 2013 Elsbeth Kamphuis; “Het blijkt dat effectieve interventies juist de informele en professionele netwerken aan elkaar verbinden. Het uitgebalanceerde samenspel tussen professionele zorg en ondersteuning en de informele steun van familie, vrienden, buren en vrijwilligers uit de wijk, zorgt ervoor dat de cliënt optimaal kan participeren en vanuit eigen regie kan meedoen. De meer traditionele aanpak waarbij meer dwingende ‘klussen’ worden uitgedeeld aan burgers roept weerstand op. Burgers willen zich vrij voelen om ondersteuning te geven of niet. Juist door het leggen van verbindingen ontstaat ook eigen verantwoordelijkheid voor het geven van steun om situaties te verbeteren.”

Focus verleggen Of-of-of denken: wat kun je zelf, wat kunnen anderen uit de omgeving, wat blijft er over voor professionals En-en-en denken: gericht op samenspel Informele en formele steun: elk een vak apart Informele en formele steun in samenspel Uitgaan van betrokkenheid bij een cliënt/individu/familie Uitgaan van betrokkenheid bij een vraagstuk Sociale netwerk in kaart brengen en analyseren Betrokken partijen bij het vraagstuk in kaart brengen en gezamenlijk analyseren Steun is product, valt te regelen en te organiseren Steun is een vorm van interactie, coachen van het proces Zelfredzaamheid en onafhankelijkheid is de norm Bewustwording van interafhankelijkheid en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid MEE Gelderse Poort

MEE Gelderse Poort Project Gewoon MEEdoen en Vriendenkringen: Marian van Wel 06-10010339 Project Informele Netwerkondersteuning Michelle Coenen/ Elsbeth Kamphuis m.coenen@meegeldersepoort.nl/ e.kamphuis@meegeldersepoort.nl 06-10010227/ 10010269 Hoe vonden jullie het? We gaan het glas heffen, maar voordat we dat gaan doen: Degenen die de workshop uitgevoerd hebben: graag even naar voren komen Dank Tevens allen die meegeholpen hebben aan het tot stand komen van deze dag ontzettend bedankt! MEE Gelderse Poort

MEE Gelderse Poort MEE maakt meedoen mogelijk MEE Gelderse Poort Hoofdkantoor Arnhem Kadestraat 3 | 6811 CA Arnhem Postbus 5232 | 6802 EE Arnhem T 088 633 00 00 | F 088 633 00 15 infoarnhem@meegeldersepoort.nl   Regiokantoor Nijmegen De Ruyterstraat 242 | 6512 GG Nijmegen Postbus 31140 | 6503 CC Nijmegen T 088 633 00 00 | F 088 633 00 16 infonijmegen@meegeldersepoort.nl Regiokantoor Tiel Hertog Karellaan 142 | 4001 KR Tiel Postbus 47 | 4000 AA Tiel T 088 633 00 00 | F 088 633 00 17 infotiel@meegeldersepoort.nl www.meegeldersepoort.nl Openingstijden: werkdagen van 08.30 - 17.00 uur MEE Gelderse Poort