Gemeentelijke implementatie GFO Zaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Ontdek het nieuwe werken voor klant en bestuur via een integraal zaaksysteem 17 november 2011 Rob van Agteren.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
BAG - WOZ, planning en commitment
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Klassieke AO Leseenheid1
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
door Thom Beuker WELKOM
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Het van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Mozaiek Digitaal kluisje
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Digitaal mei 2014.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Facet De beveiligde site en de beheerder Facet.
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Jos Arends Kiezen voor een MidOffice. Hoe kies je een MidOffice uit? Telt Nederland echt 20 verschillende zaaksystemen?? Van visie naar vieze voeten De.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

Gemeentelijke implementatie GFO Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government Drechtsteden Digitaal, 30 augustus 2006

E-government architectuur

Gegevensmagazijn bevat kopieën van gegevens uit backoffice-administraties gebaseerd op GFO-Basisgegevens basisregistraties: natuurlijke personen, niet-natuurlijke personen, adressen, gebouwde objecten, grond objecten, kadastrale objecten, medewerkers afspraken met bronhouders geometrie tbv kaartfunctionaliteit

Wat is een zaaktype ? “een proces waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moet worden” er wordt momenteel geïnventariseerd welke zaaktypen (DSP-werkprocessen) de gemeente kent

Voorbeelden van zaaktypen Geïnitieerd door burger of bedrijf: behandelen van een aanvraag vergunning verstrekken van een paspoort afhandelen van een melding of klacht verstrekken van informatie op aanvraag Geïnitieerd door gemeente zelf: controleren van een café op naleven voorwaarden vergunning

Zaaktypen m.b.t. bouwvergunning

Wat is een zaak ? “een samenhangende hoeveelheid werk waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moet worden”

Voorbeelden van een zaak Geïnitieerd door burger of bedrijf: behandelen van een aanvraag vergunning bedrijf X verstrekken van een paspoort mevrouw Y afhandelen van een melding of klacht klant Z

Reikwijdte GFO-Zaken

Reikwijdte implementatie

de naam voor het nieuwe systeem waarmee Dordrecht gaat werken MOZAIEK m id o ffice zaken i nformatie e n k ennis de naam voor het nieuwe systeem waarmee Dordrecht gaat werken

Per zaaktype wordt vastgelegd welke afdeling is verantwoordelijk? wie mag zaken inzien of behandelen? welke statussen gaan we de aanvrager terugmelden? welke besluiten/beschikkingen zijn relevant? wat zijn de mogelijke resultaten? welke documenten zijn relevant of zelfs verplicht? welke kenmerken zijn relevant of verplicht? aan welke registraties (personen, bedrijven, adressen) kan of moet worden gekoppeld? wat zijn de DSP-kenmerken? checklist per status?

Checklist per statuswijziging behandelaar beantwoordt ja/nee vragen rechtmatigheid toepassing legt stappen minder dwingend op is je chef akkoord? is het advies van de Brandweer positief?

Verbeterde registraties Bij elke statuswijziging en bij het afhandelen van een zaak wordt gecontroleerd: is het dossier compleet (bevat het dossier de verplichte documenten)? zijn de verplichte kenmerken ingevoerd? zijn de verplichte koppelingen (personen, bedrijven, adressen, etc) gelegd?

Voordelen van elke afgeronde zaak is het dossier altijd compleet van elke zaak is bekend welke personen, bedrijven, adressen het betreft voorbeeld m.b.t. handhaving: men krijgt inzicht in álle zaken (alle vergunningsaanvragen) m.b.t. een bepaald bedrijf, inclusief de bijbehorende dossiers (alle vergunningen) voorbeeld m.b.t. klantbeheer: mijnDordrecht.nl, straks: PIP

taakbak per zaaktype, niet persoonlijk selecties mogelijk: het overzicht met zaaktypen en openstaande zaken wordt de taakbak genoemd (signalering nieuwe zaken en statuswijzigingen evt. via GroupWise) taakbak per zaaktype, niet persoonlijk selecties mogelijk: bepaalde status door medewerker in behandeling genomen door eerstelijns toegewezen op basis van kenmerk

Taakbak

Zaak dossier

Locatie van een zaak

www.dordrecht.nl/zaakinfo (1)

www.dordrecht.nl/zaakinfo (2)

www.dordrecht.nl/zaakinfo (3)

vergunningen / bekendmakingen

vergunning

Monitor Kwaliteit

Inzoomen op organisatie-onderdeel

Inzoomen op product

Fasering zaken in de midoffice Per kanaal: fase 1: webintakes (web intake systeem) fase 2: post/fax/email (functionaliteit Mozaiek) fase 3: balie/telefoon

Samengevat: de zaak centraal ! Ook als het proces nog niet in kaart is gebracht ! management-informatie geeft op elk moment het totaal-overzicht m.b.t. álle zaken (CRM) management-informatie signaleert processen die aandacht behoeven (WFM) Ook als er nog geen geautomatiseerde koppeling met de BO mogelijk is ! geen extra werk, straks minder werk

Meer informatie www.dordrecht.nl/e-government c.dekker@dordrecht.nl

Egem midoffice proces architectuur