Verslag Engage 4 Results Café Data Quality
Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem? Klantendata – vooral dubbels Operationele data – leesbaar maken Adressen – up-to-date houden / postretours Data zit te veel overal verspreid Clickstreams beheersbaar maken
Wie moet volgens u de eindverantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit van de data? Business of IT? Sales / Marketing / BI Eindverantwoordelijkheid business, uitvoering IT Eindverantwoordelijkheid ligt bij business / marketing
Wat zou het grootste voordeel zijn van betere data voor uw bedrijf? Minder kosten (portkosten) Betere targetting Betere strategie door betere analyse Operationele processen Risk & compliance
Wat is er nodig om de nood aan betere data zichtbaar te maken? Meten! (facturen die niet toekomen, bounces bij , …) Vaststellen dat het aantal klanten niet klopt met de realiteit Geen onderscheid kunnen maken tussen gezin / individu Voorbeelden van mogelijke gevolgen (krantenartikels, ….)
Hoeveel ROI zou u moeten / willen halen om een investering in datakwaliteit bespreekbaar te maken? Moeilijke vraag. Niemand wil zich echt uitspreken. Eerder werken met best case – worse case scenario’s Niet alleen cijfers, ook linken aan waarden van het bedrijf 10% lijkt voor iedereen een goed cijfer te zijn (en is absoluut haalbaar )
Wat zou u zelf graag weten / leren over datakwaliteit? Hoe meet ik? Kwaliteit als middel / voorwaarde om data gemakkelijker te linken.