SPSS 17 en Onderzoek met SPSS en Excel (2nd edition)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Onderzoek opzetten en uitvoeren
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Cyclische elementen in vragenlijsten
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Non-parametrische technieken
User Centred Development
SKIMDOC Week 8.
Statistiek voor Historici
Examentraining wiskunde A Wat gaan we doen ? 1. Voorbereiding examen 2. Hoeveel punten moet ik halen? 3. Korte samenvatting Examen-onderwerpen.
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
IA – ORGANISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
College 9 zHoe gaat het met de afname? zData-invoer zEerste analyses.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
A Healthy sense of Trust
Validiteit en betrouwbaarheid
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
SQL Les 7 24 February 2019.
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
SQL Les 9 12 May 2019.
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Transcript van de presentatie:

SPSS 17 en Onderzoek met SPSS en Excel (2nd edition) Johan Smits Hogeschooldocent Saxion Hogescholen Enschede Marketing & International Management

De nieuwe editie

The Research Road Probleemstelling  Deelvragen  Onderzoeksvragen De probleemomschrijving bestaat uit de doelstelling voor het onderzoek en de probleemstelling, ofwel centrale vraag. Dat is de hoofdvraag die met het onderzoek wordt beantwoord. Om de belangrijkste vraag uit het onderzoek helder te houden, spreken we hier van probleemstelling. Onder deze probleemstelling kan een aantal deelvragen vallen, die de probleemstelling verduidelijken en een stap zijn in de richting van onderzoeksvragen die tijdens de analysefase worden beantwoord. Dit zijn meer vragen naar beschrijvingen, samenhang en toetsen. Probleemstelling  Deelvragen  Onderzoeksvragen

Agenda Uitgangspunten boek Wijzigingen in 2de editie Wijzigingen in SPSS 17 SPSS 17 virtueel beschikbaar Practicum: Versie 17 vanaf usb gebruiken Oefenen met chart builder Casus Makelaar Casus Backyard Burgers

Analyse en interpretatie Voorbeeld Onderzoeksvraag: Is er bij Aquariade verschil tussen mannen en vrouwen met betrekking tot de bezoek reden? Mannen Vrouwen Totaal Prijs 25   40   65   Assortiment 20   48   68   Gemak 18   36   Service 7   29   70   135   205  

Staafdiagram met percentages

Staafdiagram met percentages

SPSS Statistics

Maat voor samenhang Cramér’s V : sterkte van de samenhang tussen twee variabelen in een kruistabel (in de steekproef) V = 0 geen samenhang V ≈ 0,10 zwakke samenhang V ≈ 0,25 redelijk sterke samenhang V ≈ 0,50 sterke samenhang V ≈ 0,75 zeer sterke samenhang V = 1 volledige samenhang

Samenhang in de populatie Chi-kwadraat-kruistabeltoets 5 stappenplan bij uitvoeren toets Formuleren hypothesen Vastleggen significantieniveau α en steekproefomvang n Toetsingsgrootheid vaststellen Overschrijdingskans laten berekenen Conclusie formuleren

Methodiek van het boek Werken vanuit het onderzoeksproces Met eenvoudige middelen is veel te bereiken Heldere conclusies formuleren met optimale grafische ondersteuning

Wijzigingen in nieuwe editie SPSS versie 17 Graph builder voor alle grafieken Classificeren van H4 naar H3 Nieuwe SPSS commando’s in H2: Display Data File Information produceert het codeboek Reports  Codebook geeft van iedere variabele frequentietabel (Nominaal / Ordinaal) descriptive (Scale)

Andere ‘newbies’ Window  Split Utilities  Variables om naar een variable te springen  Output Management System (??)  Custom Dialog Builder  Define Variable Sets  Use Variable Sets handig bij veel variabelen

En verder … Virtualisatie: Zie http://notebook.saxion.nl/ Geen installatie Overal te gebruiken, zelfs vanaf usb

Practicum Plaats SPSS 17 op je USB Start versie 17 Pas eventueel de preferences aan Gebruik de file makelaar.sav Opdrachten 1 t/m 5 Gebruik de file BYB.xls Opdrachten 6 t/m 8

Opdracht 1 (Makelaar.sav) Maak een Pie chart voor Woningtype Gebruik de chart builder Voeg direct een titel en © footer in Zorg dat hele procenten en de labels bij de slices staan

Opdracht 2 (Makelaar.sav) Maak een barchart voor Wijk Gebruik de chart builder Voeg direct een titel en ©-footer in Zorg dat percentages worden weergegeven Maak een liggend diagram (met behulp van transpose, op tabblad Basic Elements)

Opdracht 3 (Makelaar.sav) Maak de multiple response set voor de opties 1 t/m 4 Maak met Custom Tables een tabel met aantal en percentages. Inclusief titel en ©-footer. Maak een kruistabel met Woningtype, opnieuw met aantallen en percentages

Opdracht 4 (Makelaar.sav) Gebruik de chart builder en maak een staafdiagram voor de opties 1 t/m 4. Laat percentages weergeven Voeg titel en ©-footer toe Vergelijk de percentages met de tabel

Opdracht 5 (Makelaar.sav) Maak een geclusterd staafdiagram voor de opties 1 t/m 4 naar Woningtype Vormgeving analoog Kun je hier de multiple respons set gebruiken? Krijg je dezelfde percentages als in de tabel?

Opdracht 6 (Backyard Burgers) Band the Zip code into 5 or 6 categories representing counties or states and a category ‘other’. Name this new variable Location. You can use the site http://www.zip-area.com (or any other site of your choice) to find the county or state corresponding to a zip code. Explain how you made your transfor-mation and produce a table of frequencies for your new variable Location.

Opdracht 7 (Backyard Burgers) There might be a relationship between the second item of question 5 “All FF restaurants should offer children's menu or kid's meals” and the Number of children (question 6). Analyze the possible difference between the group with and without children. Create a graph to display the possible relationship. Give also a calculation of statistics to support your conclusion. Please make a clear statement and explain why you have opted for these statistics.

Opdracht 8 (Backyard Burgers) Analyze whether people with an income less than $ 65,000 rate ‘Price of food items’ as more important than those with an income exceeding $ 95,000. Please focus on the differences between these two groups. Are the differences statistically significant?