In de vaart der volkeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

Handel en marketing hoofdstuk 9
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Mexico - vs.
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Aantekening §1 B-nummers.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hst 4: De wereld indelen.
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
7. Bevolking en cultuur B
Voedselzekerheid en Voedselproductie
Indonesië.
India als opkomend land
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hst 4: De wereld indelen.
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 4: De wereld indelen.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Hoe ontstaat bevolkingsontwikkeling?
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Overheidsinterventie 3
ZUID AFRIKA, EEN ONTWIKKELINGSLAND?
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Kenmerken en gevolgen van onderontwikkeling
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
8.3 Hoe is de welvaart verdeeld?
Hoe meet je welvaart? Arm&Rijk.
Aardrijkskunde Blok 4.
2.2 Bevolking Levensverwachting = vrij hoog Analfabetisme = vrij laag Scholarisatie-index = vrij laag.
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par 2.
2 th 1 Ontwikkeling § 2-3.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Hoofdstuk 1 Bevolking §3 Steeds maar meer?.
NEDERLAND HANDELSLAND
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
3.1 PRODUCTIE.
Economische groei Hfst 20 Hfst 26.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Buitenland - economie leerjaar 3
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Economische kringloop
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
Niet alleen op de wereld
Niet alleen op de wereld
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

In de vaart der volkeren Paragraaf 2.2. In de vaart der volkeren

Economische kenmerken Op aarde zijn grote verschillen in welvaart, zowel tussen als binnen landen. Een veel gebruikte maatstaf om de ontwikkeling van een land te meten is het B.N.P. / inw Bruto Nationaal Product = de totale productie van economische goederen, dus ook van diensten, in de loop van een jaar, uitgedrukt in geld. Kortweg: alles wat in een land in een jaar verdient wordt.

Wie is er nu het rijkst ? BNP / inw Land BNP $ 18.942 $ 19.200 $ 2.624 Land BNP Duitsland $ 1568.340.774.000 Nederland $ 305.126.400.000 China $ 331.104.716.800.000 Absolute getallen Relatieve getallen Om landen te kunnen vergelijken veranderen we absolute getallen in relatieve ( = t.o.v.) getallen. Bijv: -gemiddelde / inw. -procent (per 100) -promille (per 1.000)

Er zijn kleine leugens, grote leugens en er is statistiek ! Waarom is het BNP / inw toch niet altijd zo een goede maatstaf? -het is een gemiddelde !  binnen een land kunnen grote verschillen bestaan. -verschil in koopkracht tussen landen.  Hamburgerindex; vergelijk de prijs van een BigMac ! -wijze van gegevens verzamelen.  Cijfers worden soms ‘opgepoetst’ / de informele sector is moeilijk in beeld te brengen. -wisselkoers. (Let op de munteenheid ! )  Koersen schommelen en soms is er ook een ‘zwarte’ koers. Kijk nog eens terug naar hoofdstuk 4 uit het boek ‘Arm en rijk’ !

Een andere economische indicator van welvaart / ontwikkeling is de verdeling van de beroepsbevolking over de diverse economische sectoren.

Welk verband zal er zijn tussen welvaart / ontwikkeling en de verdeling van de beroepsbevolking over de diverse economische sectoren?

Sociaal-culturele kenmerken. Taal Een maatstaf van ontwikkeling ? Godsdienst Analfabetisme is wel een goede maatstaf van ontwikkeling.

Demografische kenmerken Demografie = de wetenschap die de omvang en samenstelling van de bevolking bestudeert en de veranderingen daarin. Welke demografische kernbegrippen zeggen het meest over de ontwikkeling van een land? Transitie(model) = overgang  de overgang van een hoog sterfte- en geboortecijfer naar een laag sterfte- en geboortecijfer. De overgang van laag naar hoog ontwikkeld !

In de jaren zestig dreigde in veel 3e wereldlanden hongersnood als gevolg van: snelle bevolkingsgroei droogte overstromingen plantenziekten / sprinkhaanplagen / etc… achterblijvende groei van de landbouwproductie

Groene Revolutie: Toepassen van productiviteitsverhogende middelen en methodes, zoals: gewasveredeling ontwikkeling van soorten die meer vrucht dragen / sneller groeien  meer oogsten per jaar / resistent zijn tegen allerlei ziekten irrigatie/drainage bestrijdingsmiddelen kunstmest mechanisering Dit alles kost geld  rijke boeren profiteerden !

Ruilvoetverslechtering = de prijzen van de importproducten stijgen sneller dan de prijzen van de exportproducten. De ontwikkelingslanden moeten steeds meer producten verkopen om dezelfde hoeveelheid importproducten te kunnen betalen. Veranderend beeld ! Delen van de derde wereld ontwikkelen zich in hoog tempo  N.I.C.’s. Zij exporteren niet langer onbewerkte grondstoffen en/of landbouwproducten, maar industriële eindproducten die op arbeidsintensieve wijze (lage lonen!) in elkaar zijn gezet.