DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Business mapping Business model canvas.
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
René / #knab Knab, Fit for the Future René / #knab.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Financial Planning 4 All
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Een branche in transitie Het Businessmodel voor de Toekomst Hoe kun je succesvol inspelen op de voortdurend veranderende marktomstandigheden Door Paul.
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Wat is interactieve marketing?
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
‘Marketing voor het intermediair! Het levert het op!’ René Teuwen
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Welkom e.v.a.. Energie Gilze Rijen is een initiatief van Club Klimaatneutraal Gilze- Rijen Opgericht in 2009 met als doel een beweging te starten naar.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
De kracht van MySolution
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Een startersgids voor innovatie
Zorgorganisaties & vastgoed
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Ondernemen na je studie!
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
27 januari 2011.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Mamut SERVICE SUITE.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Samen sterk in verandering
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
1 © Wassenaar, 18 februari 2015.
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Van Grow with the Flow Naar Battle for Share Toekomstperspectief in een uitdagende hypotheekmarkt Drs. J.M. Hagenaars Directie ING Nederland SEH Congres.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Wij maken de financiële toekomst inzichtelijk & toegankelijk.
Naar een optimaal HR - beleid
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Wie is Altersum Onafhankelijk adviseur. Altersum verkoopt geen producten en heeft geen aanstelling bij een bank en/of verzekeraar. Sterker.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
3.1 PRODUCTIE.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen

Even voorstellen Ramon Wernsen: Robert Witteveen: (REAAL) (Persist/FP 4 All) Financieel Planner (b-2-c) Consultant (b-2-b) Trainer (b-2-b) Auteur (b-2-b / b-2-c) Robert Witteveen: (REAAL) Strategisch marketeer Innovator Business development Business modelling Trendwatching Blue Ocean Netwerker

Drivers voor verandering De wereldwijde financiële crisis trekt haar sporen in de omzetten en marges van vrijwel alle financiële dienstverleners. De publieke opinie is omgeslagen van ‘vanzelfsprekend’ vertrouwen naar een wantrouwige grondhouding en kritisch(er) koopgedrag. De alomtegenwoordigheid van internet in het dagelijks leven van consumenten leidt tot verschuivingen in distributieverhoudingen, een groeiende rol voor online-vergelijkers en toenemende invloed van social media en ‘peer-reviews’. Aanscherping en uitbreiding van allerhande wet- en regelgeving (Bgfo II, Basel III, Solvency II) verhoogt de compliancedruk en dwingt tot professionalisering, rationalisering en scherpe strategische keuzes.

Klantgedrag verandert Waardenbewustzijn: agv de woekerpolis affaire en het DSB debacle zijn klanten veel meer bewust van de waarde van. Klanten willen waar voor hun geld! Zelfstandigheid: De wens om meer zelf te doen groeit. Switchbereidheid neemt ook toe. Self directed advies zal ook toenemen waarbij een klant zelfstandig een groot deel van het adviesproces (online) doorloopt en een adviseur primair ter validatie inzet. Mediadiversiteit: Klanten gaan ook steeds meer verschillende media afwisselend inzetten (Multi access). Het intermediair is hierop niet voorbereid. Zij zal hier fors in moeten gaan investeren.

Van provisie naar factuur Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt

Van passant naar betalende klant Doel Van passant naar betalende klant

Kader (Ver)bouwen Bedrijfsmodel

9 bouwstenen bedrijfsmodel Canvas 8

Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen

Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Efficiency Waarde

Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Hoe? Wat? Wie? €?

Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Assurantiekantoor Janssen Piet Janssen Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen 29 november 2011 Product- aanbieders Administratie Bemiddeling financiële producten Niet of nauwelijks Massamarkt Bemiddeling Medewerkers Persoonlijk gesprek Assurantie pakket Arbeids- kosten Overhead- kosten Provisie

(Ver)bouwen bedrijfsmodel Inspiratie voor anderen

Bedrijfsmodel 1 begrijpen 2 waarderen 3 verkopen

Wie? Klanten en segmentatie Massamarkt Wat hebben zij wel? Wat hebben zij niet? Wat willen zij en waarom? 15

Wat? Waardevolle service en dienstverlening Wat bied je klanten? Wat zelf doen en wat uitbesteden? Welke kanalen inzetten om klant te bereiken? 16

Hoe? Efficiënte kantoorstructuur Wat willen klanten? Hoe efficiency bereiken? 17

€? Bepalen van de prijs Afhankelijk van inrichting bedrijfsmodel Met welke variabelen rekening houden? 18

Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Assurantiekantoor Janssen Piet Janssen Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen 29 november 2011 Frequent Product- aanbieders Advies Hoogwaardig en betaalbaar integraal financieel advies voor de massamarkt Massamarkt Persoonlijk via nieuwe media Bemiddeling Business class Nazorg Specialisten Economy class Integraal financieel advies levert klant meer op dan het kost Klantportal CRM Social media Guerrillia marketing Verkopen integraal financieel advies tegen vaste prijs Marketing & sales

Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Assurantiekantoor Janssen Piet Janssen Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen 29 november 2011 Frequent Product- aanbieders Advies Hoogwaardig en betaalbaar integraal financieel advies voor de massamarkt Massamarkt Persoonlijk via nieuwe media Bemiddeling Business class Nazorg Specialisten Adviesproces Economy class Integraal financieel advies levert klant meer op dan het kost Klantportal CRM Social media Guerrillia marketing Verkopen integraal financieel advies tegen vaste prijs Marketing & sales

Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Assurantiekantoor Janssen Piet Janssen Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen 29 november 2011 Frequent Product- aanbieders Advies Hoogwaardig en betaalbaar integraal financieel advies voor de massamarkt Massamarkt Persoonlijk via nieuwe media Bemiddeling Business class Nazorg Specialisten Implementeren Economy class Integraal financieel advies levert klant meer op dan het kost Klantportal CRM Social media Guerrillia marketing Verkopen integraal financieel advies tegen vaste prijs Marketing & sales

Wat is uw mening? Twee dilemma’s Stemmen per sms Wat vindt de consument?

Dilemma 1 Op welke wijze wenst u in de toekomst met uw klant in contact te treden? A) Alleen een persoonlijk gesprek (= persoonlijk) B) Alleen via online-middelen (webcam, chat …ed.) (= efficiënt) C) Op alle manieren die de klant wenst (= servicegericht)

Hoe oriënteert een particuliere schade klant zich? Bron: TOF Tracker (GfK)

Hoe sluit een klant zijn particuliere schadeproducten het liefst af? Bron: TOF Tracker (GfK)

Wat vindt de consument?

Uitslag stemming dilemma 1

Dilemma 2 Welk bedrag per uur vindt uw klant acceptabel om aan u als intermediair te betalen voor advies en bemiddeling van een hypotheek? A) € 50 B) € 100 C) € 150 D) € 200

Wat vindt de consument?

Uitslag mmingste dilemma 2

Samengevat Markt en klantgedrag veranderen Om te overleven moet je nu inspelen op de veranderingen Bepaal uw eigen positie in de markt Het canvas-model helpt! Betrek uw klanten en personeel bij de verandering Stel niet meer uit maar kom nu in beweging Heel veel succes!

Tot slot REAAL organiseert Masterclasses voor u Deze Masterclass bestaat uit 3 dagdelen: Dagdeel I: Uw huidige situatie in kaart Dagdeel II: Innoveren Dagdeel III: Implementeren Interesse? Geef uw visitekaartje af bij de uitgang Wij nemen contact met u op

Dag provisie, hallo klantbeloning Dank voor uw aandacht!