14/03/20081 De kracht van kleur Jan Callebaut 14 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 5 dimensies van cultuur
Advertisements

Goed werkgeverschap loont
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Pijplijnongeval te Gellingen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Technische geletterdheid en onderwijs
Marc van Leent. HENGELO ZiniaMaureen Janssen ZiniaMaria Walters 4adviesDiënne van der Burg BREDA St. Ouderenwerk BredaLiesbeth Smedinga-Deinema Gemeente.
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Risico’s en contracten
Apeldoorn, 15 maart Bezoek aan Apeldoorn……..
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
VELON KENNIS KOPPELEN DE ONTWIKKELING VAN BASISSCHOLEN ALS PROFESSIONELE LEERGEMEENCHAP Velon 2008 Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement.
Algemene Ledenvergadering Vereniging Bedrijfskundig Ingenieurs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Regenboog.
Ludo Daems.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Het belang en functie van spel
Een toets van licht en kleur
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Kleurbewust en kleur bewust!
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
18 januari 2008 Tjalling Palmbergen©Integratie BSN Integratie Financieel Management 18 januari 2008 BSN Nederland.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Reference: November 26, Minor Offshore Engineering & Automation 's-Hertogenbosch november 2009 Joannes Collette Lector Industriële automatisering.
Dans van Vos Weg van Wolf
DE GROOTSTE GEMENE DELER
De nieuwe sociale balans Aanpassingen om uw opleidingsinspanningen nog beter in kaart te brengen.
GIS en infectieziekten in Vlaanderen: de eerste stappen
Presentatie Wijkontwikkelingsplan Landweert
De inname van vitamine D door peuters en kleuters in Nederland
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
BMF en MLvC Wet Geurhinder en Veehouderij 3 juni 2008 Wim Verbruggen.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
De onverwachte opmars van de euro
13e Grote Rekendag 2015 Doe jullie handen maar omlaag.
rood rood rood zijn de tomaten en ook een teloefening
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
De kracht van positief opvoeden
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Hoofdstuk 6 ‘Licht’ Paragraaf 6.1 antwoorden.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Bepaal jouw (voor)waarden

Kikker kleuren
Regenboog.
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Verbonden voelen met de natuur
Mijn Positieve Gezondheid
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Regenboog.
Zorg verlenen aan anderen
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Interculturele Competenties / communicatie
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

14/03/20081 De kracht van kleur Jan Callebaut 14 maart 2008

14/03/20082 “Colours, like features, follow the changes of the emotions” Pablo Picasso ( )

14/03/20083 Binnen deze holistische werkelijkheid: hoe is kleur een relatie- instrument?

14/03/20084 W.O. I gebeurde in zwart/wit Samenhangend wereldbeeld Kleur: isoleert details maakt de wereld genuanceerd!

14/03/20085 Wat is kleur? Meer dan stralingsenergie Het is wat we herkennen en erkennen Bewust en onbewust

14/03/20086 De taal van kleur contextueel! Rood Licht Rode Nagellak

14/03/20087 De naam van een kleur Cf. Roland Barthes De naam van een kleur wordt een belofte van plezier Vb. Perzisch rood

14/03/20088 Hoe zien mensen kleur?

14/03/20089 Kleur moet gezien worden, anders bestaat ze niet Dan: gedecodeerd door de hersenen Via: kennis, geheugen en verbeelding

14/03/ Trompe l’oeil is in feite Trompe le cerveau vb. stok in water “Cultuur won van Natuur”

14/03/ Kleur wordt gemaakt door de maatschappij. Ze hebben een historische, sociale, culturele en symbolische betekenis.

14/03/ Goethe Romantische visie Blauw =verstand + rust Rood=verbeelding + feestelijk

14/03/ “The art of colour” Relatie muziek & kleur (Pythagoras/Itten) Geel: kleur van de Chinese keizers “Zonen van het licht”

14/03/ De historische functie van kleur Groen=vergif  arseen Blauw= goedkope kleurstof “blue collar” Rood/Purper=duur Dus niet gelijk in alle culturen

14/03/ De politieke functie van kleur Oranje=protestantisme Groen= Catholicisme Islam = sinds 1945 in alle vlaggen van de Arabische liga

14/03/ Kleur preferenties In West Europa + USA : blauw Kinderen : rood tot 10 jaar In Japan : rood – zwart - wit

14/03/ % blauw 20% rood 12% groen 8% zwart 5% roze 5% geel 3% wit 3% paars 2% goud 2% bruin 1% grijs -- zilver -- oranje Enquête bij 1888 vrouwen en mannen in alle leeftijdsgroepen

14/03/ De donkere kant van het protestantisme Zwart – grijs – wit Levende kleuren zoals rood en geel VERBODEN! Cf. Calvijn – Zwingli – “De Vestitu”

14/03/ Design & kleur Een zeer jong verhaal

14/03/ Auto’s (in 2003 in Frankrijk) Rood=Gevaarlijke chauffeur Zwart=Ernstig Groen=Jeugd Bruin, oranje =Slechte smaak Grijs, blauw=elegantie

14/03/200821

14/03/ In hoeverre is kleur een “vrije keuze”?

14/03/200823

14/03/ Kleuren zomermode % subtracted from average; vs fair share

14/03/ Korte terugblik op de jaren ‘60 (begin jaren ‘70) De jaren ’60/ begin van de jaren ‘70 was een piekperiode, met zeer weinig angst en heel veel vertrouwen: Eindeloos vertrouwen, optimisme Ondersteund door een hausse in economisch welzijn, grote weelde. Grenzen verleggen, veel experimenteren Vrijheid, antiautoriteit Ten volle van het leven genieten Zelfexpressie Gelijkheid tussen mannen en vrouwen Delen, gemeenschappelijkheid de Flower Power periode, de Hippie generatie, Woodstock...

14/03/ Covers of ‘Der Spiegel’ Sixties

14/03/ Kleuren zomermode % subtracted from average; vs fair share

14/03/ Covers of ‘Der Spiegel’ Eighties

14/03/ Nadruk op imago, status, cosmetische waarden - of immaterieel spiritualisme Hoge graad van individualisme en narcisme Stijgende agressie en vervreemding Minimalisme en functionalisme (om angst te onderdrukken/totaal in controle te voelen). Zeer gezondheidsbewust, strikte controle: Afwijzing/uitsluiting van plezier, bijna zelf zelfpijniging Succes van light & dieet producten, vegetarisch, bio voedsel… Geruststelling door medische en schoonheidsautoriteiten Zeer rationeel en analytisch over de inhoud Stijging van functionele gebruiksgoederen Het tijdperk van de Yuppies, de ‘groenen’... Jaren ‘80 (+ begin jaren ‘90)

14/03/ Kleuren zomermode % subtracted from average; vs fair share

14/03/200831

14/03/ Geleidelijke vermindering van angst en heropleving vertrouwen : Vertrouwen in het leven nu/de nabije toekomst komt terug, optimisme stijgt weer Dalend belang van normen en autoriteit - meer zelfvertrouwen en zelfbewustzijn Opnieuw durven, experimenteren – minder behoefte aan ontsnappen Meer aandacht voor genot opnieuw, minder restrictief (gezondheid) Nog steeds individualisme maar meer constructief en expressief, energiek en assertief, naar zelfrealisatie toe. Constructieve mentaliteit

Orange = plezier Hedonisme

14/03/200834

Impulsiviteit Viering Spontaan Zorgeloos Vrolijkheid Geniet van het leven Plezier Bevrijd Levend

Purple = power

Verwezenlijkingen Leider Authoriteit Belangrijk voelen Exclusiviteit Rijk Zelfvertrouwen door te pronken Respect Trots Dominantie Status Winnaar Top van de hierarchie Succesvol Glamour Premium Prestatie

Groen = zelfbewustheid

Identiteit Onafhankelijkheid Distinctie Uniek Differentiatie Ego-expansie Goedkeuring Beloon jezelf Zelfrespect Zich superieur voelen omwille van zelfvertrouwen eerder dan van machtsvertoon

Zwart = controle

Conservatief Discipline Zekerheid Vermijd confrontatie Rationaliteit Volg routines Innerlijke sterkte Terughoudendheid Gematigd Superviseren Gedraag je cool & kalm Limiet Beheers een vaardigheid Emoties inhouden

Blauw = veilig

Hechtheid Loyauteit Innerlijke rust Verzorgd worden Ondersteund, begeleid Relaxatie Stabiliteit, balans Terugtrekking Genotzucht Rust, kalmte Devotie Afhankelijkheid van anderen Eenvoud Toevlucht Troost zoeken Zelfbeloning Vredig Bescherming, veiligheid Zonder zorgen

Bruin = het gemoedelijke

Samenhorigheid Troost & vertrouwdheid gevonden in de groep Verzorgen Vertrouwen Verwennen Harmonie in groep Zorgen voor anderen Geaccepteerd en ondersteund door geliefden Normen & regels van de groep respecteren Aangenaam Erbij horen Traditie Loyauteit & devotie

Geel = het sociale

Genot, plezier met mensen die ik toevallig tegenkom Goedkeuring (leuke activiteiten) Gezellig Sympathie Open naar de wereld & emotioneel Empathie Delen Graag nieuwe mensen ontmoeten Partnership Vriendelijk Warmte Gemakkelijk in de omgang Welzijn

Rood = vitaliteit

14/03/ Gisteren op TELETEKST : Voetbalteams die in een rode uitrusting spelen winnen vaker" Britse universiteiten van Durham en Plymouth. Rode outfits hebben wel degelijk een invloed op de resultaten", luidt het. "Rood staat voor mannelijke agressiviteit en de nood om zich te tonen."

Attractie Exploratie/ ontdekking Inspiratie Levendigheid Leren Passie Opwinding Bevrijden van spanningen Extravert Verfrist Zelf-expressie Stimuleren Vrijheid Stimulerend Innovatie aanmoedigen Eigen grenzen in vraag stellen Open voor ervaringen