Les 1 Objecten, Eigenschappen en Gebeurtenissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
Advertisements

KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Serieel naar parallel omzetting
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World •Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
PROS2 Les 2 Programmeren en Software Engineering 2.
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Wat is het AnySurfer label? Een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites Bestaat uit een Basislabel en een Pluslabel Basislabel garandeert.
Gegevensstructuren: list boxen en lijsten
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Inleiding Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een inleiding. Alice - Een Inleiding2 Wat is ALICE? Een moderne programmeeromgeving –Visuele voorstelling, opgebouwd uit drie-
Het verbeteren van een modulaire verificatie techniek voor aspect georiënteerd programmeren Alfons Laarman.
Frank Stalpers en Ad Baars
Numerieke Natuurkunde
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Nieuw in LIPS VLUG 2 26 juni 2006 Kristof Brams. Overzicht Vernieuwde editor Printervriendelijke pagina Statistieken Variabele fontgrootte Grootte van.
Formulieren Overzicht – JS formulieren aanmaken VLUG2 26 juni 2006.
Visual Basic.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
1 Datastructuren Introductie tot de programmeeropgaven in C++ Jan van Rijn
Grafieken, organigrammen
Pen- & kleuropdrachten
Inleiding tot Excel.
Object georiënteerd programmeren in Alice
Visual Basic For Applications De stappen De nieuwe woorden Datum invoegen Formulier Standaardteksten invoegen Naam invoegen Formulier van kleur veranderen.
KINN 2010 OOP O Object O Georiënteerd P Programmeren.
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Les 6 Menu Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Programmeerstijl Hoofdstuk 21. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Belang van een goede programmeerstijl:  Programma’s worden door meerdere mensen.
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Les 7 Multiple Document Interface Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
H51PHOTOSHOP 1 Les 4 Hagar: Vullen. audiovisueel centrum meise 2 Overzicht Elementaire handelingen  Vullen  Patronen.
Les 4 De Muis (deel 1) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Variabelen en berekeningen
Les 3 Basisbouwstenen (deel 2) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Fase 2 – Functioneel ontwerp
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Les 1: Zaterdag 10 mei 2014 Wim Peeters
Les 5 De Muis (deel 2) Drag & Drop
Hoofdstuk 10.3 Tekst-editor: MDI-interface Dialogen Files lezen Abstracte klassen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Variabelen. Wat zijn variabelen? In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
Gevorderde programmeer Les
Javascript.
Javascript.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Small Basic Console deel 2
Instructie onderwerp SmartArt-afbeelding met foto's tegen een rode achtergrond (gemiddeld) Ga als volgt te werk als u de SmartArt-afbeelding op deze dia.
Welkom bij de tutorial Copy to all
Leren programmeren met Scratch
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Les 1 Objecten, Eigenschappen en Gebeurtenissen Programmeren met Visual Basic Karl Moens

Overzicht Oplossing van de vorige oefening Hoe werkt een VB-programma? Gebeurtenis-gestuurd Object-georiënteerd Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Oefening

Oplossing van de oefening Voeg volgende lijn toe in de procedures Sub cmdBericht_Click() en Sub cmdWissen_Click() frmHello.BackColor = RGB(Int(256 * Rnd), Int(256 * Rnd), Int(256 * Rnd)) Willekeurig getal tussen 0 en 1 Formulier Eigenschap Functie die getalwaarden omzet in kleurwaarden Geheel getal functie

Hoe werkt een VB-programma? Een VB-programma is gebeurtenis-gestuurd ("event driven"). Het wacht op gebeurtenissen en reageert daar dan op. Gebeurtenissen kunnen worden uitgelokt: extern (door de gebruiker of hardware); intern (door het programma zelf).

Hoe werkt een VB-programma? Externe gebeurtenissen Interactie van de gebruiker met de visuele (grafische) interface van het programma. Interactie van (interne of externe) hardware (bijv. Printer-poort, seriële interface, …). Interne gebeurtenissen Het VB-programma zelf genereert gebeurtenissen waarop dan andere onderdelen van het programma kunnen reageren.

Hoe werkt een VB-programma? Interactie van de gebruiker gaat via de diverse controls op de formulieren. Controls zijn een bijzondere vorm van objecten, nl. objecten die op een formulier kunnen worden geplaatst. Meestal hebben controls een visuele component (niet altijd: zie timer-control) VB is een object-georiënteerde programmeertaal.

Hoe werkt een VB-programma? Het programma wacht tot wanneer een object een gebeurtenis uitlokt Is er code voor deze event? neen ja Voer code voor deze gebeurtenis uit

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen De objecten worden bepaald door de waarde van hun eigenschappen. De gebeurteniscode zal zich moeten bezighouden met het uitlezen en aanpassen van deze eigenschappen.

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Het programma moet via de schuifbalken de basiskleuren "mengen" en laten zien als achtergrondkleur van het formulier. De waarde van de basiskleuren wordt apart getoond in een label-veld, hetzij als absolute waarde, hetzij als percentage.

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Open een nieuw project (Les1) Plaats op het formulier (frmLes1): drie horizontale scrollbalken (hsbRood, hsbGroen, hsbBlauw) Max=255; LargeChange=10 twee option buttons (optWaarde, optPercentage) optWaarde: Caption=Waarde; Value=True optPercentage: Caption=Percentage; Value=False een commandbutton (cmdSluiten) Caption=Sluiten drie labels (lblRood, lblGroen, lblBlauw) Caption=0; alignment=center Eigenschap frmLes1.Backcolor=0 (zwart)

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Gouden Regel 1: Initialiseer het programma zoveel mogelijk via de eigenschappen van de objecten reeds bij het aanmaken van de objecten.

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Het is eenvoudiger het uitzicht van de grafische interface te bepalen via de editor dan via het programma. VB neemt de initialisatie van de interface voor zijn rekening. Aanpassingen kunnen achteraf eenvoudig via de editor worden aangebracht, i.p.v. alle programmacode te moeten doorlopen.

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Analyse van de werking: Een sluitknop om het programma te stoppen (click) Twee optieknoppen om te kiezen tussen absolute waarden en percentages: bij het klikken op deze knoppen moeten de waarden onmiddellijk aanpassen (click) Drie schuifregelaars om de kleurwaarden in te stellen: de waarden/percentages in de labelvakken moeten de wijzigingen volgen (change; scroll)

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Voeg de 'End'-instructie toe aan de cmdSluiten_Click event Voor elk van de drie schuifbalken In de Change-event frmLes1.BackColor = RGB(hsbRood.Value, hsbGroen.Value, hsbBlauw.Value) lblBlauw.Caption = hsbBlauw Test het programma door op de pijltjes van de schuifbalk te klikken; door naast het schuifblokje te klikken; door het blokje te verschuiven.

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen De Change-event reageert niet op het verschuiven van het blokje. Pas als het blokje wordt losgelaten wordt de Change-event uitgelokt. Pas dan is de waardeverandering definitief. Om continu de waarde aan te passen: Scroll-event. Voor elke (tussentijdse) aanpassing van de waarde wordt deze event uitgelokt. Het eenvoudigste is voor elke Scroll-event de Change-event uit te lokken (interne gebeurtenis!)

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Voeg toe in de Scroll-event van alle schuifbalken (aangepast aan de kleur) hsbBlauw_Change Test het programma opnieuw. Omschakelen tussen waarden en percentages: Waarden: 0 tot 255 Percentages: 0 tot 100  Percentage=waarde/2.55 De omschakelfactor wordt in een variabele (sngFactor) bewaard: deze is gelijk aan 1 als waarden worden getoond en 2.55 als percentages worden getoond.

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Definieer de variabele: Dim sngFactor as Single (enkele precisie decimale waarde) Initialiseer sngFactor in de Form_load-event sngFactor = 1 Pas de Change-events van de schuifbalken aan zodat rekening wordt gehouden met deze factor lblBlauw.Caption = Int(hsbBlauw / sngFactor) Click-event van de optieknoppen optPercentage: sngFactor = 2.55 optWaarde: sngFactor = 1

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen De labelvakken moeten onmiddellijk opnieuw worden aangepast aan de nieuwe situatie: In de Click-events van de optieknoppen: lblBlauw.Caption = Int(hsbBlauw / sngFactor) lblGroen.Caption = Int(hsbGroen / sngFactor) lblRood.Caption = Int(hsbRood / sngFactor)

Objecten, eigenschappen en gebeurtenissen Gouden Regel 2: I.p.v. aparte variabelen te gebruiken, gebruik zoveel mogelijk rechtstreeks de eigenschappen van de objecten. Op deze wijze blijft de waarde van de eigenschap en het uitzicht of status van het object altijd synchroon in het ganse programma.

Nomenclatuur Om de leesbaarheid van de programmatekst te verhogen worden de namen van objecten en controls voorzien van een "prefix" van drie letters, zodat het duidelijk is om wat voor type control het gaat. De prefix wordt in kleine letters geschreven en de naam van het object of de controil begint met een hoofdletter.

Nomenclatuur frm Form chk Checkbox cbo Combobox cmd Command-button fra Frame hsb Horizontal Scrollbar vsb Vertical Scrollbar img Image lbl Label lst Listbox mnu Menu opt Optionbutton pic Picturebox txt Textbox tmr Timer obj Object

Oefening Pas het voorbeeldprogramma zo aan dat een klik op de scroll-pijltjes de waarde met 1, resp. 1% (afhankelijk van de gekozen optie) wordt aangepast. Idem (maar dan 10, resp. 10%) indien er naast het schuifblokje wordt geklikt.