Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Autisme en intelligentie
CBE: Centra voor Basiseducatie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Begeleidingsplannen GGZ
Jongeren Preventie Team
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Zorg nieuwe stijl.
Succes- en faalfactoren
Het opleidingsprofiel:
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Voorlichting en preventie
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Kansen voor transformatie
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
HIER DOEN WE HET VOOR Lukt dat een beetje? 390 gemeenten 9 verzekeringsconcerns Met 35 labels SAMENWERKING.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Hoe pedagogisch handelen?
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Leiding geven aan school ontwikkeling
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Sociologische paradigma’s
Oud, niet out. Samenwerking tussen de sectoren ouderenzorg, personen met een beperking en eerstelijnszorg Joyce Vansteenkiste, ortho-agoog vzw den.
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Vermaatschappelijking van zorg
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek Personen met een verstandelijke handicap: nieuwe tendensen, emancipatie en empowerment Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek

Situering en probleemstelling Historische context (caritasgedachte + overheidssteun + solidariteitsgedachte) Evoluties: specialisatie, professionalisering; ook ‘onteigening’, niet betrokken, vooral professionelen die beslissen: verdinging

De aanklacht: verdinging Probleemstelling: situatieschets in instelling Mens dreigt soms vergeten te worden: niets gevraagd, niet geluisterd, tot ding worden van mensen: redenen geen besef nadruk op lichamelijke verzorging nood aan structuur verzorging al jaren zo, te weinig personeel, accomodatie niet aangepast Het kan ook anders, maar toch Gelijkwaardigheid (mensbeeld), niet enkel verzorgen

Andere benadering Clienten niet langer als groepswezen op zoek gaan naar dingen die ze goed kunnen cliënten kunnen dingen uitproberen fouten maken nood aan goede observatie voor het handelen: beeldvorming, planning, handelen, evaluatie, bijsturen

Tegengif voor verdinging Roep om anders te gaan werken: overheid Professionaliteit: bewust, systematisch, procesmatig, efficiëntie, effectiviteit Ouders, self-advocacy-bewegingen zelf kwaliteit van leven bepalen, niet los van hun roots, lid van de maatschappij, participeren

Emancipatie en empowerment Emancipatie: proces van vrijmaking van personen of groepen uit een toestand van afhankelijkheid, opheffen van beperkende maatregelen en het verkrijgen van gelijke rechten Oorzaken: lichamelijke afhankelijkheid, weerstand van ouders, houding van professionelen, onverdraagzame maatschappij, geen zelforganisatie Naar een nieuwe visie: empowerment

Empowerment Empower: verlenen van macht of kracht kracht: geven van ondersteuning aan mensen met beperkingen zodat ze controle krijgen over eigen leven macht: machtsverhoudingen in de hulpverleningsrelatie: onteigenen; herverdelen van macht naar personen met een handicap en hun families 3R’s: Rights, Responsabilities, Risks op niveau van persoonlijk + sociaal leven, maar ook op politiek niveau transparantie, toegankelijkheid, ondersteuning

Nieuwe theorievorming Vier verschillende benaderingen handicap individuele pathologie: primaire preventie, positivisme, beperkingen, gericht op individu biomedische benadering: biologische oorzaak functionele benadering: zoeken naar middelen, technieken om hen te ondersteunen bij aanpassing aan omgeving: sociale wenselijkheid sociale pathologie: sociale structuren, interactie met omgeving omgevingsdiscours: toegankelijkheid rechtendiscours: organisatie van de samenleving, belemmerende factoren in maatschappij

Disability Studies mensenrechten, inclusie, minderheidsgroep multidisciplinair model: complexe sociale constructie verschillende doelgroepen structurele problemen aankaarten perspectieven van personen met een handicap onder de aandacht brengen afwijzen: stoornis, beperking, handicap (te individueel + medicaliseren + geen inbreng) Onderscheid individueel en sociaal model (cf. Tabel) Recht op gelijke kansen: zelfdeterminatie, sociale oorzaken, collectieve verantwoordelijkheid

AAMR Nieuwe definitie van verstandelijke handicap: huidige manier van functioneren met substantiële beperkingen significant benedengemiddeld intellectueel functioneren beperkingen op twee of meer van volgende gebieden van adaptief gedrag: communicatie, zelfzorg, wonen, sociale vaardigheden, gebruik van diensten, zelfbepaling, gezondheid, veiligheid, schoolse vaardigheden, vrije tijd en werk voor de leeftijd van 18 jaar

Wijzigingen met vroegere definitie Huidig functioneren: toestand, geen persoonskenmerk Adaptief gedrag: 10 velden Individu met mogelijkheden en beperkingen gezien in de omgeving waarin hij functioneert: mogelijkheden: intelligentie, adaptief gedrag omgeving: thuis, werk/school, omgeving functioneren (+ ondersteuning) Naast IQ nog 3 andere dimensies: intellectueel functioneren en adaptief gedrag; emotioneel en psychisch functioneren; lichamelijke conditie + etiologie; omgeving Persoonlijk plan: kwaliteit van leven + participatie Traditionele visie: geen fundamentele veranderingen

Nieuw paradigma Burgerschapsparadigma ipv normalisatie fysiek-structurele veranderingen nog steeds instellingsgericht denken geen handelingsbekwaamheid zoeken naar juiste ondersteuning niet enkel werk wegwerken van het abnormale Burgerschapsparadigma: primaat vd samenleving: in de maatschappij keuze en controle: kansen bieden ondersteuning: kwaliteit van bestaan: zelf vorm en inhoud geven aan bestaan onder gewone leefomstandigheden en volgens gewone leefpatronen.

Nieuwe normativiteit ‘Belonging’ ‘Quality of life’ Inclusie Zelf aan het woord kunnen komen mensenrechten Mogelijkheden en competenties Omgeving ondersteuning

Nieuwe methodieken Persoonlijke toekomstplanning Levensverhalen en biografische notities Inclusief onderwijs Self-advocacy voor personen met een verstandelijke handicap Coöperatief wetenschappelijk onderzoek