DE OUDHEID IN FILM, DANS EN MUZIEK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Leer de namen van de noten 1
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Denk aan de sociale competentie
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Romantiek en realisme 12 vwo.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom in de samenkomst
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Structuur secundair onderwijs
The shortest history of Europe
Leer de namen van de noten 2
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Christus’ overwinning op het kwaad
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Conflicten en onderhandelingen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Het gymnasium op het Ouderavond 26 april 2011.
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
Ouderavond Latijnkeuze 19 maart 2012 Welkom Frans van der Leeuw, afdelingsleider.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Antieke dans en het klassiek ballet in de 16de tot en met 18de eeuw
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Psalm 99 : 1, 8 Psalm 116 : 1, 3, 10 Johannes 21 : 1 – 14
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
Goed voorbereid naar de Pabo!
11 september 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:12-20 :13 - geen opstanding – Christus ook niet opgewekt :14,15 – consequenties: onze prediking.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Alberdingk Thijm College 3 maart 2015 Kiezen in vwo-3.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
ZijActief Koningslust
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Woensdag 1 april 2015 Roosterwijzigingen Corvee rooster week 8 (21 febr. t/m 25 febr.): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 3HA Melkweg en.
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Geschiedenis 3de jaar.
Transcript van de presentatie:

DE OUDHEID IN FILM, DANS EN MUZIEK Keuzevak, 2de semester 2011-2012 Tijd en locatie: dinsdag, 15.15-17.00 uur, Lipsius 147 (college) en 17.15-20.15, Lipsius 228 (vertoning)

ROOSTER 7 februari Naerebout, et al. Inleiding 14 februari Rademaker Ik kan de kilste geesten doen ontvlammen. Monteverdi’s Seconda prattica en de (weder)geboorte van de muzikale tragedie 21 februari Pieper De oudheid als entertainment. De antiquiserende opera in Engeland in de 17e en 18e eeuw (Purcell, Händel) 28 februari Naerebout Het ontstaan en de ontwikkeling van het klassiek ballet in de 16e tot en met 18e eeuw als een poging de antieke dans te doen herleven 6 maart Rademaker De schepselen van Prometheus. Beethoven en de muziek van de Verlichting en de Revolutie 13 maart De Jonge Schöne Welt, wo bist Du? De oudheid in de liedkunst van de 19e eeuw (Schubert, Wolf) 20 maart Pieper Wagner, de Grieken en een Duits Gesamtkunstwerk Collegevrije week (Tussentoets) 3 april Rademaker Aimai-je un rêve? De oudheid in de muziek van Debussy en Ravel 10 april Naerebout Revived Greek dances in de late 19e en vroege 20e eeuw 17 april De Jonge Ego senem kekidi. Stravinsky’s Oedipus Rex (1927) 24 april Naerebout De oudheid als thematiek in de periode van de stomme film (1896- 1929) 1 mei Pieper Pasolini’s Medea en Fellini’s Satyricon: twee filmische antwoorden op de oudheid 8 mei Naerebout De oudheid als thematiek in de film van de afgelopen kwart eeuw 15 mei Buijs Aeneas nu. De oudheid in de popmuziek

KERNBEGRIP: RECEPTIE (hier beperkt tot de receptie van ‘de oudheid’ = de Grieks-Romeinse wereld) Receptie is meer dan ‘traditie’, Nachleben, ‘invloed’, ‘erfgoed’ [NB: die laatstgenoemde zaken bestaan ook, en overlappen met receptie] Receptie = appropriatie (in de zin van toe-eigening)  actieve rol van de ‘ontvangende’ partij [NB: dit is theoretisch het ‘springende punt’ met de meeste consequenties] Receptie is een voortgaand proces: ‘de oudheid’ wordt ook in de oudheid gerecipieerd, en tot op de dag van vandaag; en tevens een cumulatief proces: ook de recepties worden gerecipieerd. In feite is het beter over ‘recepties’ te spreken, in het meervoud RECEPTIES = creatie van oudheidbeelden

WAAROM RECEPTIE-STUDIES? Receptie beïnvloedt de manier waarop we kijken naar hetgeen gerecipieerd wordt. Waarom interpreteert X bron Y op wijze Z? Onderdeel van de receptie is een wetenschappelijk oudheidbeeld, dat concurrentie ondervindt van alle andere oudheidbeelden die in het receptieproces gegenereerd worden Hoe men de oudheid recipieert is in zichzelf interessant, en zegt veel over de ‘ontvangende’ samenlevingen Het algemene thema van culturele (dis)continuiteit, traditie, receptie, inventie etc. is van belang

HET BREDE TERREIN VAN DE RECEPTIE-STUDIES Receptie-theorie en receptie-geschiedenis Receptie-studies betreffen evident ‘de kunsten’ (performatief, beeldend, literair, architectonisch…), maar ook alle andere aspecten van de ‘ontvangende’ samenleving Receptie-studies omvatten ook de bestudering van de oudheid Receptie kan de vorm of de inhoud betreffen, of beide in wisselende combinaties Pogingen tot re-creatie van ‘de oudheid’ zijn, paradoxaal, veelal een bijzonder geval van receptie van de inhoud

RECEPTIE: HET PROCES De BRON [antieke tekst, afbeelding, materiële cultuur, en de ‘betekenissen’ die daarin besloten liggen] wordt, al dan niet gemedieerd, door een RECEPTOR gerecipieerd, binnen een bepaalde CONTEXT, met een bepaald DOEL, en met een bepaald bedoeld of onbedoeld EFFECT NB: meestal is er een ‘string of receptions’ (< Budelmann & Haubold): eerdere recepties worden op hun beurt gerecipieerd, en eerdere/andere recepties behoren in ieder geval tot de context