Change, Change and Change Presentatie NCOI Scriptie 2013 Dennis Roos MBA Utrecht, 5 november 2013 Master of Business Administration
Aanpak van het onderzoek Vaststellen van het probleem Conclusies en Aanbevelingen Voor-onderzoek Aanpak van het onderzoek Analyse Theoretisch kader Casestudy Survey-onderzoek
Aanleiding van het onderzoek Hypotheekdossiers onvoldoende reconstrueerbaar Klantintegriteit Aangescherpte wet- en regelgeving Toenemende concurrentie Klanten worden veeleisender
Het managementprobleem Organisatieveranderingen worden niet tijdig geadopteerd Interne organisatie op orde hebben (kwaliteit) Cultuur
Vraagstelling Wat is de invloed van de veranderbereidheid van medewerkers bij organisatieveranderingen bij Rabobank Drechtsteden? En welke rol speelt de organisatiecultuur hierbij?
Aanpak van het onderzoek Vaststellen van het probleem Conclusies en Aanbevelingen Voor-onderzoek Aanpak van het onderzoek Analyse Theoretisch kader Casestudy Survey-onderzoek
Theoretisch kader Model van Kotter Establishing a Sense of Urgency 1 Establishing a Sense of Urgency 2 Forming a Powerful Guiding Coalition 3 Creating a Vision 4 Communicating the Vision Model van Kotter 5 Empowering Others to Act on the Vision 6 Planning for and Creating Short-Term Wins 7 Consolidating Improvements and Producing Still More Change 8 Institutionalizing New Approaches
DINAMO-model Verander-bereidheid Meer-waarde Betrokken-heid Emoties Interne druk Gevolgen voor het werk Externe noodzaak Verander-bereidheid Kennis en ervaring Gedrag Resultaat Aansturing Informatie Com-plexiteit Verander-vermogen Timing Beheers-baarheid
OCAI-model
Organisatieverandering Conceptueel model Organisatiecultuur De Familiecultuur De Adhocratiecultuur De Hiërarchische cultuur De Marktcultuur Veranderbereidheid Willen veranderen: Gevolgen voor het werk Emoties Meerwaarde Betrokkenheid Moeten veranderen: Interne druk Externe noodzaak Kunnen veranderen: Kennis en ervaring Aansturing Informatie Verandervermogen Beheersbaarheid Timing Complexiteit Organisatieverandering Creëren van draagvlak in de organisatie (Stap 5 model van Kotter)
Aanpak van het onderzoek Vaststellen van het probleem Conclusies en Aanbevelingen Voor-onderzoek Aanpak van het onderzoek Analyse Theoretisch kader Casestudy Survey-onderzoek