Deel 2: Markt en verkooppotentieel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Advertisements

Bedrijfsverbetering met de Code
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel
Ondernemen in de praktijk
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Deel 5: Financiële luik Business Plan
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Business Plan Deel 4: Business Model.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
die niet om jou zou huilen.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Waar ben jij heel goed in?
Een startersgids voor innovatie
Where business meets technology
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
Praktische opdracht informatica door : Xandor Spijkers klas: v4c.
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Marketing Marketingoriëntatie
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Het nut van Business Planning
Hoe meet je welvaart? Arm&Rijk.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Verschillende rollen en stijlen
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
TRUE PRICING Bio True Price ObjectiviteitTransparantie Prijsopbouw duidelijk Fairness Winstmarge van Stakeholders Kosten na de productie integreren.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
Talent in Ontwikkeling
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Welkom havo 4..
Lesbrief Markt en overheid
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Beste havo 4..
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

Deel 2: Markt en verkooppotentieel Business Plan Deel 2: Markt en verkooppotentieel

Fundamentele startvragen Welke “uitvinding” hebben we exact in handen? Expliciteer het “nieuwe” Vergelijk met gelijkende bestaande dingen Kunnen we met die “uitvinding” waarde creëren? Waarde voor wie? Hoeveel? Hoe lang? Kunnen we die waarde ook effectief “oogsten”? Van wie krijgen we uit welke hoek concurrentie? Wie kan hoe snel van buiten de markt op ons idee springen? Hebben we organisatorisch de middelen om de nodige waarde aan de markt te leveren?

Niet elk idee is levensvatbaar Niet echt nuttig – geen waarde te identificeren Niet realiseerbaar in praktijk Teveel kosten, te weinig prijspotentieel, te lang of gecompliceerd proces, …. Sociale beperkingen Vb. electric shock dog collar, kid chip, …. Er is geen lonende markt voor Mensen willen wel hebben maar niet voor betalen..

Niet elk briljant idee brengt geld op Voorbeeld: Sharp microwave in Europa VHS/Betamax E-books: iBooks, Kindle, pdf, ….. Microsoft – Apple – Linux - … IE – Chrome – Firefox – Safari – iCab - .. iPhone – Blackberry – Nokia - ….

2 kernvragen bij lancering “Technische” waardecreatie Hebben we een technologie of wetenschappelijk idee waarmee we waarde voor de klant creëren? Waarde-”oogst” Kunnen we die waarde omzetten in economische waarde? Hoe lang en aan welke kost kunnen we dat doen in het licht van huidige en toekomstige concurrentie?

Wat is een “business model”? = beschrijving/visualisatie van de manier waarop je geld gaat verdienen aan je idee, je “business”. = de manier waarop jij je idee, je “uitvinding”, je technische voorsprong, je deskundigheid, … gaat omzetten naar geld … of een andere “economische waarde”.

Business model = de “vertaling” De Techniekers R&D Productie Inkoop …. Input gegeven: feasability performance ISO Business Model markt kwalificatie potentieel value proposition value chain kosten en baten value network concurrentiestrategie De Bonentellers Management Boekhouding Financiën Aandeelhouders …. Output gevraagd waarde prijs marge

Creëren van waarde Wat is je value proposition? Technologie / productie Product/ oplossing De Markt Wat is je value proposition? Wat doet dit idee concreet voor welke groep klanten? “Value” maak je via attributen en attributie AAN JE PRODUCT (heeft niets te zien met technologie!)

1 techniek = vele producten De regel is NOOIT “1 techniek, 1 gebruik” De oefening is dus Welke toepassingen/gebruiken? Wat is beste haalbaar, kopieerbaar, updatebaar, ….? Technologie: e-Ink Digital signage: vb. berichtenborden op luchthavens Product: eNews Product: eBooks Product: Signage

Waarde “oogsten” gaat niet vanzelf Kernidee: “tussen oogsten en zaaien zitten droogte en kraaien” “Zaken doen” is een boerenstiel: Markten en marktomgevingen veranderen: je neemt maatregelen vooraf, Je past jezelf aan als de tijd daar is, Je redt als er nog iets te redden valt OF je houdt niks over Overal en altijd zijn er concurrenten Je “spuit” , je plaatst netten, je jaagt ze weg als ze komen, … … en soms moet je opgeven en van gewas veranderen Boerenverstand heet “plannen”

4 ankers voor starters Intellectueel eigendom Geheimhouding Snelheid Controleer en bewaak de kennis die aan de basis van je innovatie ligt Geheimhouding Zorg dat niemand anders weet hoe je dit moet doen Snelheid Schiet voorbij de huidige concurrentie .. en zorg dat je hen voor blijft Klik je klanten vast Maak het duur en/of risicovol om van jouw product naar een concurrent over te schakelen .. of zorg ervoor dat je de standaard in je segment wordt.

Waarde “maken” en “leveren” Je kan in elke stap in de Value Chain waarde maken én leveren naar bepaalde klanten. Dat is vaak gemakkelijker met diensten dan met producten MAAR het kan perfect met beide Let op: er is altijd interactie met “concurrentieel voordeel” en “trajectbescherming”

Voorbeeld

Samenvattend: de vragen zijn Heeft dit idee economische waarde? Wat is de value proposition? Wat is het marktsegment? Waar ligt ons concurrentieel voordeel? Kunnen we die waarde ook oogsten? Kunnen we ons concurrentieel voordeel beschermen? Waar in de waardeketen focussen we – waar maken en leveren we onze “waarde”?

Aanbevolen studiemateriaal BBC – Dragon’s den – ALLE afleveringen Te verkrijgen bij BBC, op iPlayer en Youtube http://www.youtube.com/watch?v=hXO4Ki8qsvk http://www.youtube.com/watch?v=_QvguJJNilA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=-WzKghHe9zk&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=oIPFrZY--30&feature=related Van innovatie naar product http://www.consumerpsychologist.com/cb_Diffusion_of_Innovation.html http://www.innovation-creativity.com/types-of-innovation.html http://www.slideshare.net/arikjohnson/intelligencedriven-innovation-product- development-an-exercisedriven-interactive-workshop