Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Vraag en aanbod.
niets is zeker, dát is zeker!
Vandaag.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Retail Marketing Services
Budgetlijn de verschillende combinaties van twee bestedingsmogelijkheden bij een bepaald budget.
Rekenen Cito M5 oefenen.
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Margin Call - Introductie Floris Heukelom
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Marktvormen Economie.
Overheidsinterventie 2
Omzet.
Oplossingsstrategieën
Winstmaximalisatie monopolist
© 2011 Graydon Nederland.
Hoe komen producten tot stand?
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Productiefactor Arbeid
een onbetaalde rekening?
Kosten produceren - vervolg
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Goedemiddag H3b.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Overheidsinterventie 1
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Overheidsinterventie 3
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welvaartsverlies bij subsidie
Uitleg Russisch delen.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Hoofdstuk 6 Grafieken en formules
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt

Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Vandaag.
Hoofdstuk 5.
Economie Vwo Mobiliteit.
Het geheel van vraag en aanbod
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Lesbrief Europa. Hoofdstuk 1: waar produceren Oorzaken internationale handel – Natuurlijke omstandigheden – Infrastructuur – Loonkosten/product M.b.v.
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Lesbrief Markt & Overheid
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Lesbrief Vervoer H 4.
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Welkom VWO 5..
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Overheidsinterventie
Subsidie bij volkomen concurrentie
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Het verschil tussen de marktprijs en de maximale betalingsbereidheid
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie

Begrippen - consumenten Betalingsbereidheid = de prijs die de consument maximaal bereid is te betalen Ik wil maximaal € 700,- betalen voor een computer Consumentensurplus = het bedrag dat de consument minder betaalt dan hij maximaal bereid is om te betalen Als ik een computer kan kopen voor € 500,- heb ik een consumentensurplus van € 200,-

C Consumentensurplus Qv = -5P + 50 Prijs = 5 Arceer het consumentensurplus Bereken de omvang van het consumentensurplus 10 Qv prijs 8 C 6 prijs 4 2 10 20 30 40 50 ½ × basis × hoogte ½ × 25.000 × € 5 = € 62.500 hoeveelheid × 1.000

C Verwerkingsopgave Teken: Teken: Prijs = 25 Qv = -2P + 100 Teken: Prijs = 25 Arceer het consumentensurplus Bereken de omvang van het consumentensurplus 50 Qv prijs 40 C 30 prijs 20 10 20 40 60 80 100 ½ × basis × hoogte ½ × 50.000 × € 25 = € 625.000 hoeveelheid × 1.000

Begrippen - producenten Leveringsbereidheid = de prijs die de producent minimaal wil ontvangen voordat hij bereid is te leveren Voor minder dan € 300,- kan ik geen computer op de markt brengen Producentensurplus = het bedrag dat de producent méér ontvangt dan zijn leveringsbereidheid Als ik een computer kan verkopen voor € 500,- heb ik een producentensurplus van € 200,-

Producentensurplus 50 Gegeven een bepaalde aanbodlijn en een bepaalde prijs: Arceer het producentensurplus Bereken de omvang van het producentensurplus prijs Qa 40 prijs 30 P 20 ½ × basis × hoogte ½ × 50.000 × € 20 = € 500.000 10 20 40 60 80 100 hoeveelheid × 1.000

C P Verwerkingsopgave Arceer het consumenten- en producentensurplus Teken: Qv = -4P + 100 Teken: Qa = 5P - 25 Arceer het consumenten- en producentensurplus Bereken de omvang van resp. het consumenten- en producentensurplus 25 Qv prijs Qa 20 C 15 Prijs 13,89 P 10 5 ½ × basis × hoogte ½ × 40.000 × € 11,11 = € 222.200 20 40 60 80 100 hoeveelheid × 1.000 ½ × basis × hoogte ½ × 40.000 × € 8,89 = € 177.800

Pareto-optimaal Pareto-optimaal: de som van consumenten- en producentensuplus is maximaal D.w.z. dat niemand zijn positie kan verbeteren zonder dat dit ten koste gaat van de ander. Bij perfect werkende markten is de uitkomst pareto-efficiënt. Een hogere prijs…. gaat ten koste van het totale surplus (evenals een lagere prijs)

Wanneer een uitkomst Pareto-efficiënt is, vereist dat perfect werkende markten (en die zijn er niet/nauwelijks) wil dat niet zeggen dat het ‘rechtvaardig’ is wordt er geen rekening gehouden met externe effecten komen geen collectieve goederen tot stand Er zijn dus situaties waarbij je bewust níet streeft naar een Pareto-efficiënte uitkomst.

Monopolist - Volkomen Concurrentie Onvoldoende concurrentie op een markt leidt tot verlies aan welvaart, omdat het niet Pareto-efficiënt is. We laten e.e.a. zien door de situatie van een monopolist (zie afbeelding) te vergelijken met volkomen concurrentie onder dezelfde voorwaarden: GO = Qv en MK = Qa

Surplussen bij een monopolist 300 euro’s MK 250 C prijs =200 200 P1 150 100 P2 50 GO MO 100 200 300 400 500 600 hoeveelheid

Surplussen bij Volkomen Conc. 300 euro’s Qa 250 C 200 prijs =150 150 P 100 50 Qv 100 200 300 400 500 600 MO hoeveelheid

Vergelijking Monopolie - VC Volkomen concurrentie Monopolist hoeveelheid euro’s 50 150 prijs =200 250 100 200 300 400 500 600 GO MO MK P1 C P2 WV Welvaartsverlies: uitkomst monopolie niet Pareto-optimaal Monopolie

Praktijk Onvolkomen concurrentie vergroot dus het producentensurplus: logisch dat bedrijven hier naar streven Onvolkomen concurrentie gaat ten koste van het consumentensurplus en de totale welvaart: logisch dat overheden concurrentie proberen te bevorderen: mededingingsautoriteiten (NMa) speciale commissaris EU