Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Vraagsturing en marktwerking
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Visie Mensontwikkeling WSD
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Opbrengstgericht werken
Facility management en inkoop
strategie als een proces
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Ondernemen(d) in het onderwijs
Business Marketing Management
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Onthaal en service.
Producten & Werkprocessen
Strategie en positionering
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Het nut van Business Planning
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Het Rijk van Koning Klant
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
50.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Samenwerking waterbeheerders
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Gepresenteerd door [Naam]
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist Teambijeenkomst Dienst Ambulante Begeleiding PO 4 30 mei 2011

Ontwikkelingen in onze markt Concurrentie en prijsdruk De vragen van klanten veranderen Traditionele monopolies vervagen Klanten worden kritischer bij inkoop van diensten De arbeidsmarkt wordt flexibeler

Marketing Wie Waarom Wat Waar Marketing mix Wanneer Hoe Hoeveel

Waar draait het om? Actor Klant

Vitale processen Leren Communiceren Transformeren

Marketing/Dienstverlening Waarde definiëren: Vaststellen welke behoefte het samenwerkingsverband/de school heeft Waarde ontwikkelen: Keuze van marketing mix en te ondernemen activiteiten om de klant optimaal te kunnen bedienen Waarde leveren: Uitvoeren van activiteiten waardoor wordt voldaan aan de behoefte van de klant met bereiken van eigen organisatiedoelen

Cruciale vraag is Win (st) Win(st) Welke bijdrage leveren wij aan de service van het samenwerkingsverband/ school richting diens scholen/leerlingen?

Concurrentiepositie Het vermogen om tegen een zelfde prijs meer waarde te leveren dan concurrenten en toch voldoende winstgevend te zijn Continue verbeteren

Onderscheidende competenties Datgene wat we als dienstverlenende organisatie beter doen dan onze concurrenten en waar onze klanten waarde aan toekennen

Onderscheidende competenties Drie richtingen: Anders dan andere “waardetoevoegers” Anders dan we zelf tot dusver waren Anders dan de klant het traditioneel verwacht

Het ene samenwerkingsverband is de andere niet en de ene school is de andere niet

Bieden en vragen Wat wij bieden K Wat de klant vraagt Wat de klant biedt P Wat wij vragen

Quote: Als de school de waarde van jouw voorstel niet herkent, kan hij het alleen over de prijs hebben!

In dienstverlenende organisaties zijn 3 typen dienstverlening te onderscheiden Behoefte of vraag van de SVB/school Aanbod of vraag van de dienstverlener Strategisch advies Complexe en unieke opgave die cruciaal is voor het huidige of toekomstige functione-ren vd. schoolorganisatie Direct op de specifieke situatie van een organisatie gerichte creatieve en innovatieve inbreng van expertise waarbij professional en klant samenwerken aan op maat dienstverlening Oplossin-gen Vraag naar goed gedefinieerde expertise, aanpak of werkzaamheden die een schoolorganisatie niet in huis heeft Gestandaardiseerde dienst die in beperkte mate op de specifieke wensen en situatie van de klant worden toegesneden, waarbij inzet van professionals, vaak gecom-bineerd met het gebruik van specifieke werkwijzen of hulpmiddelen tot de gevraagde oplossingen leidt Capaciteit Tijdelijke behoefte/ tekort aan specifieke kennis/competenties op bep. toepassingsgebied Voor kortere of langere duur beschikbaar stellen van (een team van) geselecteerde en goed toegeruste professionals die werken onder leiding van de klant

In dienstverlenende organisaties zijn 3 typen dienstverlening te onderscheiden Positionering Professionals Strategisch advies Focus op strategische vraagstukken Hoge marges en niche- markt Klanten met specifieke strategische vraagstukken Relatief veel senior professionals Ontwikkeling van innovatie en ondernemerschap Gericht op maximaal aanboren van denkkracht Oplossin-gen Focus op standaard- oplossingen Gemiddelde marges en brede markt Klanten in specifieke markten Mix van senior professionals en junior professionals Ontwikkeling gericht op methoden en branchekennis Gericht op beheersen van dienstverlenings- proces Capaciteit Focus op leveren van operationele ondersteuning Lage marges en volumemarkt Klanten die servicing’kopen Relatief ‘veel’ juniors en ‘mediors’ Ontwikkeling vooral vakgericht Gericht op capaciteitsmanagement

De 7 kenmerken van de professionele dienstverlener van de toekomst Unieke reputatie in de markt Partnerships met strategische klanten Differentiatie tussen klantgroepen Klantorientatie op alle niveaus Continue vraaggestuurde innovatie van dienstverlening Moderne technologie (digitalisering) als ‘driver’ Netwerkorganisatie

Kennis of service? Kennisorganisatie Intern Kennis in product/dienst Kostenpost Serviceorganisatie Extern Kennis in de klant Investering

Service systeem Concept Markt-segment Cultuur en filosofie Levering Imago

Wachten tot 2013 na de ontmanteling of nu al aan de gang? Het je bewust zijn dat onze dienstverlening en klantgerichtheid onder het vergrootglas liggen Daag jezelf en je collega’s uit op de volgende aspecten : 1. Het verschil maak je door oprechte persoonlijke interesse en voorbereiding van gesprekken met scholen (schatkistvragen stellen) 2. Meer willen weten van betrokkenen bij het beslistrajecten en vooral de belangrijkste rol daarin (I/B) 3. Bewuster offertes gaan maken (conceptadvies) 4. Samenwerking in het team 5. De volledigheid van informatie over onze klant en potentiele klanten verbeteren Vraaggericht ontwikkelen van dienstverlening