GfK Supermarktkengetallen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)
Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16) Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16). Supermarktomzet groeit met 2.6 % in Juni. Concurrentiedruk van Action neemt fors toe. In juni 2011 is de supermarktomzet met 2.6% naar € 3,18 miljard (2010; € 3,10) gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal winkelbezoeken lag iets lager (-0.3) maar de omzet per kassabon steeg met 2.9 %van €22.11 (juni 2010) naar €22.76 (juni 2011) In het eerste half jaar van 2011 is de supermarktomzet met 2 % gegroeid van €15.6 miljard (2010) naar €15.9 miljard (2011). Voor het totale jaar 2011 wordt een omzetgroei van 2.5 % verwacht ( €32.2 miljard). Mede door de stijging van de prijzen zal de omzet per kassabon in het 2e halfjaar 2011 verder stijgen. Het consumentenvertrouwen is in juli verder gezakt naar -16. Vooral het vertrouwen in de economie (mn naar de toekomst) neemt in juli sterk af.
Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16) Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16). Supermarktomzet groeit met 2.6 % in Juni. Concurrentiedruk van Action neemt sterk toe. De supermarkten en drogisten in Nederland ondervinden steeds meer concurrentie van de Action(“winkel van Sinkel”). Action heeft inmiddels 256 winkel in Nederland en opent jaarlijks 20 - 25 nieuwe winkels. Door de uitbreiding van het assortiment, waarvan 65 % variabel is, worden de winkels steeds groter. Bijna 1 op de 3 (31.2%) van de Nederlandse huishoudens heeft het afgelopen jaar bij Action iets uit het supermarktassortiment gekocht en gemiddeld bezochten ze de Action 6.3x . Per bezoek werd er €9.42 uitgegeven aan het supermarktassortiment. Op jaarbasis behaalt Action €137 miljoen uit het supermarktassortiment. Ten opzichte van 2006 is dit een stijging van 170 %. In 4½ jaar steeg de Action- supermarktomzet van 51 miljoen naar 137 miljoen. In textiel (met namen beenmode, ondermode en bovenmode) is de positie van Action nog sterker. Maar ook in de huishoudelijke artikelen en speelgoed wordt de positie van Action steeds sterker
Action behaalt naar verhouding veel omzet bij Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16). Supermarktomzet groeit met 2.6 % in Juni. Concurrentiedruk van Action neemt sterk toe. Action behaalt naar verhouding veel omzet bij Gezinnen en gepensioneerden met een beperkt inkomen. Buiten de Randstad Kleine gemeenten. Lager opleidingsniveau. Vooral de klanten van de Discounters Aldi en Lidl komen vaak bij Action. Binnen de supermarkten ondervindt “streekgenoot” Deen de meeste concurrentie terwijl bij de drogisten de DA de meeste klanten naar de Action ziet gaan.
Het consumentenvertrouwen is in juli verder gezakt naar -16 Het consumentenvertrouwen is in juli verder gezakt naar -16. Vooral het vertrouwen in de economie (mn naar de toekomst) neemt in juli sterk af.
GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2010 - 2011 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 7
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2010-2011
GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010
GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010
Action: kengetallen, assortiment en profiel “Winkel van Sinkel”
Action Hoofdkantoor in Zwaag / Nieuw distributiecentrum in Zwaag (West-Friesland) 256 winkels in Nederland, België en Duitsland(in Duitsland sinds 1993 operationeel) Assortiment voor 35% vast, 65% variabel; geen boodschappenlijstje, met uitzondering van drogmetica/schoonmaakmiddelen. “Schatkamer met onverwachte prullaria voor verbazend lage prijzen” Assortiment breed en ondiep: Speelgoed Schrijfwaren Huishoudelijke artikelen Doe-het-zelf artikelen Tuinartikelen/tuingereedschap Decoratie Cosmetica Glaswerk Porselein en aardewerk Textiel Seizoensartikelen
MAT= Moving Annual Total (Schuivend jaargemiddelde) Ontwikkeling Action: forse stijging klanten die bij Action “het supermarktassortiment” koopt.Op jaarbasis komt bijna 1 op de 3 huishoudens 6,3 x bij Action en besteed per bezoek € 9.42 MAT= Moving Annual Total (Schuivend jaargemiddelde)
Bijna 70% van de omzet van Action bestaat uit non-food en persoonlijke verzorging binnen het supermarktassortiment. * o.a. Vuilniszakken/boterhamzakjes/ pennen/blocs/sponzen/schuurdoekjes NB: basis bestedingen, MAT Q1 2011
>> GfK Life Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,-
NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Veel omzet Action afkomstig van HH met beperkt inkomen.(gezinnen en gepensioneerden) Relatief gezien ook veel omzet van jonge alleenstaanden. Index t.o.v. totaal Nl: % kopende huishoudens 86 117 84 93 98 115 56 150 NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen
>> Districten << District I 3 Grote steden Huishoudensverdeling binnen Nederland District III Noord District I 3 Grote steden District II West District IV Oost District V Zuid
NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Relatief veel omzet van Action in het Noorden en Midden en Zuiden van Nederland. De Randstad blijft achter qua omzet. Index t.o.v. totaal Nl: % kopende huishoudens 115 127 161 80 42 NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen
NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Relatief weinig omzet van Action in grote steden. Action sterk in kleine gemeenten. Index t.o.v. totaal Nl: % kopende huishoudens 74 106 112 126 NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen
NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Relatief veel omzet bij Action door lager opgeleiden (opleiding van degene in het hh die verantwoordelijk is voor de boodschappen). Index t.o.v. totaal Nl: % kopende huishoudens 72 106 135 NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen
Niet alleen komen er meer Aldi/Lidl klanten bij Action, ook komen zij vaker dan gemiddeld. N.B.: MAT Q1 2011
All in the family? Hoogste duplicatie en bezoekfrequentie bij de Deen klanten voor Action. N.B.: MAT Q1 2011
Drogisten; Ook DA klanten komen regelmatig bij Action over de vloer. N.B.: MAT Q1 2011