Canon Van revolutionair naar reactionair. Hoofdpunten Revolutionair tot 2005 –Marktleider digitale spiegelreflex (DSLR) –De modellen die hun daar brachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over jongeren gesproken 10 maart 2005, Martiniplaza Groningen
Advertisements

H3 Wat doe je met je geld Onderscheid tussen verschillende soorten uitgaven, om een goede begroting te kunnen maken Verschillende vormen van sparen en.
Spoedcursus Fotografie
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Door: Ruud van den Nieuwenhof Accountmanager 365 BV Datum: 13/3/2012
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
Hoofdstuk 3: Wat doe je met je geld?
VEILIGE MOBILITEIT: THE GOOD, THE BAD & THE UGLY BRON: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Nieuws, activiteiten en meer. Wat is •Dorpsportaal •Informatie •Nieuws •Reportages •Aankondigingen •Dorpsagenda •Vermaak •Vereniging!
Bio-brandstoffen.
Presentatie 19e monitor , ir. Hans Broeken Ontwikkelingen op de woningmarkt bezien vanuit het gezichtspunt van de overheden en marktpartijen.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS
ZWART Samenwerkings-Ontwikkeling WIT Leren en ontwikkelen ‘in het zwart’ Gebaseerd op ervaringen in Zambia, Centraal Afrika.
DSLR camera Digital Single Lens Reflex camera. Digital Single Lens Reflex camera.
Weblogs en journalistiek TUE 15 feb 2006 Over webloggers en journalisten: ‘Those People in Pajamas’ of de toekomst van de journalistiek? Martijn de Waal.
Bodemdaling NW Friesland
Sociaal werk in de overgang naar zorgzame samenleving
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
PCP en PTLD epidemie Clincal audit avant la lettre
REKENEN.
Autonome voertuigen Genieten van een file?.
Wat? Voertuig Zonder menselijke ingreep Vooral in de industrie.
1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar Eenvoudige wiskundige uitdrukkingen.
Informatica & Cyber Security Erik Poll
Van Gulden naar EUR…!! Ik vond een prijslijst van 2000 en vergeleek……..
Dpb economie brugge 5 feb 2003 dia 2. Kapitaal Post Gebouwen Machines Rol. Mat. Bank Kas Lening dpb economie brugge 5 feb 2003 dia 3.
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
VWO 5: Modellen Hoofdstuk 2: Hoofdstromingen van crisistheorieen
CAT: Phystrac bij CTS Julie Staals Sept 2007.
Cel administratieve boetes Activiteitenverslag 2006 Administratieve boetes.
G.J. Den Heeten Mireille Broeders Landelijk Referentie Centrum voor het Bevolkingsonderzoek op Borstkanker LRCB/UMC Nijmegen Screeningsleeftijd en het.
Foto’s verkleinen woensdag 25 januari Foto’s verkleinen Foto’s zijn te verkleinen door middel van: resolutie aanpassen bijsnijden/uitknippen.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS of
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
Solar Influences Data analysis Center / Royal Observatory Belgium Een korte geschiedenis De zonnetelescopen die zich bevinden op het domein.
Sterrenkunde en computers? Rogier van het Schip. Kan dat dan? Desktop Universe, TheSky, The Guide, Starry Night Enthusiast, Starry Night Pro, Redshift.
Zwarte gaten Fairouz, Maxime, Maurits en Paul.
© 2006 RR Presenteert………….. Team: McLaren Naam: Kimi Raikkonen Geslacht: Man Geb. dat.: 17 oktober 1979 Geboren in: Espoo (Finland) Nationaliteit: Fin.
D’n Gouwe Straolpiep D’n Gouwe Straolpiep Vorige winnaars 2001 Harry Caris 2002 Frans Jassen 2003 Dion Jeacqx 2004 Maurice Meisters 2005 Marcel Houben.
Gouwe stroalpiep 2008 Huishoudelijke mededeling: Gebruik van het toilet 50 Euro cent.
WELKOM. Alternatieve Geuren DROM in M ü nchen.
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Pluto dwergplaneet.
Young meet the Elders Tammo Oegema 13 november 2013 YME 13nov14.
Objectieven en hun werking
Ontstaan en doel  is een vereniging ontstaan op initiatief van directies zelf (1985)  op basis van spontane aansluiting  werkend met een open stuurgroep.
Nieuwjaarsevenement MVO ‘Van ambitie naar impact’ 20 januari 2015
Een veilige en gezonde toekomst? Epidemiologische studies naar de gezondheid van asielzoekers en vluchtelingen in Nederland Simone Goosen GGD GHOR Nederland.
Marc Swaenen Revenue model OZ Minerals. Company history  : Merger van Oxiana Ltd en Zinifex Ltd  Joint Venture met Drake Resources : project.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Muziek in de tweede helft van de 20 ste eeuw. Wat gaan we doen? Huiswerk innemen Filmfragmenten bekijken Uitleg opdracht Aan opdracht werken.
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
Camera Raw. Wat is Raw Een opname formaat in de camera Keuze tussen jpg of raw.
Vormgeving.
‘Summerpromo’ Cashback Canon
Transcript van de presentatie:

Canon Van revolutionair naar reactionair

Hoofdpunten Revolutionair tot 2005 –Marktleider digitale spiegelreflex (DSLR) –De modellen die hun daar brachten Reactionair na 2005 –Technologische ontwikkelingen –Productcyclus

Marktleider DSLR Onbetwiste globale marktleider DSLR verkoop –2004: 62,8% 2004 – 2005: toename DSLR productie bij concurrentie: Konica Minolta 7D, Nikon D50. –2005: 49,5% –2006: 46,7% –2007: 48,7% Bronnen:

Marktleider DSLR Witte lens = Canon Functionaliteit en / of slimme marketingtruc?

Revolutionair Revolutie “plotselinge radicale omslag of verandering” Marktleider door revolutie.

Revolutionaire modellen EOS 300D Amateur Augustus 2003 Revolutie: –Eerste DSLR prijs <€1000 –Eerste DSLR Gericht op amateur\ –DSLR verkoop tov vorig jaar >250% EOS 20D Semi Prof Augustus 2004 Revolutie: -Hoogste resolutie semi prof sinds meer professionele aspecten dan voorganger EOS 1D mkII Professional Januari 2004 Revolutie: - Eerste Prof DSLR voor sportfotograaf met 8bps en 8 MP sensor EOS 5D Professional Augustus 2005 Revolutie: - Eerste volbeeld sensor camera voor <€ compacte behuizing

Kannibalisme “ als de introductie van een nieuw product de omzet van andere producten van dezelfde organisatie gaat aantasten. “ Bron:

Kannibalisme EOS 10D Februari 2003 € 1500 EOS 300D Augustus 2003 € D technologie gebaseerd op 10D technologie. Grootste verschillen: - 300D minder robuust D kan nieuwer systeem lenzen aan. Voor 90% dezelfde camera. Prijsverschil: 60%!

Kannibalisme EOS 10D Februari 2003 €1500 EOS 300D Augustus 2003 €900 Canon’s strategie tegen kannibalisme: Bestaande functies achteraf verwijderen. (Bron: - Aanpasbare flitssterkte = uit - Lichtgevoeligheid sensor beperken van ISO 3200 naar ISO Automatisch scherpstellen op bewegende objecten = uit. Marketing standpunt: Begrijpelijk Technologisch en consument standpunt: Onbegrijpelijk

Stelling Als marktleider met te weinig concurrentie en vrees voor kannibalisme, is Canon van een consumentgericht, revolutionair bedrijf, veranderd in een winstgericht, reactionair bedrijf.

Stelling Canon Consument gericht en revolutionair  Marktleider met grote productielijn Vrees voor kannibalisme en te weinig concurrentie  Reactionair en winstgericht.

Reactionair Reactie “in het algemeen, een handeling (actie) die volgt op een andere handeling…” Niet reactionair: Google. Apple. Reactionair: Microsoft X-Box.

Canon is reactionair Afstemming op de concurrent: –Productcyclus afgestemd op concurrentie –Productontwikkeling afgestemd op concurrentie

XXD Productcyclus Semi-professionele markt 10D : februari 2003 –Nikon concurreert met succesvolle D70 »anderhalf jaar later  20D: augustus 2004: significante upgrade –Geen directe concurrentie in de semi pro markt »anderhalf jaar later  30D: februari 2006 minimale upgrade In 3 jaar één upgrade in de semi-professionele markt. Opvallend: Canon lanceert in de amateur markt wel de 400D met nieuwe technologie (sensor reiniging, sensor).

XXD Productcyclus Semi-professionele markt : Nikon lanceert 2 concurrerende modellen (D200, D80) anderhalf jaar later na 30D  40D: augustus significante upgrade –Nikon lanceert concurrerend, beter model (D300). 1 jaar later  Onderbreking normale productcyclus 50D: augustus 2008 – significante upgrade “Recent history has seen Canon release new models every 18 months-or-so but it's been a busy year with newcomers such as the Nikon D300 getting a lot of attention in the 40D's keen amateur/professional segment “ Bron:

5D ontwikkeling volbeeld prof camera <€2500 5D: augustus 2005 –Tot 2008 Geen directe concurrentie in dit segment! –Na anderhalf jaar geen nieuw model in februari 2007 = Onderbreking normale productcyclus –Nikon lanceert concurrerend model in september D mkII: september 2008

Niet meer revolutionair Voorbeelden revolutionaire ontwikkelingen: –Hogere lichtgevoeligheid sensor –Hoger dynamisch bereik sensor –Eye controlled autofocus –Compactere DSLR zonder spiegel –Beeldstabilisatie bij sensor en lens

Niet meer revolutionair Ontwikkelingen niet meer revolutionair Sensor 5D: 21 megapixel  –Sony: 24 Megapixel Sensorreiniging  –primeur: Olympus Film op DSLR  –Primeur: Nikon Liveview DSLR  –Primeur: Olympus VGA LCD scherm  –Primeur: Nikon Bruikbare ISO waardes boven 6400  –Primeur: Nikon DSLR gericht op beginnende fotograaf (1000D)  –Primeur: Nikon (Marktleider dit segment!)

Technologie geremd door marketing EXCLUSIVE: Canon engineers held back by marketing department's "megapixel race“ Canon technicus: “We have the technology to blow the competition away by adapting the new 50D sensor tech in a full frame format and just easing off a little on the megapixels.” 50D sensor tech = 15MP  naar volbeeld formaat: 38,4 Megapixels 5D mkII = ‘maar’ 21 Megapixels?

Technologie gestremt door marketing Gebrek aan concurrentie lijdt tot beperking innovatieve technologie: –Geen revolutionaire significante upgrades in nieuwere modellen als concurrentie niet aanwezig is. Vrees voor kannibalisme lijdt tot beperking technologie. Amateur segment: niet activeren van geïntegreerde functies. Professionele segment: Geen volledige weerbestendigheid bij 5 serie zoals 1 serie Bestaande technieken niet automatisch overgebracht in nieuwe modellen: –EOS 400D betere sensor dan 30D –EOS 50D heeft geavanceerder scherpstelmodule dan 5D

Conclusie Canon is niet innovatiegericht, niet consumentgericht. Maar winstgericht. Product development & technologische ontwikkelingen geremd door marketingstrategieën : Vrees voor kannibalisme Absentie van concurrentie