Marktgedrag, strategie en instituties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Marktvormen Economie.
De business discussie: strategie en ICT
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Management & Organisatie
Overheid en allocatietaak
Business Marketing Management
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Economische gedrag van onderneming en instituties
Economische organisatiecultuur
Overheid en stabilisatiezaak
Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
© Pearson Education Benelux, 2003
H 15 Klassieken: macrovraag en -aanbod Nationaal product, trend en schommelingen; Vraag- en aanbodfactoren; Werkloosheid en inflatie.
Economische gedrag van onderneming en instituties
Economische integratie en monetair beleid
Macro-economische betekenis overheid
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
MEI Tsjechië en Slowakije Fonds Dec Detailsamenstelling TSJEC n Min 60% in aandelen uit Tsechische PX of Slovaakse SAX n Max 40% in Middelgrote.
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Economische gedrag van onderneming en instituties
Basisboek Bedrijfseconomie (De Boer, Brouwers)
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Effecten Aandelen Obligaties.
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Marketing Strategie Lukas Vandecruys&Maxim Oeyen.
Ondernemen moet je doen
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bedrijfseconomie voor het besturen van organisaties (Heezen) Hoofdstuk 2 Ondernemingsvormen (rechtsvormen) © 2008 Noordhoff Uitgevers en Economie Leer.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Start Agile werken Programma customer excellence Strategie gericht op innovatie Hoog rendement Winst is stijgende Hierarchische structuur Verouderde infrastructuur.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Welkom VWO 5..
Midden in de wereld:.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Lesbrief Markt & Overheid
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo/vwo 3..
Voorlichting: Management & Organisatie
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktvormen.
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Prijszetter binnen grenzen
WELKOM BIJ BEDRIJFSECONOMIE
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Marktgedrag, strategie en instituties Dr. P. de Vries Institutionele Economie Economische gedrag van onderneming en instituties H8 Marktgedrag, strategie en instituties

H 8 Marktgedrag, strategie en instituties Volkomen concurrentie en marktgedrag; Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag; Onvolkomen concurrentie en instituties, een intermezzo; Bedrijf en institutionele organisatie; Marktpraktijken. Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(1) Volkomen concurrentie en marktgedrag Evenwicht bij volkomen concurrentie (fig. 8.1); MK GTK P P1 MO=MB A rent B P2 MO=MB Q2 Q1 Q Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(1) Volkomen concurrentie en marktgedrag SGR-schema bij volkomen concurrentie (fig. 8.2) Structuur: Veel vragers, veel aanbieders Homogeniteit Vrije toe- en uittreding Geen transportkosten doorzichtigheid Gedrag: hoeveelheidsaanpassingen Resultaat: Winst=0 Pareto-efficiëntie Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag SGR-schema bij onvolkomen concurrentie (fig. 8.3) Structuur: Aantal vragers, aantal aanbieders (beperkt) Heterogeniteit Moeilijkheden bij toe- en uittreding Gedrag: Prijsstrategie Productstrategie Marketing Onderzoek en ontwikkeling Resultaat: Winstgevendheid bedrijfstak Overwinst Dynamische efficiëntie Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag Sectorstrategie; Concurrentiekrachten bedrijfstak (fig. 8.4) Mogelijke toetreders Bedreiging van nieuwe bedrijven Bedrijfsconcurrententen Rivaliteit tussen bestaande bedrijven Onderhandelingspositie van leveranciers Onderhandelingspositie van kopers leveranciers kopers Bedreiging van substituten of diensten substituten Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag Bedrijfsstrategie: Prijsbeleid; Afzetcurve (fig. 8.5). P v v’ v” v v” v’ Q Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(3) Onvolkomen concurrentie en instituties, een intermezzo Instituties dragen bij door: Vermindering informatievraagstuk; Incentieven. Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(4)Bedrijf en institutionele organisatie Q = fR(A, K, T, C) C betreft: ZZP, firma met personeel, maatschap, BV, NV, franchising, staatsbedrijf, non-profit. Institutionele Economie Dr. P. de Vries

(5) Marktpraktijken Marktpraktijken dichten de informatiekloof tussen vragers en aanbieders. Voorbeelden: Uiterste verkoopdatum; Kwaliteitsklassen; Garantie; Investering in reputatie; Uniformen; Erkenning door branche. Institutionele Economie Dr. P. de Vries