Beleidsplan Nieuwe Koers Olympia 2010 Maart 2007
Algemeen Olympia Enquete 2006 Focus beleidsplan Aanpak onderwerpen –Doelstelling –Waar willen we zijn in 2010? –Waar staan we nu? –Plan –Organisatie
Agenda Normen & Waarden Commercie & Projecten Personeel/vrijwilligers Communicatie/Evenementen Voetbal Clubhuis/ Accommodatie Organisatie
Normen en Waarden Visie 2010: Olympia moet een omgeving zijn waar een ieder op een plezierige manier kan sporten, spelen en sociale contacten kan onderhouden. Het moet een veilige plek zijn waar je jezelf thuis voelt. Een plek met een grote sociale controle, waar je kunt ontspannen. Doelstelling: 4 KNVB sterren ‘Plezier en respect in voetbal’
Normen en Waarden Van: Geen actief Normen en waarden beleid Een passief Normen en Waarden statuut Teveel ongeregeldheden als geweld, vandalisme en diefstal. Naar: Een actief Normen en Waarden beleid i.s.m. de KNVB Een gedragscommissie Monitoren/(sociale) controle op goed gedrag Aantal ongeregeldheden nihil
Normen en Waarden Plan 2007: Starten samenwerking met KNVB Opstellen gedragsregels Installeren gedragscommissie Toezien op naleving gedragsregels Vergaren van 2 à 3 sterren Knelpunten: Voldoende capaciteit? Voldoende draagvlak om ons ook daadwerkelijk te gedragen naar de Normen en Waarden? Hebben we de lef om elkaar te corrigeren?
Normen en Waarden Bestuurslid Normen en Waarden Organisatie Normen en Waarden Ondersteunende leden voor controle en scouting (15) Gedragscommissie (5) uitvoerend
Commercie & Projecten Visie 2010: Extra inkomsten voor Olympia genereren uit kostenbesparingen en inkomsten uit projecten. Hiermee kan de gewenste kwaliteitsverbetering op onderdelen accomodatie, voetbal en personeel/vrijwilligers worden gerealiseerd. Doelstelling: verbetering van de jaarlijkse kasstroom met tenminste EUR (ten opzichte van 2005/2006).
Commercie & Projecten Van: sponsoring, reclame en advertenties businessclub/club van 100 betaalde medewerkers Naar: sponsoring, reclame en advertenties businessclub/club van 100 vrijwilligers projecten die geld opleveren + bijdragen aan ‘Olympia-gevoel’ –Sponsorloop Jeugd –Grote Club Actie –Kerstveiling
Commercie & Projecten Plan 2007: Sponsorloop Jeugd (model Unicef) – mei 2007 Grote Club Actie – September 2007 Olympia Kerstveiling (model VVSB, Foreholte) – december 2007 Knelpunten: Organisatie/vrijwilligers Centrale coordinatie/ aansturing jaar 1 opstart; goede draaiboeken
Commercie & Projecten
Personeel & Vrijwilligers Visie 2010: Bij Olympia vinden we het normaal dat we voor elkaar zorgen, we zijn één grote familie. We zijn zowel consument als producent van het kwaliteitsproduct Olympia dat we verdienen. Zowel leden als ouders van jeugdleden werken daar aan mee. Doelstelling: Bereidheid bij alle leden en ouders van de jeugdleden zich in te zetten voor clubtaken.
Personeel & Vrijwilligers Van: Te weinig vrijwilligers Te weinig betrokkenheid Te weinig kwaliteit Betaalde medewerkers Naar: Voldoende vrijwilligers Duidelijke taken en verantwoordelijkheden Meer betrokkenheid Goede coordinatie
Personeel & Vrijwilligers Plan 2007: Persoonlijke benadering Inventarisatie behoeften Database opbouwen Betrokkenheid vergroten Trainen en Coachen Behoeften invullen Samen werken leuk maken Knelpunten: C ommitment Kwaliteit Organisatie / aansturing Scepsis Consequentie: verplichten
Personeel & Vrijwilligers Training en coaching Bestuurslid Personeel & Vrijwilligers Sterke meewerkend voorman (m/v) Organisatie Personeel & Vrijwilligers 8-12 commissieleden
Personeel & Vrijwilligers Pauze Test: invullen vrijwilligersformulier
Communicatie & Evenementen Visie 2010: Bij Olympia is het leuk, omdat wij dat willen. We vragen niet alleen medewerking van de leden en ouders van jeugdleden, maar bieden hen ook iets. We zijn één grote familie en zorgen voor elkaar. Dat is vanzelfsprekend. Wij zijn Olympianen. Doelstelling: Ondersteunen van commissies door o.a. het organiseren van evenementen, ludieke acties en in ere houden van tradities. Versterken en verbreden binding Olympia (in- en extern).
Communicatie & Evenementen Van: Wankele tradities Verbrokkeld gevoel Te weinig structuur –Agenda –Communicatie –Samenhang/binding –Benutten mogelijkheden –Genereren interne en externe binding –Genereren extra inkomsten Naar: Stevige tradities Sterk Rood Zwart gevoel Structurele organisatie –Bijeenkomsten/feesten –Aankleding/sfeer –Ludieke acties –Publicaties/mail –Persoonlijke benadering –Kwaliteit Behoeften invullen –Bestuur –Commissies e.a.
Communicatie & Evenementen Plan 2007: Campagne (Promotie nwe koers) Opstart nieuwe structuur Meer organiseren voor leden, jeugd, ouders van jeugdleden, vrijwilligers, sponsors e.a. In ieder geval (naast voetbalevenementen): 2 themafeesten (april en oktober) Oudejaarsavond (31 mei) Rood Zwarte Heren Diner Bijeenkomsten voor o.a.: speldendragers, oud leden, vrijwilligers, sponsors Jeux des Boules en Darts Kerst-, Oudejaarsborrel en Nieuwjaarsreceptie Knelpunten: Niet voldoende commitment Gebrek aan kwaliteit Niet voldoende animo Verdeeldheid Gebrek aan dynamiek Zie ook vrijwilligersbeleid
Communicatie & Evenementen Commissieleden en nieuwe onderdelen Bestuurslid Communicatie & Evenementen Sterke meewerkend voorman (m/v) Organisatie Evenementen & Communicatie Bar/kantine en Business Unit Olympiaan Website Evenementen commissies Business Club Club van 100
Voetbal Speerpunten: Senioren: randvoorwaarden prestatievoetbal en recreatie- voetbal Kwaliteit jeugdvoetbal –Trainingen/ kwaliteit oefenstof –Scouting –Spelervolgsysteem –Certificering Overall: trainers coordinator
Clubhuis/Accommodatie –Bar: Ondersteuning nodig om zaak goed te laten draaien
Clubhuis/Accommodatie Accommodatie: –Urgent achterstallig onderhoud: pui clubhuis –Overig onderhoud en verbeteringen –Meer geld nodig
Organisatie
Beleidsplan Nieuwe Koers Goedgekeurd door ALV 26 februari Akkoord met aanpak vrijwilligers –Vraag en aanbod bij elkaar brengen –Als dat niet lukt: verplichting tot clubtaken Communicatie leden/ ouders jeugdleden Start invullen bestuurs/commissie posten en werven vrijwilligers; benoeming in mei ALV