Centraal thema Het trainen van motorische eigenschappen bij de jeugd is noodzakelijk om aansluiting te behouden richting HHC1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TRAININGSVOORBEREIDING
Advertisements

Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Oranje Nassau Welkom.
September : Periodiseren
Opzet sprinttrainingen
Hoezo Trainer F en/of E pupillen ?
Voetbal College Leiden
AVO A-Junioren Seizoen
PRESENTATIE JEUGDKADER s.v. DFS
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Workshop Train de Trainer
COACH-AVOND 11 september 2013
23 maart 2011 Presentatie ATC ‘75 Hugo Veenker Haren
Leerplan RKDEO Leerdoelen (leeftijdsafhankelijk)
Krachttraining in de praktijk
OVV Technische lijn Theorie en praktijk. Basistechnieken  Technieken standaard binnen OVV  Onze aandachtspunten op papier en de selectiespelers kunnen.
prestaties, plezier en passie.
Informatieavond Spelleiders
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Club Roeselare Het Leerplan club roeselare
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
2.3 Spieren.
Assistent-scheidsrechter
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Informatie avond VC Sarto en KV Tilburg TILBURG, 28 oktober 2011
Presentatie DETO Medical Plan (1).
Intensieve interval training Kickboksen
Blessurepreventie en revalidatieplan dvc Buiksloot
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Het coachen van voetballen
Het voorbereiden van training(en)
COACH-AVOND 15 september 2014
Jeugdopleiding VV Limmen
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
17 januari 2015 Programma: – uur: Welkom en uitleg praktijkgedeelte – uur: Praktijk: Maurice Voestermans.
Coach de Coach NWC Asten
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
Preventie en trainingsopbouw
Technisch Jeugdcoördinator Ad v.d.Broek
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
I Run To Be … … Fit … fun …Free.
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
Het jeugdvoetballeerproces
1ste jaars E - pupillen Training 1.
1.Verschillende vormen van sport 2.Voor- en nadelen 3.Sporten om gezond te zijn vs. sporten voor je doel.
Pouya Arami, Laura Kelderman & Pim Spaargaren Hogeschool van Amsterdam, juni 2011.
Dr. Sebastian Peters. Sportblessures Nederland (2011, inwoners) letsels medische behandeling 1,3 miljard Waar hebben.
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
1ste jaars E - pupillen Training 4.
Wedstrijd gericht trainen
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Het jeugdvoetballeerproces
Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink.
Het trainen van mensen met een NAH
Motorisch leren bij pupillen
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
training in warmte cabines
Een stevige stam Grondmotorische vaardigheden vormen de basis voor alle sportspecifieke bewegingen. Onder deze vaardigheden verstaan we coördinatie, lenigheid,
Stichting De Betrokken Spartaan
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Intensieve interval Door: David Meijer en Ryanne Tooren
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
Groeigerelateerde blessures
Bij HM Sportmassage ben je in vertrouwde handen!
Sportmedische begeleiding hockey binnen MHCB
Bewegingsvoorkeuren voor hardlopers
Functionele training voor hardlopers
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Transcript van de presentatie:

centraal thema Het trainen van motorische eigenschappen bij de jeugd is noodzakelijk om aansluiting te behouden richting HHC1

Sub-thema’s Warming up en cooling down Voetbalblessures bij kinderen Het trainen van grondmotorische eigenschappen

Warming-up Effecten; Verhogen hartfunctie Verhogen longfunctie Aanpassen zenuwstelsel aan te verwachten arbeid Voorbereiden van spierpeesapparaat Mentale voorbereiding

Loopscholing als warming up Het aanleren van deelbewegingen leidt tot een vloeiender en effectiever bewegingscoördinatief vermogen = vaardigheid/behendigheid/handelings snelheid Loopscholing is het ultieme middel deelbewegingen aan te leren, en over te laten gaan naar de totaalbeweging

Opbouw warming-up Algemeen (loopabc) Stretching; (bereiken maximale bewegingsuitslag en spierspanningopbouw) Sportspecifiek; Stabiliteit/kracht (“FIFA 11 rules”/ core stability) Coördinatie/agility (loopscholing, gebruik van markeringsmaterialen, speedladder, ballen Multi-directionele versnellingsloopjes (slalom/ins en outs)

Stretchen zinvol bij kinderen in de groei Zeker waar; te korte spieren vergroten de kans op spier- en pees blessures Te korte spieren maken coördinatief adequaat bewegen vrijwel onmogelijk

Cooling down “uitloopvormen” op 50% van intensiteit van warming- up (3-5 min) Laatste restjes melkzuur (lactaat)worden door het lichaam verbrand, maar er wordt geen melkzuur meer geproduceerd, zodat de spieren na de training makkelijker en sneller herstellen

Voetbal blessures bij kinderen 1) fracturen (avulsie/ greenstick) meestal conservatief

Voetbal blessures bij kinderen 2) apofysitiden (bot-pees aanhechtingen) Bekken,lies, knie, hiel

Voetbal blessures bij kinderen 2) apofysitiden (bot-pees aanhechtingen) Bekken,lies, knie, hiel

Voetbalblessures bij kinderen 2) apofysitiden (vervolg) Fasciitis plantaris

Voetbal blessures bij kinderen 3) pees/spier verrekking/-scheuring/ -kneuzing/groeipijn (spierverkorting) -shinsplints (= beenvliesontsteking van het onderbeen)

Voetbalblessures bij kinderen ad3) Shinsplints (beenvliesontsteking)

Voetbal blessures bij kinderen 4) kneuzingen/ snijwonden/(sub)luxaties vingers, schouder, knie(schijf)

Geen sportspecifieke aandoeningen; a-septische botnecrosen beenmergontsteking Osteochondritis Dissecans

Het trainen van grondmotorische eigenschappen bij de jeugd 1) coördinatie 2) lenigheid 3) kracht/stabiliteit 4) snelheid 5) uithoudingsvermogen prima trainbaar als onderdeel van w-up Afzonderlijk periodiek meetbaar Verbetering van grondmotoriek betekent een betere voetballer worden

Accenten motorische grondeigenschappen Leeftijdsgroep volgorde van importantie 8 t/m 12 ( E/D) C-L-U-S-K 13 t/m 16 (C/B) U-C-L-S-K 17 t/m 23 (A/beloften) U-K-S-L-C

Meten is weten Test grondmotorische eigenschappen periodiek in het seizoen middels gestandaardiseerde testvormpjes en scorelijsten Zorg dus voor ; fluit, stopwatch, pen en schrijfpapier Vergelijk scores met elkaar en bereken gemiddelden. ‘prikkel jeugdspelers’ op een positieve manier

Wat zijn interessante sites ?? Google; zoektermen; loopscholing, FIFA The prevention programme “The 11” www.loopscholing.nl www.runinfo.nl www.4profs.nl www. boekelsport.nl www.toinevdgoolberg.nl www.knvb.nl www.nocnsf.nl

Leeftijdstypische kenmerken F-pupil t/m A-junior F-pupillen (5-9 jaar):4 tegen 4 -snel afgeleid -niet lang concentreren -te speels om datgene te doen wat ouderen van hen verlangen -individueel gericht (‘kluitjes voetbal’) -weinig gevoel om dingen samen te doen

Leeftijdstypische kenmerken F-pupil t/m A-junior E-pupillen (9-11 jaar):7 tegen 7 -grote speldrang/plezier van het doen -doen graag na (loopscholing en techniektraining goed mogelijk) -leren is herhalen -geven al duidelijk aan wat ze wel/niet leuk vinden -zijn doelgericht/aandacht voor scoren -snappen dat overspelen meer oplevert

Leeftijdstypische kenmerken F-pupil t/m A-junior D-pupillen (11-13 jaar): 11 tegen 11 -groter speelveld, nieuwe spelregel (buitenspel), meer teamspelers, andere taakverdeling (aanval, middenveld, verdediging) -verfijning techniek met de bal en loopscholing continueren en inslijpen -aandacht voor teamorganisatie -bedoelingen aanleren in verschillende linies -aandacht voor kwaliteit positiespel (met en zonder bal) -kunnen het aan in teamverband een doel na te streven

Leeftijdstypische kenmerken F-pupil t/m A-junior C-pupillen (13-15): 11 tegen 11 -(begin van de) pubertijd; verwardheid, onzekerheid,eigen ik ontwikkeling, verzet tegen autoriteit, opstandigheid etc. -waarde van sport is soms makkelijk inwisselbaar (wedstrijdsport of vrijetijdbesteding) -GROEISPURT !! -leert standpunten innemen

Leeftijdstypische kenmerken F-pupil t/m A-junior C-pupillen (13-15): vervolg Ontwikkelingsdoelen: -inzicht ontwikkelen in teamtaken -ontwikkelen basistaken per linie/positie -ontwikkelen van functionele handelingen met de bal -leren accepteren van beslissingen -ALS EEN TEAM SPELEN; ALTIJD MEEDOEN IN AANVALLEN, VERDEDIGEN EN OMSCHAKELEN -INDIVIDUELE ACTIES BLIJVEN ONTWIKKELEN VEEL AANDACHT VOOR POSITIESPEL (VARIATIE)

Leeftijdstypische kenmerken F-pupil t/m A-junior B-JUNIOREN(15-17): Ontwikkelingsdoelen: -inzicht ontwikkelen in teamtaken -ontwikkelen basistaken per linie/positie -ontwikkelen van functionele handelingen met de bal -leren accepteren van beslissingen -ALS EEN TEAM SPELEN; ALTIJD MEEDOEN IN AANVALLEN, VERDEDIGEN EN OMSCHAKELEN -INDIVIDUELE ACTIES BLIJVEN ONTWIKKELEN VEEL AANDACHT VOOR POSITIESPEL (VARIATIE)

Met Dank aan Hilbrand van de Belt, orthopaedisch chirurg, Ropcke Zweers ziekenhuis Piet Kampman, sportrevalidatie therapeut en fysiotherapeut bij De Haere