Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops
Introductie ‘Steeds meer, steeds ernstiger, steeds jonger?’ ‘eenvoudige vragen, moeilijke antwoorden’ ‘geen maat voor het kwaad’ JOP-monitor als zelfrapportage instrument
Officiële statistieken als evidente bron o politie – parket - rechtbank o schrijnend gebrek in België Geregistreerde criminaliteit = werkelijke criminaliteit? o ‘dark-number’ o Veranderingen in ‘criminaliteit’ ruimtelijke relativiteit temporele relativiteit registratieverschillen Meten is weten? Jeugdcriminaliteit in beeld
Self-report studies: van naïviteit tot realiteit Aanvankelijk vertrouwen in mogelijkheid meer realistisch beeld werkelijke delinquentie Belangrijke beperkingen o beperkte lijst van delicten o cognitieve fouten o juridische classificatie versus persoonlijke inschatting Meten is weten? Jeugdcriminaliteit in beeld (2)
Belang en effect van methode o Selectie-effecten Over- versus ondervertegenwoordiging bepaalde groepen o Sociale wenselijkheid gevoel van privacy gevoel van schaamte t.a.v. onderzoeker (on)wenselijkheid van het gedrag in kwestie Resultaten mee beïnvloed door methode Meten is weten? Jeugdcriminaliteit in beeld (3)
Verklaringen delinquent gedrag bij leerlingen secundair onderwijs in Vlaanderen JOP-monitor 3 JOP-schoolmonitor 2013 Sociodemografische kenmerken Geslacht (ref. cat: meisje).079*.106*** Leeftijd ** Beroep vader (ref. cat: white collar) Beroep moeder (ref. cat: white collar) Afkomst (ref. cat: autochtoon) School gerelateerde factoren Tso/bso (ref. cat: aso/kso) * Relatie met leerkrachten *** Spijbelgedrag.257***.288*** Familiale factoren Relatie met vader Opvolging door vader -.117*-.134*** Relatie met moeder Opvolging door moeder -.203***-.190*** Gescheiden ouders (ref. cat: ouders nog samen) Adjusted R²
Conclusie Weg met zelfrapportage onderzoek? o ‘naakte cijfers’ bestaan niet o Nauwe band tussen methode en resultaten o Geen ‘ja’ – ‘neen’ antwoorden mogelijk Groot belang en relevantie blijft o Beperkingen officiële statistieken o Verklaringen voor delinquent gedrag o Constante methode: vergelijkingen mogelijk