Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer
De klant centraal betekent dat u de branche van uw klanten moet kennen om te kunnen adviseren
Bespreek de tussentijdse cijfers met uw klant
Kom niet aan met een opgeleukte kolommenbalans
Uw klant wil plaatjes!
Combineer financiële cijfers met operationele kpi’s
Agenda Introductie Wat is er aan de hand? Stappenplan Actieplan Vervolg
Klantloyaliteit Rendementsdoelstellingen zijn niet meer te behalen via efficiencyslagen binnen uw organisatie. De winst zit aan de voorkant, niet zo zeer in meer maar vooral in betere klanten.
De veranderende klant Klant 3.0 Aanbod ≠ verwachting Kennis over de klant?
Klantwensen en -behoeften Weet u wat de klant van u vindt?
Klantverwachtingen
Stappenplan 1.Strategische keuze 2.Uw klant 3.Welke rapporten? 4.Inrichten proces 5.Nulmeting 6.Kopgroep 7.Meten = weten! 8.Actieplan
Stap 1: Strategische keuzes Een A4 Stappenplan Van traditioneel naar advies Van efficiency en vaktechniek naar omzet en productontwikkeling Algemene MKB accountant of focus Businessmodel?
Commercieel beleid Wat is uw meerwaarde? Doelstellingen Commercieel adviseur / vakinhoudelijke binnendienst Communicatie Producten en prijsstelling
2. Uw klant Welke klanten zijn geschikt voor tussentijdse rapportages? Zoek de ‘juiste’ klanten, welk type klanten en stel vast wie wel en wie niet Uit de praktijk –geen financiële holdings en MKB’ers kleiner dan 5 FTE –maak inzichtelijke welke omzet er nu al bij de klant is en op welke deelgebieden en terreinen er eventueel extra gescoord kan worden –selecteer maximaal # klanten
Welke klanten kent u? Kennen we ze? Bedienen we ze identiek? Middelen zijn beperkt Sommige klanten zijn meer koning…
Klantsegmentatie
3. Welke rapporten? Bepaal welke rapporten – snel en/of gemakkelijk Welke rapporten passen het beste bij de geselecteerde klantengroep? Uit de praktijk –Welke specialisaties heeft u al in huis? –Kies voor eenvoudige rapporten, per kwartaal < 1 uur –Eindbalans direct inlezen als beginbalans
Benchmark jaarlijks en tussentijds Tussentijds: –Kolommenbalans is resultante –Welke factoren bepalen rendement? –Deze factoren periodiek rapporteren Maatwerk o.b.v. standaarden –Branche templates –Goed presentabel voor niet-financiële mensen Suggesties rapporten
4. Inrichten proces Vastleggen activiteiten –Gespreksverslagen Inhoud en de duur van de pilot Budget en niet-facturabele uren!! Kopgroep met enkele geschikte adviseurs Uit de praktijk –Start met 2 kwartalen gratis advies –# uren is realistisch
5. Nulmeting Wat gebeurt er nu bij deze klanten –Nulmeting Uit de praktijk –Leg alle activiteiten vast –Ook wat buiten de pilot valt voor ‘cross selling’ analyse
6. Kopgroep Start met een kopgroep –adviseurs met grote kans op succes Uit de praktijk –Zorg voor afspraken –Zorg verstand van zaken in de branche –Maximaliseer het gesprek => meer uren –Goede communicatie Geen extra kosten voor klant in pilot Na pilot uiteraard wel
7. Meten = weten Meet de resultaten t.o.v. nulmeting Hang eigen slingers op Structureel inbedden van BE adviseren Uit de praktijk –Leer uw adviseurs hoe ze meer bedrijfseconomisch kunnen adviseren –Leer uw adviseurs hoe ze meer uren kunnen verkopen
8. Actieplan Bepaal lijst met klanten per adviseur Bepaal kopgroep Maak afspraken Maak gespreksverslagen Organiseer klantbijeenkomsten Check op klantenlijst adviseur
Visionplanner Gratis begeleiding in project Kom naar de stand voor meer informatie Wij helpen u met het verkrijgen van veel klanten voor tussentijds!!
Meer weten over de onderwerpen van de Accountancynieuwsdag? Kom naar de Accountancynieuws Verdiepingsworkshops op 21 december in Postillion te Bunnik. Kijk op de flyer in uw congrestas of ga naar
Meer rendement uit adviesgesprek Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer