De Praktijk van Social Media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011
7 november 2011SNF JAARDAG Conclusies van vanochtend: Social media geen hype Bereik, impact, interactie Mond tot mond Expert imago Community Klanten worden vrienden Zichtbaarheid en relevantie
7 november 2011SNF JAARDAG Doelstellingen Groei en continuïteit Winst Omzet Klanten Kennis Houding Gedrag
7 november 2011SNF JAARDAG Stap 1. U Identiteit DOELGROEP Relevantie Boodschap CONCURRENTIE Onderscheid
7 november 2011SNF JAARDAG Mission Impossible?
7 november 2011SNF JAARDAG Stoffig merk…
7 november 2011SNF JAARDAG Boodschap Social Marketing Model Leads Prospects Verkoop Klant
7 november 2011SNF JAARDAG Website Ook voor Tablets en Smartphones Social Media Buttons Webshop Blog (Twitterfeed) Youtube Web 2.0
7 november 2011SNF JAARDAG 20119
7 november 2011SNF JAARDAG WAT KUNT U MET..
7 november 2011SNF JAARDAG Van passief naar actief!
7 november 2011SNF JAARDAG Principes van Netwerken Eerst interesse tonen, dan interesse wekken Mond tot mond het meest betrouwbaar Niet acquireren – ambassadeurs creëren Gebruik het multiplier effect Wees eerlijk, transparant en authentiek Wees bewust van de risico’s
7 november 2011SNF JAARDAG Boodschappen Mijlpalen (publicaties, jubilea) Acties, recensies, Awards, PR Aanbod – Vraag – Evenementen Nieuwe reclame, website, company profile Nieuwe partners, medewerkers Nieuwe services, producten / tarieven Cursussen, demo’s, workshops, trips..met hyperlink naar site, Youtube, foto’s, events, overige social media
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG ‘Get in contact’ Doelgroep vinden Luisteren Reageren Zichtbaarheid Direct en via search Netwerk Mond tot Mond Traffic naar website/shop Wat moet je over mij weten.. Wat kan ik leren van..
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG To Do’s Maak een account aan op Twitter.com Zorg voor continuïteit in berichten Vergroot aantal followers Vergroot aantal berichten Vergroot interactie
7 november 2011SNF JAARDAG Volgorde Plaats enkele relevante berichten Kies doelgroep Ga followers van anderen volgen na 2 weken: Herhaal vanaf stap 1.
7 november 2011SNF JAARDAG Creëer followers Volg de ‘Followers’ van doelgroep accounts
7 november 2011SNF JAARDAG Zorg voor follow-up ‘Search’ zelf op trefwoorden…
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG voorbeelden Hema Heineken Ben & Jerry's KLM Safaripark Beekse Bergen Hi Actiecode.nl Pathé Auping Bol.com
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG Maak een profiel en evt. company page 2.Verzamel vrienden / ‘likes’ 3.Creëer community 4.Communiceer acties, aanbiedingen, producten, events naar doelgroep 5.Wissel ervaringen, foto’s, video’s uit 6.Co-creation – Poll’s – Forum 7.Links naar Website en andere social media..
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG Persoonlijk / merk / bedrijfskanaal 2.Wereldwijde exposure 3.Op 1 na grootste zoekmachine 4.Gratis plaatsen van commercials, hoe doe je dat-, bedrijfs- en event video’s, 5.Promoot bedrijf, producten, acties en events 6.Mond tot mond reclame 7.Links van / naar site, andere social media
7 november 2011SNF JAARDAG Eigen kanaal…
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG NL 3.Locatiemarketing 4.Checkins, Mayor, Badges 5.Acties, aanbiedingen, events 6.Links naar Website en social media
7 november 2011SNF JAARDAG Klanten lokken Beloon de burgemeester Geef iets weg Creëer PR Informeer en profileer Creëer ‘To Do’s’ Laat mensen je stad verkennen Belonen met een badge Wees creatief
7 november 2011SNF JAARDAG Voorbeeld
7 november 2011SNF JAARDAG Voorbeeld
7 november 2011SNF JAARDAG Ken je klanten
7 november 2011SNF JAARDAG stappen Maak een persoonlijk profiel aan Zoek op Foursquare of je locatie al bestaat. Zo ja, claim het Zo niet, maak het aan en claim het Plaats informatie, aanbiedingen, specials Connect, Communiceer Creëer mond tot mond reclame Analyseer de resultaten Optimaliseer je aanpak
7 november 2011SNF JAARDAG augustus 2011Vida Mijdrecht38
7 november 2011SNF JAARDAG Streef naar 100% profile completeness Brengt hogere score in zoekresultaten!! Linkedin geeft tips hoe dit te bereiken:
7 november 2011SNF JAARDAG Company Profile! Click hier om producten en services te promoten…
7 november 2011SNF JAARDAG Promoot product of dienst Vraag aanbeveling Deel met connecties Linkedin Direct Ads Voeg nog meer toe
7 november 2011SNF JAARDAG Zoekwoord Locatie: NL Of Amsterdam area Relationship Company Size Number of Followers Fortune Hoe genereert u leads…
7 november 2011SNF JAARDAG Introductie via netwerk Laten introduceren door 1e of 2e lijns connection
7 november 2011SNF JAARDAG Advanced People Search Fotografen Nederland
7 november 2011SNF JAARDAG Save Search
7 november 2011SNF JAARDAG
7 november 2011SNF JAARDAG Discussiegroepen
7 november 2011SNF JAARDAG Belangrijk Zorg voor 100% profiel Company Profile (producten en diensten) Communiceer Company / people search Creëer interactie –Groups, Events Analyseer reacties Krijg recommendations Creëer Traffic naar site en andere social media
7 november 2011SNF JAARDAG Dashboards
7 november 2011SNF JAARDAG Dashboards
7 november 2011SNF JAARDAG Filteren en bijhouden
7 november 2011SNF JAARDAG Wie Wat Waarom Waarmee Hoe Met wie Wanneer Lees, luister, leer Zelf ervaren Maak profielen Ga volgen !!! Bouw netwerk Zoek Plaats berichten Webcare!!! Check berichten Volg resultaten Analyseer statistics Reageer Stuur bij Schaal op Integreer meer Houd focus
7 november 2011SNF JAARDAG Doelstellingen Website # Unieke bezoekers, Page views, herkomst Twitter # Followers, tweets, retweets Facebook # vrienden, likes, berichten Linkedin # connecties, followers comp. profile, recommendations, deelnemers Groups, Events, views slideshare presentations Hyves # vrienden, berichten, foto’s Foursquare # bezoekers, bezoekfrequentie Youtube # views, likes Weblog # bezoekers, reacties, aard van reacties,
7 november 2011SNF JAARDAG