VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Machtige internationale bedrijven
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Planning Budgetten Break-even analyse
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Activity based costing
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Winstmaximalisatie monopolist
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Business Marketing Management
AQUA LION Finance & Business Control
Kostprijsberekening bij KMO
Wie moeten we verzorgen?
1 BEDRIJFSINTERNE PRIJSVERREKENING CENTRALISATIE OF DECENTRALISATIE?
kosten break-even-analyse grafisch
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Prijszetting
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Doelen Soorten vormgeving.
Hoeveelheidsaanpassing II
Goederenverwerking H24 Kwaliteit en kostenbeheersing Manager Handel.
Projectwijzer 1 H3 Kostprijs en kosten Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
H12 Kostencalculaties.
Hoofdstuk 2.
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
MARKETINGMIX.
Budgetteren H3 Verschillenanalyse Filiaalmanager.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Economie H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Manager Handel.
Financiering en inkoop
Verkoopcijfers H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Eerste verkoper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Kostprijs & verkoopprijs
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
3.1 PRODUCTIE.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Welkom VWO 5..
Internationalisering
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Belasting toegevoegde waarde
Goederenstroom en voorraadbeheer
Financiering en inkoop
Financieel 2.
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
De Kostprijs Why Bother?.
Coördineren logistiek proces
Transcript van de presentatie:

VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN DE RELATIE TUSSEN KOSTPRIJS EN VERKOOPPRIJS

HOOFDFACTOREN DIE INVLOED HEBBEN OP DE PRIJSVORMING: AFNEMERS: BEPALEN DE VRAAGCURVE CONCURRENTEN: BEPALEN DE MARKTVORM EN DAARMEE MATE VAN PRIJSBEINVLOEDING KOSTEN: ONDERGRENS PRIJSBEPALING KORTE-TERMIJN PRIJZEN WIJKEN AF VAN DE LANGE TERMIJN PRIJZEN. KORTE TERMIJN PRIJSSTELLING GEKOPPELD AAN DE VARIABELE KOSTEN EN OPPORTU-NITYKOSTEN

LANGE TERMIJN PRIJSSTELLING: VEEL AFNEMERS GEVEN VOORKEUR AAN STABIELE PRIJZEN OVER LANGERE PERIODE MEESTAL GEREGELD IN LANGLOPENDE LEVERINGSOVEREENKOMSTEN LANGE TERMIJN PRIJS GEBASEERD OP INTEGRALE KOSTPRIJSBEREKENING DOORBEREKENING CONSTANTE KOSTEN IN KOSTPRIJS, ALSMEDE KOSTENDOORBEREKE-NING VAN ANDERE AFDELINGEN BEDRIJF EN IN HET VERLEDEN GEMAAKTE KOSTEN (B.V. ONDERZOEK EN ONTWIKKELING)

STREEFPRIJZEN EN TARGET COSTING: STAP 1: BEPALING OP DE LANGE TERMIJN NAGESTREEFDE VERKOOPPRIJS ACHTERHALEN VAN DE WAARDE DIE DE KLANT AAN EEN PRODUCT TOEKENT EN WELKE PRIJS DEZE BEREID IS ERVOOR TE BETALEN STAP 2: BEPALING NAGESTREEFDE BEDRIJFSRESULTAAT PER EENHEID STAP 3:TARGET COST IS HET VERSCHIL TUSSEN 1 EN 2 DEZE METHODE STELT DOELEN VOOR EVENTUELE KOSTENREDUCTIES.

KOSTEN VAN 1. TOEGEVOEGDE EN 2. NIET- TOEGEVOEGDE WAARDE ACTIVITEITEN 1. BV: KOSTEN I.V.M. SNELLERE LEVERTIJD, HOGERE KWALITEIT PRODUCT E.D. 2. BV: SALARISVERHOGING DIRECTIE, KOSTEN VAN DEFECTE PRODUCTEN TERUGDRINGING VAN KOSTENCATEGORIE 2 HOGE PRIORITEIT KOSTENBEHEERSING

KOSTENBUDGETTERING M.B.V. PRODUCT-LEVENSCYLCUS (PLC) OOK WEL VAN DE WIEG TOT HET GRAF! NUT VAN DEZE METHODE: NIET-PRODUCTIEKOSTEN MAKEN VAAK AANZIENLIJK DEEL UIT VAN DE TOTALE KOSTEN, ZOALS R&D EN MILIEUKOSTEN OOK INNAMEKOSTEN AFGEDANKTE PRODUCTEN (NL: VERWIJDERINGSBIJDRAGE) PLC KOSTENANALYSE MAAKT SOMS VERBORGEN KOSTEN ZICHTBAAR

ANDERE FACTOREN DIE EEN ROL SPELEN BIJ PRIJSSTELLING: MOGELIJKHEID VAN PRIJSDIFFERENTIATIE B.V: PIEK- EN DALTARIEVEN; 65+ TARIEVEN PRIJSSTELLING PUBLIEKE VOORZIENINGEN MEESTAL KOSTENDEKKEND (GEZONDHEIDSZORG; OPENBAAR VERVOER) WET- EN REGELGEVING IN EEN LAND INTERNATIONALE HANDEL ZIJN “ROOFPRIJZEN” VERBODEN: D.W.Z. ZULKE LAGE PRIJZEN OM CONCURRENTEN VAN DE MARKT TE DUWEN

ZIJN ER NOG VRAGEN?