Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 2 Kring D 19 juni 2008 Gemeente Bernheze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Bijeenkomst 3 6 september 2006 Zoetermeer Benno Wiendels en Sergio van Keulen.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
De Utrechtse Servicenormen
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 2 Kring C 17 juni 2008 Gemeente Stadskanaal.
1e Bijeenkomst Kring I 14 februari 2008 te Amersfoort Fons Gommers & Martijn Nijhuis.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring G4 12 februari 2009 Amsterdam Arena Laura de Vroom Sergio van Keulen.
© Sergio van Keulen, TNS NIPO Commerce
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring A Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Duiven Hester Tjalma en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst II 19 juni 2007 Cuijk.
Benchmark Dienstverlening Amsterdam Kringbijeenkomst BDA 1 september Oost-Watergraafsmeer Laura de Vroom Ramesh Vanenburg TNS NIPO Commerce.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring D Bijeenkomst III 26 september 2007 Bergen op Zoom.
Benchmark Dienstverlening Rotterdam
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken 2007 In een notendop! Introductie voor nieuwe deelnemers Mirjam Kalverda.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring F Bijeenkomst III 18 september 2007 Groningen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Kringbijeenkomst 2 21 juni 2006 Hilversum Klaartje Gimbrère en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring A 14 februari 2008 te Amersfoort Daniëlle van Voorst van Beest & Ramesh Vanenburg.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Noordwijk.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kring C bijeenkomst 3.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring A Bijeenkomst III 20 september 2007 Stadskanaal.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring C 12 februari 2009 Amsterdam Arena Jan de Kramer & Jorno Groeneveld.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst 3 7 september 2006 Teylingen Benno Wiendels en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring B Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Maassluis Mirjam Kalverda en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring B 14 februari 2008 te Amersfoort Bert Harmsen & Sergio van Keulen.
Meten, vergelijken, & verbeteren Benchmarking Publiekszaken 2010 Introductie voor nieuwe deelnemers De Eenhoorn, Amersfoort 11 februari 2010 Daniëlle van.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Schitterende Organisaties®
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 2 Kring D 19 juni 2008 Gemeente Bernheze

Agenda Ontvangst & Stand van zaken en nieuws van het team Nieuws uit de gemeente Bespreking eerste resultaten Benchmarking Publiekszaken (inzicht in cijfers & verklaringen) Lunch & Rondleiding e doorkijk naar verbeteringen Vervolgafspraken Rondvraag & afsluiting

Nieuws uit het Team BPZ Keurmerk verlening 19 juni Samenwerking CCO Onderzoek Dienstverlening scoort ‘7’ Nieuwe benchmark model Website, nieuwe looks Tevredenheidsonderzoeken Nieuw teamlid

Waar staan we nu? Start + eerste kringbijeenkomst14 februari Start dataverzameling 18 februari Deadline I dataverzameling28 maart Klanttevredenheidsonderzoekenapril/mei Discrepantieanalysebegin april Validatiegesprekken april/mei Deadline II dataverzameling30 mei Kringbijeenkomst 2week 25 & 26 (16-25 juni) Deadline III dataverzameling4 juli Rapportage KTO’sjuli Kringbijeenkomst 3 week 38 & 39 (15-26 sept.) Conceptrapporteind oktober Slotbijeenkomst 20 november

Nieuws uit de gemeenten Intro: Kort gesprek over: - Hoe staat het met de dienstverlening? - Waar loop je warm voor? Twee kringen  in tweetallen tegenover elkaar  gesprek van 2 x 1 minuut  links doorschuiven

Bespreking eerste resultaten Ingevoerde gegevens via de website Het KTO Balie

Benchmarkmodel 2008 Kenmerken v.d. organisatieResultaten (prestaties)Tevredenheid 1. Medewerkers1. Bereikbaarheid1. Klanttevredenheid: balie 2. Financiën2. Toegankelijkheid2. Klanttevredenheid: telefoon 3. Organisatie-inrichting3. Informatievoorziening3. Klanttevredenheid: website 4. Processen en systemen4. Wachttijden4. Medewerkertevredenheid 5. Klantcontacten5. Levertijden 6. Tarieven 7. Bejegening 8. Betrouwbaarheid Achtergrondkenmerken

Ingevoerde gegevens Ingevulde gegevens tot 5 juni 2008 gebruikt Resultaten van de:  Situatie per 1 januari 2008 (standgegevens)  Situatie over geheel 2007 (periodegegevens)  Ingediende beroeps- en bezwaarschriften  2006 Extreem afwijkende cijfers zijn verwijderd Resultaten a.d.h.v. 8 prestatiegebieden:  Bereikbaarheid  Beschikbaarheid  Informatievoorziening  Wachttijden  Levertijden  Tarieven  Bejegening  Betrouwbaarheid

Invulpercentages Goed ingevuld m.u.v. > De levertijden en betrouwbaarheid  Bereikbaarheid (100%)  Beschikbaarheid (90%-100%)  Informatievoorziening (100%)  Wachttijden (90%-100%)  Levertijden (20%-60%)  Tarieven (100%)  Bejegening (90%-100%)  Betrouwbaarheid (20%-60%)

Kring D BEREIKBAARHEID Openingsuren balie op inloop ,6Utrecht (44) - Binnen kantoortijd ,5 Utrecht (40), Veldhoven (40) - Buiten kantoortijd ---43,1 Bernheze (11), Nijkerk (11) % gemeenten op afspraak werkt---70%75% 36% gebruikt afsprakensysteem via internet % klanten dat op afspraak komt--11%13%7,8%Dordrecht, Zwolle (44%) Openingsuren balie afspraak Leeuwarden, Bussum (45) - Binnen kantoortijd ,5 Almelo, Veldhoven, Rijswijk, Haarlem, Leeuwarden, Bussum (40) - Buiten kantoortijd ,1Bernheze (11) Oordeel klant openingstijden6,97,07,3 7,2 Skasterlan, Hof van Twente (8,1) Additionele diensten -Aangifte geboorte via ziekenhuis--- 17% -Automatische insch. universiteit--- 2%Nijmegen, Utrecht -Verstrekking via postkantoor---0% -Thuisbezorging---67%

Kring D Telefonische openingstijden ,3 Stadskanaal, Almere, Zaanstad, Dordrecht, Rotterdam (161) - Binnen kantoortijd ,5 - Buiten kantoortijd ,8 BESCHIKBAARHEID % direct in de frontoffice afgehandeld --47%44%50,5% Leiderdorp (88%), Katwijk (87%) % klanten dat zegt in 1x te zijn geholpen ---61%63,3% Almere, Teylingen, Lansingerland (99%) 1 centraal telefoonnummer --76% 66,7% 14+ netnummer---6%8,3% Den Haag, Assen, Zoetermeer, Arnhem, Landgraaf % direct telefonisch afgehandeld --56%57% Dordrecht (85%), Etten Leur (85%), Tilburg (86%), Zwolle (98%)

Kring D INFORMATIEVOORZIENING Kwaliteitshandvest27%33%37%44%25% 16% inclusief compensatie Ontvangstbevestiging brief/fax (< 3 dgn) 54%77%83%87%91% Ontvangstbevestiging (< 3 dgn) 56%87%92%88%95% Real time info verwachte wachttijd aan de balie ---12%8,33 Hengelo, Sittard-G, Bergen op Zoom, Leiden, Den Haag, Katwijk, Rotterdam, Gulpen-W, Maastricht Real time info wachten aan de telefoon ---3% Tilburg, Haarlem, Hilversum Aanwezigheid ticketsysteem---85%91,7% Aanwezigheid internet transactiezuil ---46%33,3%

Kring D WACHTTIJDEN Wachten aan de balie (< 15 min) 87% 88%87%93,8% Wijk bij Duurstede, Skasterlan, Uitgeest, De Ronde Venen (100%) Oordeel klant over wachttijd7,57,67,77,98,0 Tubbergen (8,7), Lochem (8,60, Moerdijk (8,6) Telefonische wachttijd (< 20 sec) 73%83%77%79% Den Helder, Doetinchem, Etten Leur, Stadskanaal (100%) % voortijdig opgehangen telefoontjes ----Tilburg (30%)

Het KTO balie Voor het vijfde opeenvolgende jaar Dit jaar gelijktijdig in 91 gemeenten uitgevoerd m.b.v. face-to-face interviews door TNS NIPO Veldwerkperiode: 7 t/m 25 april 2008 Bijna gesprekken gevoerd Uitkomsten voor jullie in te zien (alleen intern!)

Resultaten Gemiddeld Totaaloordeel 7,3 7,47,6 Rapportcijfer 1-614%12%11%8%7% Rapportcijfer 747%46%45%34%33% Rapportcijfer %42%45%58%60%

Totaal oordeel kring D

Voldeed bezoek aan de verwachtingen?

Percentage ‘bezoek voldeed aan verwachtingen’ kring D

Totaaloordeel naar gemeentegrootte

De dienstverleningsaspecten

Resultaten personeel

Resultaten tijd, balie & prijs

Oordeel over de prijs kring D

Oordeel wachttijden kring D

Resultaten voortraject

Oordeel bereikbaarheid kring D

Oordeel openingstijden kring D

Prioriteitenmatrix

Bezoek op afspraak

Percentage klanten dat op afspraak kwam kring D

Bezoek op afspraak naar belangrijkste redenen

Beoordeling: wel/niet op afspraak

Totaaloordeel naar reden van bezoek (belangrijkste redenen en enkele uitschieters)

Wachttijd gedaald van 9,1 naar 7,7 minuten

Percentage geholpen binnen 5 minuten kring D

Totaaloordeel (+ oordeel wachttijd) afgezet tegen ervaren wachttijd

Conclusies De waardering van de dienstverlening bij Nederlandse gemeentehuizen is – met een 7,6 – gelijk gebleven. Op aspecten is er bescheiden winst geboekt. De gemiddelde (ervaren) wachttijd bij de balies is gedaald van 9,1 naar 7,7 minuten. Ook de waardering van het dienstverleningsaspect wachttijd is toegenomen (van 7,7 naar 7,9). Het effect van wachttijd op het eindoordeel is nog steeds erg groot. Openingstijden blijken dit jaar meer effect te hebben op eind- oordeel dan vorig jaar. De waardering van de openingstijden is (met een 7,3) relatief laag en gelijk aan vorig jaar. Hier is winst te boeken! Het aandeel dat op afspraak komt is licht (maar significant) gestegen van 11% naar 13%; bezoek op afspraak leidt tot licht hoger totaaloordeel (7,7 vs 7,6) Er is geen lineaire relatie tussen gemeentegrootte en totaaloordeel. Wel: openingstijden worden duidelijk beter gewaardeerd in de grote steden, de wachttijden duidelijk beter in de kleinere gemeenten

KTO resultaten Kring D

Totaaloordeel wijze waarop de beller werd geholpen

Resultaten per Prestatiegebied

Prestatiegebieden

Inventariseren, selecteren en uitdiepen  Gezamenlijk drie thema’s benoemen Alle denkbare beïnvloedingsmogelijkheden per thema op flaps schrijven (20 minuten)  Stickeren! (10 minuten) Benoemen van een top drie van beïnvloedingsmogelijkheden per thema (5 minuten)  Eén thema nader uitdiepen in een discussie (ca. 30 minuten)

Fase Antwoord12345 VMA Digitalisering090 Telefonische dienstverlening063 Multichanneling054 Processen en besturing171 ICT en informatiesystemen180 Medewerkers en leiderschap Wie zijn we? Kring D

Thema’s kring D Telefonie, opbouwen van een KCC Werken met kwaliteitshandvesten

Prestatiegebied Bereikbaarheid Telefonie

Gulpen-Wittem Son en Breugel Bergeijk Cuijk Gilze en Rijen Oisterwijk Sint-Michielsgestel Bernheze Echt-Susteren Landgraaf Veldhoven Kerkrade Hoe ver is de gemeente op het gebied van telefonische dienstverlening midden achtermidden achtermidden Zijn er gestandaardiseerde richtlijnen telefonie neejaneeja nee nvhja gemeente is bereikbaar via één telefoonnummer ( alleen doorverbinden) nee janee janeejaneeja gemeente is bereikbaar via call center ( één telefoonnummer, waar ook vragen worden beantwoord) neejaneejaneejaneeja nee Wordt de klant tijdens het wachten aan de telefoon automatisch op de hoogte gebracht van de gemiddelde wachttijd? nee Wordt klanten de mogelijkheid geboden om een telefonisch bericht achter laten? nee janeejanee ja nee Wordt er telefonisch doorverwezen naar andere contact- of informatiebronnen? janeeja neeja nee ja nee

Telefonische openingstijden

Telefonie/ KCC Welke factoren zijn van invloed op telefonische dienstverlening? Welke factoren zijn van invloed bij het opzetten van een KCC?

Presentatie Presentatie gemeente Cuijk Op weg naar Antwoord, fase 4

Vragen & discussie 1.Welke stappen ga je oppakken om tot een KCC te komen in de eigen gemeente? 2.Aan welke eisen moet een gemeentelijk KCC voldoen? 3.In welke Fase van Antwoord bevindt zich jouw gemeente? 4.Wat is ervoor nodig om een stap in Antwoord verder te komen?

Afsluiting Korte evaluatie & rondvraag Locatie kringbijeenkomst III: 18 september te Echt-Susteren Aanvullen gegevens (op basis van 2e discrepantie-analyse) tot 4 juli 2008 Tot slot: sheets, verslag, foto’s via: