Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Advertisements

Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
ICT tussen hoop en vrees
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Wat komt er zoal bij kijken?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Loverboys.
Didiclass - beginnen met
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Beste verkochte boek aller tijden?
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
Module school en samenleving
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Godsdienst.
Preek thema: Zeker weten?.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Eeklo-aalter filip dhaenens eeklo-aalter filip dhaenens zuid-west henk de reviere zuid-west henk de reviere gent hilde uvin gent hilde uvin aalst werner.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Kinderen en hun sociale talenten
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Welkom op deze informatieavond
Van ICT-coördinator naar ICOACH
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Tweede wereldoorlog.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Wat is de persoonsvorm?. Wat is de persoonsvorm?
min. = minuut m.a.w. = met andere woorden “We hebben alles geprobeerd om het te maken. Met andere woorden, het is niet gelukt.” ond. = onderwerp = wie.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Voor de leerkracht INLEIDING
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Didactiek Lesformulier.
Samenwerken en communicatie
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Didactiek Lesformulier.
dit is een normaale spoor weg over gang
BOM-model PV 25/03/2014.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst

boekdrukkunst telefoon tv pc internet informatie en communicatie bubble, reliance, nerve, amazement, dislocate, obscene, tranquil woorden woorden 5 woorden ? ? ? ? ? ? 9 woorden A.D. een leven lang 72 uren

?

In ons dagelijks leven maken we steeds meer gebruik van technologie. Meestal beheersen we de onderliggende wetmatigheden of principes niet. We beperken ons tot een druk op een knop en zijn nadien totaal afhankelijk van het apparaat. Als het niet werkt, voelen we ons achtereenvolgens hulpeloos, hopeloos en verontwaardigd over de gebrekkige kwaliteit van het product en we raken geïrriteerd omwille van het tijdverlies. Is technologische geletterdheid voor de toekomst niet even belangrijk als rekenen en lezen?

maan roos vis rom pom pom

competentie vaardigheid gedrag kennis prikkels kansen leervermogen Niet het leren staat centraal, maar wel wat je doet met wat je geleerd hebt. Het leren moet zichtbaar worden in competent gedrag.

LEERLINGENWIJZER

vind jij je weg in het rijksmuseum voor oudheidkunde? verzet jij je wel eens? speel je ook bloxorz? maak je samen een enquêteformulier en presenteer je dit in een grafiek? kunnen andere kinderen vertellen wat jij hebt gelezen als ze kijken naar je Wordle? maak je een Mondriaan met sumopaint? word je ook redactielid via

internet mobiel digitale tv -informatie -onderwijs -transacties -SAAS

centraal station amsterdam photostory De kennis- en informatiemaatschappij smacht naar nieuwe onderwijsstructuren die heterogeniteit maximaal waarderen, die diversiteit stimuleren, die talentontwikkeling centraal stellen.

Sugata Mitra, India Al tien jaar toont hij aan dat je kinderen van 8 jaar een vraag moet stellen en dan laat je ze gewoon gaan. Voorwaarde is wel dat je ze met een groepje van vier achter de PC moet zetten.

- welke ICT-bagage wil ik als leerkracht hebben? - ICT als een verplicht 5 minutenitem op de pv? - krijgen leerlingenwijzers een kans? - laten we de kinderen hun ICT-bagage delen? - mocht ik een bedrag te investeren hebben voor ICT, dan … - reflex bij de voorbereiding van een thema of les: met ict of zonder ict? - vastleggen op schoolniveau van het aanbod …

een didactiek met ICT richt zich op het faciliteren van het leren applicaties visie op leren kennis en vaardigheden infrastructuur