Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Inleiding door Kees Neggers
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Business mapping Business model canvas.
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Wat is interactieve marketing?
INTERNET EN UW DAGELIJKSE BEDRIJFSVOERING Wim de Rave De BedrijfsAdviseur.
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
Connecties Communicatie en Commercie Welkom op de Netwerkborrel.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
24 oktober 2004Erwin Manshoven, Simag Consult VERA ASP-model voor IP-telefonie Leuven, 24 oktober 2005 Erwin Manshoven Simag Consult.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
PRISM FY11 Hans van der Meer Microsoft Nederland
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
De GigaPort GPRS-pilot Klaas Wierenga SURFnet Innovatiemanagement
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
H7: Productmanagement.
Mobiele Netwerken Op weg naar UMTS Tom Geysen – 3 BO.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Office 365 verkrijgen Microsoft Online Services Overstap van BPOS naar Office 365 voor bestaande BPOS-klanten.
Advanced Business Information Solutions
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
GigaPortGigaPort Klaas Wierenga 8 Mei 2001.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
Service Oriented Architecture
GiffGaff.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Mobile Marketing. Wat is Mobile Marketing? Welke vormen zijn er? De toekomst... De doelgroep en het effect Wat zijn de wettelijke regels? De voor en nadelen...
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Blauwdruk MULTI CHANNEL Architectuur
Thesispresentatie LocQSmith project Bedrijf: Barco Purup Eskofot Johan Andries.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Alex.
Social media presentatie
Strategisch account management inleiding
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
Seminarie Geïntegreerde Informaticatoepassingen mobiele telecommunicatie m-commerce Kris Lens Hans Verbustel.
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
Enterprise Application Integration
3CX Telefoon Centrales. 3CX Products – 3CX Phone System 3CX Phone System.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
Nl.tree, de ISP voor het onderwijs Onderwijs en Internet Congres 16 april 2003, Amsterdam Aad van Diepen, manager marketing.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Near Field Communication Nicki, Lorette en Maaike.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Een product of dienst verkopen
The Hybrid Workspace Gino van Essen Technical Consultant.
2tCloud Connectivity propositie
Office 365 Cloud Computing SaaS
Inspelen op innovaties
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium Vrijdag 15 februari 2002 Gruus van Woerkom

Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen

Afstuderen WAP5 EMiS – mei tot december 2001 Eerste doel: De ontwikkelingen van mobiel Internet in kaart brengen Tweede doel: Geef aan welke marktonderzoeksproducten bij mobiel Internet gebruikt kunnen worden

Onderzoek Aan welke marktonderzoeksproducten zal behoefte zijn als een bedrijf zich met mobiel Internet wil bezighouden? Literatuur en Internet onderzoek Interviews

Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen

Mobiel Internet technologie mobiele diensten WAP, cHTML (I-mode), Java, XML toegangs- apparaat schermpje, toetsen, geluid, cameraGSMGPRSUMTSPDC-P netwerk

Gebruikersbehoeften Basis behoeften van mensen Het leven eenvoudiger en leuker maken Gepersonaliseerde diensten Gebruiksvriendelijke diensten en producten Mogelijkheden Altijd en overal te gebruiken (ubiquitous computing) Identificatie (SIM, PIM, WIM) Micro betalingen, mobiele betalingen Lokatie gekoppelde toepassingen

Mobiele Internet diensten

Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen

Aanbieders Aanbieders en marktonderzoek Bedrijfsmodel –Direct aan consument –Full service provider –Portal, aggregator –Content producent Samenwerking Aanbod of vraag? Waardecreatie

Bestaand marktonderzoek Verschillende fasen Markt scan en kanalen onderzoek Ontwikkelingstraject –Brainstorm product ontwikkeling –Concept test (*) –(Web) Gebruiksgemak en ervaring (*) Merk onderzoek –Brand power; image & identity; communicatie test Klant relatie onderzoek –Klantwaarde –Prijs onderzoek

Specifiek voor mobiel Internet Complementaire producten Combinatie van prijs en gebruiksgemak Testgroep/testgebruik Gebruiksgemak- en ervaringstest voor mobiel Internet

Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen

Conclusies Klant centraal bij mobiele diensten Gestage groei in consumentendiensten Snelle groei zakelijk gebruik Full service provider meest interessant Nieuwe kansen voor marktonderzoekers

Aanbevelingen Pro-actieve benadering nieuwe markt Op basis van bestaande producten Snelheid, dekking, hergebruik

Verder onderzoek Betaling voor (grotendeels) informatiediensten Rendabele plek in waarde systeem

Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen

En nu? Borrel in societeit TRAM (Oude Markt, achter de Grote Kerk)

Mobiele Internet diensten – detail Layer 3 Consumer services Entertainment; Communication; Actuality; Living; Travel; Convenience tools; Banking Business services Access to extranet, groupware, collaborative tools; Communicational tools Layer 2Base services Identification; Messaging; Web access; Location; Micro billing Voice Layer 1Infrastructure Physical network; handsets; operators; virtual operators

Users – Durlacher

Aanbieders – rollen

Branding