Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium Vrijdag 15 februari 2002 Gruus van Woerkom
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
Afstuderen WAP5 EMiS – mei tot december 2001 Eerste doel: De ontwikkelingen van mobiel Internet in kaart brengen Tweede doel: Geef aan welke marktonderzoeksproducten bij mobiel Internet gebruikt kunnen worden
Onderzoek Aan welke marktonderzoeksproducten zal behoefte zijn als een bedrijf zich met mobiel Internet wil bezighouden? Literatuur en Internet onderzoek Interviews
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
Mobiel Internet technologie mobiele diensten WAP, cHTML (I-mode), Java, XML toegangs- apparaat schermpje, toetsen, geluid, cameraGSMGPRSUMTSPDC-P netwerk
Gebruikersbehoeften Basis behoeften van mensen Het leven eenvoudiger en leuker maken Gepersonaliseerde diensten Gebruiksvriendelijke diensten en producten Mogelijkheden Altijd en overal te gebruiken (ubiquitous computing) Identificatie (SIM, PIM, WIM) Micro betalingen, mobiele betalingen Lokatie gekoppelde toepassingen
Mobiele Internet diensten
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
Aanbieders Aanbieders en marktonderzoek Bedrijfsmodel –Direct aan consument –Full service provider –Portal, aggregator –Content producent Samenwerking Aanbod of vraag? Waardecreatie
Bestaand marktonderzoek Verschillende fasen Markt scan en kanalen onderzoek Ontwikkelingstraject –Brainstorm product ontwikkeling –Concept test (*) –(Web) Gebruiksgemak en ervaring (*) Merk onderzoek –Brand power; image & identity; communicatie test Klant relatie onderzoek –Klantwaarde –Prijs onderzoek
Specifiek voor mobiel Internet Complementaire producten Combinatie van prijs en gebruiksgemak Testgroep/testgebruik Gebruiksgemak- en ervaringstest voor mobiel Internet
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
Conclusies Klant centraal bij mobiele diensten Gestage groei in consumentendiensten Snelle groei zakelijk gebruik Full service provider meest interessant Nieuwe kansen voor marktonderzoekers
Aanbevelingen Pro-actieve benadering nieuwe markt Op basis van bestaande producten Snelheid, dekking, hergebruik
Verder onderzoek Betaling voor (grotendeels) informatiediensten Rendabele plek in waarde systeem
Colloquium Inleiding Afstudeer- proces Onderzoek Mobiel Internet Gebruikers perspectief Mobiele diensten Aanbieders Consumen- ten Aanbeve- lingen Conclusies Verder onderzoek Markt- onderzoek Vragen
En nu? Borrel in societeit TRAM (Oude Markt, achter de Grote Kerk)
Mobiele Internet diensten – detail Layer 3 Consumer services Entertainment; Communication; Actuality; Living; Travel; Convenience tools; Banking Business services Access to extranet, groupware, collaborative tools; Communicational tools Layer 2Base services Identification; Messaging; Web access; Location; Micro billing Voice Layer 1Infrastructure Physical network; handsets; operators; virtual operators
Users – Durlacher
Aanbieders – rollen
Branding