1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

medische psychologie, brug tussen lichaam en geest
Welkom bij het CMBI Bioinformatica.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Ontwerpprojecten In de praktijk
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Waarom Biomedische Technologie?
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Keuze scheikunde.
Welkom bij Scheikunde.
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Faculteiten Toegepaste Wetenschappen Wetenschappen 1 Bachelor en Master Toegepaste Wetenschappen Wetenschappen Interne en transfacultaire bruggen.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Biomedical Engineering Master of Science in Engineering:
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Samenwerking werkveld - HAN
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Ontwikkelingen in de Klinische Fysica 5 oktober 2005
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Angelique M. Reitsma, arts
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
GF 1° Jaar Master 2° Jaar Master Vrije Universiteit Brussel
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Op weg naar het Bachelor College November In het kort Alle bacheloropleidingen in één Bachelor College Per september 2012 Bacheloraanbod aantrekkelijker,
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Major-project bachelor-curriculum b Wat ? b Waarom ? b Wanneer ? b Hoe ? b Uitvoering b Meer info.
Keukenhulpje MIRA Universiteit Twente. Opdrachtgever MIRA Onderzoeksinstituut Biomedische Technologie Technische Geneeskunde.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Meer innovatieve professionals
Natuurkunde aan de VU Wim Ubachs Hoogleraar Atoom, Molecuul en Laserfysica Jonas Voorzanger 3e jaars student Natuurkunde (studie) is abstract / theoretisch.
Welkom op de voorlichting van natuur- en sterrenkunde
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
“Vroeg en op maat” Brechtje Jelles neuroloog VUmc.
Master Track TFE Thermo-Fluids Engineering 22 Februari 2016.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Bio-medische wetenschappen aan de Science faculteit & het AMC van de Universiteit van Amsterdam Bachelordag 8 maart 2014 Prof. Dr. Stanley Brul BSc directeur.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Natuur Leven en Technologie
Doorstroommogelijkheden na MBRT
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
What is the meaning of? Student centered learning
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Bevraging m.b.t. studiekeuze
“Wie niet wil delen kan niet vermenigvuldigen”
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Plant Engineer Taken : Vereisten : Meer info:
Niemand vergeet een goede leraar
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
<naam bedrijf> & <naam school>
TECHNISCHE GENEESKUNDE
BIOMEDISCHE TECHNOLOGIE
Transcript van de presentatie:

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick W. Slaaf UM, TU/e

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Wettelijk kader Universitaire opleiding Iemand met een universitaire Master graad is in staat onafhankelijk academisch onderzoek te verrichten of multidisciplinaire en interdisciplinaire vragen op te lossen in een professionele praktijk waarbij een universitaire graad vereist of nuttig is.

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie (Biomedical Engineering: BME) is een (ingenieurs) wetenschap die zich richt op het grensvlak van de ingenieurs- en levenswetenschappen. Een BME opleiding dient de algemene basis vereisten voor een ingenieursopleiding te omvatten alsmede een gedegen kennis van de levenswetenschappen.

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Doel van het BME curriculum in Eindhoven is om ingenieurs op te leiden die: - Werkzaam zullen zijn in R&D - In staat zijn om de kennis te integreren van wis-, natuur- en scheikunde met kennis van de life sciences om op ingenieurs niveau problemen op te kunnen lossen op Biomedisch gebied, en - In staat zijn om de oplossing in een ontwerp om te zetten.

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Hoe is het allemaal begonnen in Eindhoven? Ongeveer 20 jaar geleden integreerden TU/e en UM een deel van hun onderzoekprogramma’s. Er waren problemen met de communicatie tussen biomedisch onderzoekers en ingenieurs. Er bleek behoefte te zijn aan Biomedisch Ingenieurs, die in staat waren beide werelden te verenigen.

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Doel BME curriculum: Ontwikkel het vermogen van studenten om:  Kennis te vergaren en te integreren  Problemen op te lossen  Te functioneren in een R&D omgeving  Zich de hoogte te stellen en te blijven van nieuwe ontwikkelingen  Te communiceren

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Didactic concept:  Geïntegreerd ingenieurswetenschappen, sciences en life sciences  College’s  Ontwerpgericht onderwijs  Casus  Project  => Persoonlijke skills en attitudevorming

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Algemene achtergrond van onze Biomedisch Ingenieur tijdens de Bachelor phase: - Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde - Life Sciences (Biologie, Fysiologie, etc.) - Ingenieurswetenschappen - Communicatie Dit alles wordt geïntegreerd aangeboden.

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Master fase: - Biomedisch Ingenieur; 3 hoofdspecialisaties: - Biomechanics & Tissue Engineering - Molecular Bioengineering & Molecular Imaging - Biomedical Imaging and Modeling - Medisch Ingenieur N.B. Het zijn echte ingenieurs!

1212 /mhj Waar gaat de Biomedisch Ingenieur naar toe?  Onderzoekinstituten:  Universiteiten  Industrie  Ziekenhuizen:  Opleiding tot klinisch fysicus  Onderzoeker  Bedrijfsleven als (bio) medisch specialist  Coördinerende functies  Overal waar een ingenieur terecht kan komen.

1212 /mhj Waar gaat de Medisch Ingenieur naar toe?  Ziekenhuizen:  Medisch Ingenieur  Als onderdeel van een team: diagnose en behandeling  Klinisch fysicus  Overal waar (Biomedisch) Ingenieurs terecht komen.

1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Recent rapport commissie Technology, Care and Education (Sminia): Toenemende vraag naar Technology & Care professionals door:  Ontwikkelingen in technologie  Verschuiving van intra- naar extramurale zorg  Veroudering bevolking Hier ligt een uitdaging voor BME!

1212 /mhj Quo vadis, (BIO) Medisch Ingenieur? Op het grensvlak van ingenieurs- en biomedische wetenschappen zullen nieuwe beroepen ontstaan. Wij denken dat de medisch ingenieur een eerste ontwikkeling daarin is. Er zullen vele specialisaties gaan volgen.

1212 /mhj Quo vadis, (BIO) Medisch Ingenieur?  De dynamische maatschappij stelt voortdurend veranderende eisen aan de ingenieurswetenschappen.  Het is zaak deze veranderingen nauwlettend te volgen en er op inspelen. Er zijn vele nieuwe wegen om te begaan.  BME is één van de eerste nieuwe ontwikkelingen.  Nederland moet nog wennen aan de nieuwe rol van een ingenieur!!!